וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון לדרעי: נתניהו מבין שבלעדי הוא לא יהיה ראש ממשלה?

15.4.2018 / 14:55

בישיבת ראשי סיעות הקואליציה דנו השרים בחקיקה עוקפת בג"ץ ובהצעות לעיגון בחוק של פסקת התגברות שתאפשר להגביל את כוחו של בית המשפט העליון. היועמ"ש הביע נכונות לבחון הצעות ברוח זו, תוך קביעת רוב גדול של ח"כים לחקיקה מחדש או רוב של שופטים לצורך ביטול חוקים

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

שר האוצר משה כחלון תהה היום (ראשון) באזני שר הפנים אריה דרעי במהלך ישיבת ראשי סיעות הקואליציה אם "ביבי מבין שבלעדי הוא לא ראש ממשלה ולא יהיה?". הישיבה התקיימה בצל המתיחות הפוליטית, המשפטית והמדינית סביב עתידם של המסתננים ומבקשי המקלט בישראל - וההצעות לקדם חקיקה עוקפת בג"ץ בהקשר של "חוק המסתננים" שנפסל בעבר. בתום הישיבה סוכם להמשיך את הדיון בימים הקרובים.

בישיבה השתתף היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהציג את עמדתו בנוגע להצעות השונות שהקואליציה מבקשת לקדם לחקיקה עוקפת בג"ץ באמצעות חקיקת פסקת התגברות וכן את עמדתו בנוגע להסכם הגירוש למדינה שלישית. לדברי מנדלבליט בתנאים מסוימים הוא יהיה מוכן לבחון עיגון של פסקת ההתגברות במסגרת תיקון לחוק יסוד החקיקה.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו מקדם חוק עוקף בג"ץ אף שהצהיר ש"נוריד חוק שיפגע בביהמ"ש"
נתניהו מקדם חקיקה עוקפת בג"ץ - חרף התנגדות כחלון
נתניהו בכנס סגור: נחזיר המסתננים לארצם בגירוש - או דרך חקיקה. האזינו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, ישיבת ממשלה מספר 128, תקציב המדינה לשנת 2019, 10 בינואר 2018. אלכס קולמויסקי, ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
המתיחות הביטחונית תוריד את גובה הלהבות. נתניהו וכחלון/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולמויסקי, ידיעות אחרונות

מנדלבליט ציין כתנאים קביעת רוב גדול של ח"כים שיידרש לחקיקה מחדש של חוק שפסל בג"ץ או באמצעות קביעת דרישות סף לרוב של שופטים לביטול חוקים, של שישה מתוך תשעה. לאחר הישיבה אמר כחלון, שהגיע לוחמני לאחר ששמע בבוקר שרים מהליכוד מתראיינים ומאיימים בבחירות סביב חקיקת פסקת ההתגברות, כי מפלגת כולנו בראשותו תתמוך "בכל פתרון שייתן מענה לבעיית המסתננים" וכי "כל שאר הגחמות לא על הפרק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אחרי הישיבה, בפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה לאחריה, כי הדיון היה חשוב וכי יהיו דיוני המשך בעקבותיו בהמשך השבוע. "יש לנו רצון להביא לפתרונות מאוזנים ונכונים", הוסיף. "זה דיון שלא התקיים למעלה מעשור". לפי גורם בקואליציה, נתניהו "התקרר", ואמר כי המודל בו תמך בתחילה, המודל הבריטי, הינו "קיצוני".

גורמים בסביבתו של ראש הממשלה אמרו כי נתניהו עדיין מתכוון לקדם פסקת התגברות מורחבת, תוך כמה דיונים מהירים, וכי כבר מחר יתקיים דיון נוסף בנושא. לדבריהם, בישיבה היום התברר שהיועמ"ש אינו מתנגד עקרונית למהלך, ונתניהו מעריך כי יושג למהלך רוב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ראש הממשלה בנימין נתניהו בתערוכת "3000 שנה לירושלים" במטה האו"ם בניו יורק, 8 במרץ 2018. אי-פי, AP
תומך בפסקת התגברות רחבה. נתניהו/AP, אי-פי

שר התיירות יריב לוין אמר לאחר הישיבה כי במהלכה התקבלה דעתו כי אין מקום לחוקק "פסקת התגברות נקודתית" רק בעניין הזרים המיועדים לגירוש, מכיוון שמדובר במהלך "בעייתי משפטית ומהותית". לדבריו, "זו עמדה רוחבית שמקובלת לא רק על היועץ המשפטי לממשלה, אלא על כל מי שעוסק בסוגיות האלה". בדבריו השיב לוין לשר כחלון וטען כי העברת משרד הכלכלה לידי מפלגתו לא היה חלק מהסכם הקואליציוני עמה.

"אנחנו לא נצמדים להסכמים, החיים הם דינמיים ונגיע להבנות", הוסיף. "פסיקות בג"ץ מונעות את הוצאת המסתננים ולכן כולם מבינים שצריך לעשות את זה". שר החינוך נפתלי בנט הביע תמיכה "בכל גרסה של חקיקה" והוסיף כי "לנוכח הכרסום המתמשך בכוח של הרשות המבצעת בשנים האחרונות הגיע הזמן שהשופטים יחזרו לשפוט והממשלה תחזור למשול, חשוב שנעבור ממילים למעשים".

התסכול של הימין: התערבות בית המשפט בסוגיות פוליטיות שמקשים על יישום מדיניות הממשלה

נתניהו, המגובה על ידי בכירי הליכוד והבית היהודי, מעוניין לקדם חקיקה של פסקת התגברות, שתאפשר לחדש את מעצרם של השוהים הבלתי חוקיים למשך תקופות ארוכות - למרות פסיקת בג"ץ שאסרה על כך. נתניהו הביע לאחרונה תמיכה בגרסה רחבה של חקיקה, שלא תיגע לסוגיית המסתננים בלבד, אלא תשנה עקרונית ומשמעותית את היכולת של בית המשפט לפסול חוקים של הכנסת.

פסקת ההתגברות היא אחת מהשאיפות הגדולות של הימין זה שנים, זאת בשל תסכול עמוק מעוצמת ההתערבות של בית המשפט בסוגיות הקשורות לפלסטינים, לבנייה בהתנחלויות ולפינוי מאחזים, וכן הקשיים שהוא מערים על יישום מדיניות הממשלה בריבוי פסילת חוקים. בעבר נתניהו התנגד ואף בלם ניסיונות חקיקה שנועדו לשנות את האיזון בין הרשויות, והגן על עצמאות שופטי בג"ץ, אך על רקע הלחץ הכבד בימין לגרש את מבקשי המקלט הוא שינה את עמדתו.

הזיג-זג של נתניהו

בתחילת החודש, אחרי שביטל את ההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם להוצאת כ-16 אלף מבקשי מקלט למדינות מערביות, הודיע נתניהו כי יקדם חקיקה עוקפת בג"ץ שתאפשר לכלוא לתקופות זמן ממושכות מבקשי מקלט שיסרבו לצאת מהארץ. בהמשך הודיע כי הוא מעוניין בפסקת התגברות רחבה, על אף התנגדותו הידועה של כחלון, שאף מעוגנת בהסכם הקואליציוני של כולנו.

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
צפוי להתנגד לפגיעה בבית המשפט העליון. מנדלבליט/ראובן קסטרו

הקרב על הבייס

על שולחנה של הקואליציה מונחות שלוש הצעות לחקיקת פסקת ההתגברות: הגרסה הרחבה ביותר, שאותה העלה השר יריב לוין ושאותה נתניהו ביקש לבחון ולקדם, מבוססת על המודל הבריטי - ששולל מבית המשפט את הסמכות לפסול חוקים. במקום זאת, במסכותו להחזיר אותם לדיון נוסף.

הצעה נוספת, של ראשי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד, היא להוסיף פסקת התגברות תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מה שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו ברוב מסוים. בגרסה השלישית והמצומצמת ביותר בין ההצעות, פסקת ההתגברות תתווסף לחוק הכניסה לישראל ותאפשר לעקוף את בג"ץ רק בנושא המסתננים. יו"ר סיעת כולנו, רועי פולקמן, הציע בסוף השבוע פתרון נוסף להסדרת היחסים בין בית המשפט והכנסת, ולפיו בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק ברוב של 11 שופטים, והכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב גדול של 70 עד 80 ח"כים בכנסת.

עם זאת, בנט התייחס לנושא ביומן הבוקר של רשת ב', והבהיר כי "יש את הפסקה הנקודתית לחוק המסתננים בה כחלון תומך ובקצה השני הצעת החוק לפי המודל הבריטי, שבה ראש הממשלה תומך. באמצע יש את הגרסה הרחבה. אנחנו נתמוך בכל נוסח שיביא פתרון".

יריב לוין, ישיבת ממשלה, 18 בספטמבר 2016. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
המודל הבריטי. לוין/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

על אף ששר האוצר הבהיר כי הוא יתמוך רק בפתרון הנקודתי, בליכוד סבורים כי בחסות משבר המסתננים, הלחץ עשוי לגרום לו להתפשר ולהסכים לחקיקה רחבה. "אם זה יהיה הפתרון היחיד, כחלון לא ירצה להיות זה שמשאיר את המסתננים במדינת ישראל", אמר בכיר בליכוד לוואלה! NEWS.

שר האוצר כלל לא הגיע לישיבת ראשי הקואליציה הראשונה שדנה בנושא בשבוע שעבר. בכולנו מתעקשים כי לא תהיה פסקת התגברות רחבה ואומרים כי מדובר בכלל ב"קרב תרנגולים" בין נתניהו לבין בנט על קולות הבייס הימני.

חברי הכנסת איילת שקד ונפתלי בנט במליאה בכנסת 11.05.15. נועם מושקוביץ
הציעו לתקן את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בנט ושקד/נועם מושקוביץ

מיד אחרי שנתניהו הודיע על תמיכתו בפסקת התגברות, בנט ושקד התחילו ללחוץ עליו לקדם את זה באופן מידי, ותוך מספר ימים כבר הציגו שתי גרסאות אפשריות לחקיקה. נתניהו, שרצה למנוע מהבית היהודי לאגף אותו מימין, הורה ליריב לוין להביא גרסה משלו, וזו הגרסה שהוא מקדם. בישיבת ראשי הקואליציה הקודמת פרץ עימות בין בנט ללוין, שהתכתשו ביניהם על הגרסאות השונות לחקיקה וכן על הדחיפות בה בנט דרש לאשר אותה.

(עדכון ראשון 06:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully