וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנדסים, גיאולוגים ואנשי מודיעין: מעבדת איתור המנהרות של צה"ל נחשפת

15.4.2018 / 17:00

כוחות הביטחון משלבים מאמצים גדולים בשנים האחרונות לאיתור התשתית העיקרית של חמאס ברצועת עזה. כעת מספקים בצבא הצצה ראשונה למיטב המוחות שמסכלים את האיום מדרום. "הנוכחות של אנשי הטכנולוגיה בשטח, מביאה להישגים מבצעיים שלא היו כאן לפני שנתיים", אמרו במעבדה

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יאיר דניאל

כחלק מהמאמץ לאיתור וסיכול מנהרות הטרור ברצועת עזה, הוקמה לפני כשנתיים באוגדת עזה מעבדה טכנולוגית לגילוי ואיתור מנהרות. המעבדה שנחשפה היום (ראשון), ממוקמת באוגדת עזה בפיקוד סרן ב', מהנדס חשמל וכימיה בהכשרתו, תחתיו פועלים מומחים מתחומים שונים, טכנולוגיים ומחקריים, ביניהם אנשי החטיבה הטכנולוגית ליבשה, פיזיקאים, מהנדסים, אנשי מודיעין וגיאולוגים.

איתור וסיכול מנהרות מורכב מכמה מאמצים משולבים המשלימים זה את זה - טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים. המעבדה היא הזרוע הטכנולוגית לגילוי המנהרות והיא משתמשת במחקר קרקע חדשני הכולל סריקת תאי שטח ופענוחם. המעבדה פועלת במקביל גם לשיפור טכנולוגיות קיימות וחותרת לפיתוח טכניקות גילוי חדשות לאיתור ומיפוי, התואמות את האתגר הספציפי של מנהרות טרור בתוואים שונים. אנשי המעבדה עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי המודיעין ועם כוחות ההנדסה ויחידות נוספות בשטח עד לאיתור המנהרה, דרך חקירתה ולמידתה ועד לסיכולה.

עוד בוואלה! NEWS:
אם התינוק שטבע בג'קוזי חשודה ברצח: "קול מהשמיים נגלה אלי"
תקיפות מדויקות ואתגר מודיעיני: כשישראל נותרה לבד מול איראן בסוריה
בית המשפט דחה את הערעור: רונן ביטי ישוחרר למעצר בית

מעבדה לאיתור מנהרות, 15 באפריל. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פיצוץ מנהרת חמאס באזור עוטף עזה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בזכות שילוב היכולות של כוחות ההנדסה, המודיעין והחזית הטכנולוגית, המעבדה הגיעה להישגים מוכחים בהם איתורן וסיכולן של חמש מנהרות טרור בחודשים האחרונים. לאחרונה זכתה המעבדה בתעודת הצטיינות מראש החטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

סרן ב', מפקד המעבדה אמר היום כי "המעבדה הטכנולוגית לגילוי מנהרות הוקמה במטרה לאתר ולגלות את מנהרות הטרור התת-קרקעיות. יש בידינו את היכולת ליצור התאמה בין הטכנולוגיה, הצורך המבצעי, לבין הלוחם בשטח".

חיילי המעבדה סיפרו על עבודתם לאיתור המנהרות ואמרו כי "מאז שהמעבדה הוקמה יצרנו כאן תהליכים מאוד ייחודים, לכל היכולת הזאת של גילוי, איתור, מיפוי והשמדה של מנהרות. עצם הנוכחות של אנשי הטכנולוגיה בשטח, בשילוב עם מודיעין וגיאולוגיה, מביאים פה להישגים מבצעיים שלא היו כאן לפני שנתיים".

עוד באותו נושא

צה"ל השמיד מנהרת טרור שחדרה לשטח ישראל בצפון רצועת עזה

לכתבה המלאה
צה"ל מציג: המעבדה הטכנולוגית שמאתרת מנהרות. דובר צה"ל
"יכולת ליצור התאמה בין הטכנולוגיה, הצורך המבצעי, לבין הלוחם בשטח". חייל במעבדה/דובר צה"ל

לדברי אחד החיילים המשרתים ביחידה, "מה שקורה פה בפועל זה שהלוחמים יוצאים לסרוק את השטח ומביאים אלינו את הנתונים. אנחנו מהם יודעים להוציא כל מיני סוגים של גרפים, ואנחנו כאן מפענחים ומחפשים כל מיני דברים שנראים כמו שינויים או הפרות בקרקע, וככה בעצם מאתרים מנהרה, וסריקה אחר סריקה אנחנו יודעים להלביש ולמצוא אותה".

עוד הוסיף חייל ביחידה כי "כל היכולת הזו של גילוי, איתור, מיפוי והשמדה של מנהרות, יש כאן אנשים שבאמת כל אחד מהם מגיע מתחום אחר ושונה, כל אחד תורם את החלק המיוחד שלו. עכשיו בגלל שאנחנו מזהים פה משהו שהוא יחסית חריג אנחנו נשלח אותם שוב לבצע פעולות המשך עם טכנולוגיות אחרות, ובשילוב של כלל הטכנולוגיות אנחנו נצליח להוכיח שיש כאן מנהרה".

איום המנהרות - כוחות צה"ל השמידו תוואי מנהרת טרור התקפית של החמאס שחדרה לשטח ישראל במרחב ג'באליה. דובר צה"ל
"כל אחד מגיע מתחום אחר ותורם את החלק המיוחד שלו". מנהרה משטח הרצועה שנחשפה על ידי צה"ל ליד ג'בליה, היום/דובר צה"ל

צה"ל חשף ונטרל במהלך סוף השבוע מנהרה שהתגלתה בצפון רצועת עזה - כך הותר הבוקר לפרסום. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס מסר כי מדובר במנהרה החמישית שהתגלתה בגבול עזה מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014. בצה"ל הדגישו כי מדובר ב"מנהרת טרור התקפית" של חמאס, שחדרה לשטח ישראל מול ג'באליה. עוד נמסר כי תוואי המנהרה זוהה בשלב מוקדם וכי כוחות הביטחון עקבו אחר המתרחש באזור המנהרה עד לסיכולה. בהודעת דובר צה"ל נטען בנוסף כי ההפגנות באזור הגדר בשבועות האחרונים נועדו לכסות על ניסיונות לבצע פעולות טרור "מעל ומתחת לקרקע".

עוד הוסיף דובר צה"ל כי המנהרה נחפרה אחרי מבצע "צוק איתן" ו"הפרה את הריבונות הישראלית" וההחלטה על עיתוי חשיפתה "נעשתה משיקולים מבצעיים". בבניית המנהרה השתמש חמאס, לטענת תא"ל מנליס, בכספים שיועדו לשיקום רצועת עזה ובמשלוחי מלט שהוכנסו לשטחה לאחר המבצע לפני ארבע שנים. "זו ציניות של חמאס שנכשל בטיפול מעל הקרקע ומתחת לקרקע ובוחר להשקיע את כספו בתשתיות טרור. זו לא הדרך הנכונה", הוסיף. תא"ל מנליס העריך כי לא מן הנמנע שחמאס השתמש במנהרה במהלך ההפגנות באזור הגדר.

בהמשך לחשיפה ולנטרול המנהרה הבוקר, פנה מתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי לתושבי עזה ואמר כי "חמאס שמשקיע את כל כספיו בטרור במקום באנשים. אין לו מקום תחת השמש, אלא בבית הדין לפשעי מלחמה!".

עבודות הנדסיות של צה"ל בגבול רצועת עזה, סמוך לכפר עזה, 28 בפברואר 2017. רויטרס
עבודות הנדסיות באזור גדר הגבול עם רצועת עזה/רויטרס
עבודות בגבול רצועת עזה 2 באפריל 2018. ראובן קסטרו
עבודות בגבול רצועת עזה/ראובן קסטרו
עבודות בגבול רצועת עזה 2 באפריל 2018. ראובן קסטרו
עבודות בגבול הרצועה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully