וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: השליח המיוחד לאוגנדה בדרכו חזרה לישראל

15.4.2018 / 19:52

לאחר שמבקשי המקלט שוחררו ממתקן סהרונים בהוראת היועמ"ש, הבכיר לשעבר בשב"כ שמנהל את המו"מ עם המדינה האפריקנית על קליטת המגורשים ישוב לאחר 11 ימים. גורמים מדיניים העריכו כי חזרתו של השליח לארץ מאותתת על קשיים נוספים ומהותיים בגיבוש ההסכם

עריכה: תום זואילי

השליח המיוחד של ראש הממשלה לאוגנדה, שמנסה בשבועיים האחרונים לגבש הסכם לגירוש מרצון של מבקשי המקלט מישראל, ישוב הלילה (שני) לישראל. לוואלה! NEWS נודע כי השליח, ששמו אסור בפרסום בשל היותו בכיר בשב"כ לשעבר וששהה באוגנדה כ-11 ימים, היה אמור לחזור כבר ביום שישי אך הוא האריך את שהותו ונשאר שם גם במהלך סוף השבוע. היום בצהריים היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לבג"ץ כי המגעים עם אוגנדה, המכונה "מדינה שלישית", עדיין נמשכים, אך לדברי גורמים מדיניים, חזרתו של השליח לארץ מאותתת על קשיים נוספים ומהותיים בגיבוש ההסכם מול אוגנדה.

בלשכת ראש הממשלה סירבו להגיב לפרסום בנוגע לאוגנדה אך אמרו כי ישראל מנהלת מגעים גם עם מדינות שלישיות נוספות ואף בוחנת גירוש לארצות מוצאם, בהתבסס על פסקי דין שניתנו על הסכנה הנשקפת לחוזרים לאריתריאה במדינות אחרות בעולם.

עוד בוואלה! NEWS:
הלוחם שנהרג בתאונת הטנק הובא למנוחות: "החיוך שלך האיר כל חדר"
מהנדסים, גיאולוגים ואנשי מודיעין: מעבדת איתור המנהרות של צה"ל נחשפת
פוטין שוחח עם רוחאני: תקיפות נוספות בסוריה יגרמו לכאוס בעולם

שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
שחרור מבקשי מקלט מכלא סהרונים, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס

ביום שישי אוגנדה הודתה לראשונה בפומבי במגעים עם ישראל בנושא ושר הפליטים בממשלה אמר כי ארצו שוקלת בחיוב להיענות לבקשת ישראל לקלוט עד 500 מבקשי מקלט, על רקע פגישותיו של השליח בקמפלה בירת אוגנדה בשבוע וחצי האחרונים.

בשל התמשכות המגעים, מנדלבליט הנחה מוקדם יותר היום את רשות האוכלוסין וההגירה לשחרר כ-200 מבקשי מקלט הנמצאים במתקן סהרונים, בשל התמשכות המגעים עם אוגנדה. על פי קביעת בג"ץ, מבלי שיוצג הסכם עם מדינה שלישית להרחקתם מרצון של מבקשי המקלט, אין עילה להמשך החזקתם במשמורת, ומאחר וטרם הוצג הסכם עם אוגנדה המדינה לא יכלה להשיב לבג"ץ ונאלצה לשחרר את העצורים.

עוד באותו נושא

בגלל התמשכות המגעים מול אוגנדה: מבקשי המקלט הכלואים ישוחררו מסהרונים

לכתבה המלאה
שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
ישראל במגעים לגירושם. השחרור מסהרונים, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס

תנועת "עוצרים את הגירוש" כינתה את הודעת רשות האוכלוסין "עוד יום של התבזות לממשלת ישראל", שלטענתה נמנעת מלקיחת אחריות בנושא. "היום הובהר מעל לכל ספק שגירוש בכפייה כבר לא עומד על הפרק", נמסר מהתנועה. "גם מדינות עולם שלישי לא מוכנות להיות שותפות למהלך כל כך לא אנושי. מביך שבשנת ה-70 של מדינת ישראל אנחנו צריכים לקבל שיעור במוסר מהמדינות הללו".

בתנועה קראו לנתניהו לחזור בו מביטול ההסכם שהושג עם נציבות האו"ם לפליטים, שלטענתם "גילה אחריות לאומית" וכן "ליישם תכנית אמיתית ומתוקצבת של קליטה ופיזור" של השוהים הבלתי חוקיים שיישארו בישראל. "ראש הממשלה חייב לבחור האם הוא רוצה לספק פתרונות אמיתיים לתושבי מדינת ישראל או שהוא מעדיף להמשיך לזרות חול בעיניי הציבור ולעסוק בהסתה ופילוג בין האוכלוסיות המוחלשות גם כך של מבקשי המקלט ותושבי דרום העיר תל אביב", נמסר בנוסף בהודעת התנועה.

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
הורה על שחרור מבקשי המקלט שבמתקן סהרונים. מנדלבליט (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

שורת ארגוני זכויות אדם המתנגדים אף הם לתכנית הרחקת הזרים ישראל קראה לממשלה "לקדם פתרונות אמיתיים עבור מבקשי המקלט ולהפסיק את התעללותה במי שרק מבקשים הגנה". בהודעה משותפת של המוקד לפליטים ולמהגרים, א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, רופאים לזכויות אדם, קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והמרכז לקידום פליטים אפריקאים נמסר עוד כי "התכנית המסוכנת של גירוש פליטים לאוגנדה ורואנדה מתפרקת והפליטים שנכלאו על לא עוול בכפם ישוחררו מהכלא, אך הממשלה ממשיכה לעשות שימוש ציני במבקשי המקלט ומקדמת הצעות חוק אנטי דמוקרטיות תוך התנערות מוחלטת מחובתה לשיקום שכונות דרום תל אביב".

שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
"אין עילה להמשך החזקתם במשמורת", שחרור מבקשי המקלט מסהרונים, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס
שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
מבקשי המקלט יוצאים מכלא סהרונים (צילום: רויטרס)/רויטרס
הפגנה נגד מבקשי המקלט, תל אביב. ראובן קסטרו
מבקשי מקלט מפגינים נגד גירושם לאוגנדה (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully