וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל השמיד מנהרת טרור שחדרה לשטח ישראל בצפון רצועת עזה

המנהרה, החמישית מאז מבצע "צוק איתן", הוגדרה בידי דובר צה"ל "איכותית וארוכה" ומערכת הביטחון עקבה אחריה זה זמן. עוד נמסר כי ייתכן שהמנהרה שימשה את המפגינים בעימותים על הגדר, וכי הושמדה גם בחלק שנמצא בשטח הרצועה. ליברמן: "הארוכה והעמוקה ביותר שנחשפה עד כה"

צילום: שי מכלוף ודו"צ, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

חשיפת המנהרה - כל העדכונים

- צה"ל השמיד מנהרה בצפון רצועת עזה - שחדרה לשטח ישראל
- מדובר במנהרה החמישית שהושמדה מאז צוק איתן
- ליברמן: "המנהרה הארוכה והעמוקה ביותר שנחשפה"
- דובר צה"ל: ייתכן שחמאס השתמש במנהרה בהפגנות בגדר

צה"ל חשף ונטרל במהלך סוף השבוע מנהרה שהתגלתה בצפון רצועת עזה - כך הותר הבוקר (ראשון) לפרסום. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס מסר כי מדובר במנהרה החמישית שהתגלתה בגבול עזה מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014. בצה"ל הדגישו כי מדובר ב"מנהרת טרור התקפית" של חמאס, שחדרה לשטח ישראל מול ג'באליה. עוד נמסר כי תוואי המנהרה זוהה בשלב מוקדם וכי כוחות הביטחון עקבו אחר המתרחש באזור המנהרה עד לסיכולה.

בהודעת דובר צה"ל נטען בנוסף כי ההפגנות באזור הגדר בשבועות האחרונים נועדו לכסות על ניסיונות לבצע פעולות טרור "מעל ומתחת לקרקע".

תא"ל מנליס הוסיף עוד כי המנהרה לא היוותה סכנה וכי גם התוואי שלה בשטח רצועת עזה הושמד. לדבריו, "חמאס מנסה להפוך את הגדר לקו עימות" וצה"ל "לא יאפשר לפעילי הטרור להגיע לגדר". על אף שמדובר במנהרה שחצתה את גדר המערכת ומגיעה לעומק של כמה מטרים, לדברי תא"ל מנליס היא לא היוותה איום על אף יישוב באזור. "אנחנו ערוכים לכל התרחישים, פנינו לא להסלמה", הוסיף. לדבריו, אורכה של המנהרה הוא כמה קילומטרים והיא "איכותית ונבנתה לכל היכולות של חמאס, קשורה לרשת מנהרות בתוך הרצועה".

עוד בוואלה! NEWS:
בקבוקי תבערה ועפיפון נפץ: פלסטיני הרוג ומאות פצועים בהפגנות בעזה
בתגובה לחדירת המחבלים: צה"ל תקף מטרת חמאס בצפון רצועת עזה
ארבעה פעילי הג'יהאד האסלאמי נהרגו ב"תאונת עבודה" ברפיח

בעקבות חשיפת מנהרה בגבול רצ"ע. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד מתוך המנהרה (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

תא"ל מנליס הוסיף כי צה"ל מעריך שלא מדובר במנהרה האחרונה של חמאס שנחשפת בגזרה וכי לראשונה נחשפה מנהרה בשטח החטיבה הצפונית באוגדת עזה, באזור שאין בו חומה תת-קרקעית. לדבריו, "מאחורי האיתור והחשיפה עומדים אוגדת עזה, מעבדת המוח הטכנולוגית, כוחות הנדסה, מפא"ת, אמ"ן וחיל האוויר".

עוד הוסיף דובר צה"ל כי המנהרה נחפרה אחרי מבצע "צוק איתן" ו"הפרה את הריבונות הישראלית" וההחלטה על עיתוי חשיפתה "נעשתה משיקולים מבצעיים". בבניית המנהרה השתמש חמאס, לטענת תא"ל מנליס, בכספים שיועדו לשיקום רצועת עזה ובמשלוחי מלט שהוכנסו לשטחה לאחר המבצע לפני ארבע שנים. "זו ציניות של חמאס שנכשל בטיפול מעל הקרקע ומתחת לקרקע ובוחר להשקיע את כספו בתשתיות טרור. זו לא הדרך הנכונה", הוסיף. תא"ל מנליס העריך כי לא מן הנמנע שחמאס השתמש במנהרה במהלך ההפגנות באזור הגדר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך בפתח ישיבת הממשלה על השמדת המנהרה ואמר כי "אנחנו ממשיכים לטפל באיומי התת קרקע, פועלים בכל הגדרות, חוזרים ומגבים את חיילי צה"ל". שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך אף הוא על גילוי המנהרה וכתב כי מדובר ב"הישג מודיעיני ומבצעי מרשים, עם השמדתה של מנהרת טרור נוספת, הארוכה והעמוקה ביותר שנחשפה עד כה". עוד כתב בטוויטר כי במנהרה "הושקעו מיליוני דולרים".

מפת חשיפת המהנרה בגבול רצ"ע. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מפת חשיפת המהנרה בגבול רצ"ע/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

לפני כחודש סיכל צה"ל ניסיון לחידוש תוואי מנהרה התקפית של חמאס באזור כרם שלום מול רפיח שבדרום רצועת עזה, ותקף מנהרה נוספת במרכז הרצועה.

לפי הודעת צה"ל, המנהרה שנחשפה אז נחפרה באזור רפיח על בסיס תוואי מנהרה שהיה קיים באזור מאז מבצע "צוק איתן" לפני כשלוש שנים וחצי. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס הדגיש כי המנהרה לא חצתה את הגבול אל שטח ישראל, וכי מדובר בסיכול ניסיון של חמאס להתחבר לתוואי המנהרה הישן - שהותקפה במהלך המערכה בעזה בקיץ 2014. תא"ל מנליס הוסיף כי מטוסי חיל האוויר תקפו מנהרה נוספת בעומק שטח הרצועה.

בהודעת דובר צה"ל נמסר עוד כי "חמאס משקיע משאבי עתק בתווך התת-קרקעי תוך בניית מנהרות טרור במקום להשקיע ברצועת עזה ולאפשר רווחה לתושביה. ניסיון חידוש המנהרה מראה כי חמאס מתקשה להשלים עם ירידת פרויקט המנהור לטמיון וממשיך בבזבוז כספים הנדרשים לתושבי הרצועה כאוויר לנשימה. צה"ל פעל בשטחו ולהגנה על אזרחיו וריבונותו. אין בפעילות משום כוונה לדרדור המצב, עם זאת אנו מוכנים וערוכים לתרחישים רבים".

כוחות פרוסים באזור חשיפת המהנרה 15 בפאריל 2018. שי מכלוף
משאיות בטון באזור שבו התגלתה המנהרה, הבוקר (צילום: שי מכלוף)/שי מכלוף

לפני כחודשיים השמיד צה"ל מנהרה באזור שכונת זייתון במזרח העיר עזה שבמרכז הרצועה, בתגובה להנחת מטען נפץ בתוך דגל על גדר המערכת, ובחודש ינואר הושמדה מנהרה באזור מעבר כרם שלום שחדרה לשטח ישראל בצדה האחד, ולזה של מצרים בצדה השני.

(עדכון ראשון: 10:00)

כוחות פרוסים באזור חשיפת המהנרה 15 בפאריל 2018. שי מכלוף
מחסום משטרה צבאית בקרבת האזור שבו נחשפה המנהרה, הבוקר (צילום: שי מכלוף)/שי מכלוף
---. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
---/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully