וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מקדם חוק עוקף בג"ץ אף שהצהיר ש"נוריד חוק שיפגע בביהמ"ש"

12.4.2018 / 8:35

תמיכת רה"מ בפסקת ההתגברות, אחרי שהתבטא בעבר כמה פעמים נגד פגיעה במערכת המשפט, עלולה להעמיד אותו במבוכה. באופוזיציה אמרו שהחוק "יחסל" את מערכת המשפט, וגם בתוך הקואליציה צפויים קשיים

מתוך הפייסבוק של ראש הממשלה, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול (רביעי) כי הוא תומך ומקדם חקיקה שתשלול מבג"ץ את האפשרות לפסול חוקים. באופוזיציה אמרו בתגובה כי מדובר ב"פגיעה קשה" ו"חיסולה" של מערכת המשפט. הצעת החוק שנתניהו מבקש לקדם עוד צפויה להיתקל בקשיים בתוך הקואליציה לאור התנגדותו הנחרצת של שר האוצר משה כחלון, אך גם עלולה להעמיד אותו במבוכה מול כמה אמירות שהשמיע בעבר נגד פגיעה בבית המשפט העליון.

ב-2012 הגיע נתניהו אל בית המשפט העליון, על מנת להיפרד מנשיאת העליון היוצאת השופטת דורית ביניש. בפגישה, שבה השתתפו כל שופטי העליון, הודיע נתניהו לשופטים כי הוא יגנוז כל הצעת חוק שמטרתה להחליש את בית המשפט העליון. "אני חושב שעצמאות בית המשפט היא דבר מובנה והכרחי", הוא אמר. "בישראל בית המשפט היה, הינו ויישאר עצמאי. כל ניסיון להביא דברים שיפגעו בעצמאות בית המשפט נופל. גנזתי כל הצעה שנועדה לפגוע או לקצץ בכל צורה שהיא בעצמאותו של בית המשפט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בישיבת הממשלה, היום/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

באותה תקופה, באירוע אחר בבית הנשיא אמר נתניהו דברים דומים, ובהם כי הוא מאמין ש"מערכת משפט חזקה ועצמאית היא זו שמאפשרת את קיומם של כל המוסדות האחרים בדמוקרטיה. בכל מקום שבו אין מערכת משפט חזקה ועצמאית הזכויות אינן יכולות להיות מוגנות. אני עושה ואמשיך לעשות כל שביכולתי כדי לשמור על מערכת המשפט חזקה ועצמאית. בחודשים האחרונים גנזתי כל חוק שאיים לפגוע בעצמאות המערכת ואמשיך לפעול כך ובכל פעם שיגיע לשולחני חוק שעלול לפגוע בעצמאות בתי המשפט בישראל - אנחנו נוריד אותו".

נתניהו הרבה להתייחס לעצמאות בתי המשפט בישראל לאור גל חקיקה באותה תקופה בכנסת נגד מערכת המשפט. בריאיון לערוץ הכנסת הוא מנה את מספר החוקים שגנז. "זה שאנשים מעלים הצעות - זה חלק מהדמוקרטיה, אבל המבחן האמיתי הוא מה עובר ומה לא עובר. הן בקידומו של דבר נגנזות. נראה לי שהיה פה עוד אחד מהשבועות האלה האופנתיים שעוברים. אין סכנה לדמוקרטיה הישראלית, היא איתנה ואני ודאי מחויב לה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שר האוצר משה כחלון בישיבת הממשלה השבועית, 28 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
נעדר מישיבת ראשי הקואליציה. כחלון/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

בישיבת ראשי הקואליציה הנחה נתניהו לקדם חקיקה של פסקת התגברות לפי המודל הבריטי, הקובע שלבית המשפט אין סמכות לבטל חוק, אלא רק לקבוע כי הוא אינו תואם חוק יסוד. לפי ההצעה שהציג השר יריב לוין, יתוקן חוק יסוד השפיטה כך שרק לכנסת תהיה סמכות לבטל חוקים ובית המשפט יוכל לפנות ליו"ר הכנסת בהמלצה לקיים דיון מחודש בחוק.

זאת, למרות ששר האוצר משה כחלון מתנגד לכל פגיעה במעמד בית המשפט העליון ואף עיגן את התנגדותו לפסקת התגברות במסגרת ההסכם הקואליציוני. כחלון לא הגיע לישיבת ראשי הקואליציה אך העביר מסר שלפיו הוא מוכן לתמוך בפסקת התגברות נקודתית ומצומצמת בלבד - שתביא פתרון לסוגיית מבקשי המקלט בלבד.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט דרש מנתניהו להביא לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הצעת חוק שתכלול את פסקת ההתגברות. "אני מודיע בצורה ברורה: אנחנו נתמוך בכל גרסה של פסקת ההתגברות שיביא ראש הממשלה, רק שיביא", אמר בנט. "יש לחוקק בטרם תחלוף ההזדמנות, אפשר מחר או ביום ראשון בישיבת הממשלה. יש חוק שכבר מוכן להצבעה מידית". מוקדם יותר היום הציע בנט נוסח משלו לחקיקת פסקת ההתגברות. הנוסח נפסל על ידי נתניהו שביקש לקדם נוסח שמבוסס על המודל הבריטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully