וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשרות שנים, משרד הפנים הודיע לזוג אחיות: "אתן לא יהודיות"

11.4.2018 / 14:17

השתיים, נכדותיה של ניצולת שואה ובתן של פעילה ציונית בולטת בברית המועצות לשעבר, נישאו בעבר ברבנות ויהדותן בוררה שלוש פעמים. הן עתרו לבג"ץ לאחר שביקשו לאחרונה לבצע פעולות רישום פשוטות במשרד הפנים - ונדרשו לפתע "להבהיר את יהדותן"

קרדיט תמונה: בוצ'צו, עריכה: יאיר דניאל

"

פתאום קם אדם בבוקר ומגלה שהוא לא יהודי. זה מה שקרה לשרה ולאה (השמות המלאים שמורים במערכת), שתי אחיות, שחיו כיהודיות במשך עשרות שנים עד שביום בהיר אחד, כשניסתה אחת מהן לרשום את עצמה כנשואה - זאת לאחר שנישאה כדת ומשה וישראל ברבנות הראשית - הודיעו לה במשרד הפנים כי היא ואחותה אינן יהודיות. המשמעות: הן לא יוכלו לרשום את נישואיהן וילדיהן לא יירשמו כיהודים עד שייגשו לרבנות "להבהיר את יהדותן", זאת חרף העובדה שיהדותן בוררה על ידי הרבנות לפחות שלוש פעמים.

השתיים נכדות לסבתא ניצולת שואה ובנות לאימא פעילה ציונית בולטת ומסורבת עלייה. במשך עשרות שנים הן חיו כיהודיות, נשאו, התגרשו וחגגו את חגי ישראל. תחילתו של הסיפור בחודש ספטמבר 2016, אז קיבל אביהן של שתי האחיות שיחת טלפון מנציגת רשות האוכלוסין במשרד הפנים שבה נמסר לו כי "לאחר בדיקה רצינית מאוד" החליט משרד הפנים כי משפחתו אינה יהודייה.

האב ההמום הסביר לפקידה כי נראה שנפלה טעות, ובזאת הסתיימה השיחה. כעבור שנה, בסוף אוגוסט 2017, ניגשה אחת האחיות ללשכת רשות האוכלוסין בכדי לשנות את מעמדה האישי ל"נשואה", זאת לאחר שנישאה ברבנות בשוהם, שם אישרו כי היא יהודייה. להפתעתה נמסר לה, כאמור, כי לפי הרישום במערכת רשות האוכלוסין היא אינה יהודייה וכי לא ניתן לשנות את מעמדה האישי עד ל"בירור".

עוד בוואלה! NEWS
בג"ץ: אם לא יושג הסכם גירוש השבוע - הכלואים בסהרונים ישוחררו
"ניצח בקרב על חייו": הקצין שנפצע בצוק איתן ידליק את משואת צה"ל
אחרי שביתת הרעב: שב"ס הכפיל מספר הביקורים לאסירים ביטחוניים

מרשם האוכלוסין וההגירה בתל אביב, מאי 2015. ראובן קסטרו
שתי האחיות נרשמו כנשואות ברבנות בעבר. לשכת רשות האוכלוסין בתל אביב/ראובן קסטרו

בסוף שנה שעברה, כשהאחות השנייה ילדה את בתה, פנתה גם היא להנפיק לה תעודת לידה. פקיד רשות האוכלוסין סרב להנפיק את התעודה לנוכח רישום המטיל ספק ביהדותה. כתוצאה מכך, הסעיף לאום ברישום של התינוקת נותר תחת "טרם נרשמו".

כאמור, סבתן של שתי האחיות היא ניצולת שואה שאיבדה את כל בני משפחתה בשואה, ובכלל זה, את הוריה ואחיה. הסבתא ניצלה לאחר שהתחזתה לבת משפחה של שכני הוריה שאימצו אותה. אמן של השתיים נמנתה עם קהילת מסורבי העלייה והייתה פעילה בתנועה הציונית בקישינב, בירת מולדובה, והשתתפה בהפגנות ובשביתות רעב למען שחרור יהודי ברית המועצות.

הוריהן של שתי האחיות נישאו ברבנות קישינב בשנת 1978, בטקס שהתקיים בחשאיות לאור האיסור לקיים נישואין דתיים בברית המועצות לשעבר באותה תקופה. לאחר נישואיהם, עלה האב לישראל אך עלייתה של האם התעכבה במשך שלוש שנים עקב קשיים שהערימו שלטונות ברית המועצות בשל פועלה הציוני. יהדות ההורים נבדקה והוכחה טרם עלייתם ארצה והם נרשמו כיהודים עם עלייתם. יתרה מכך, נישואיהם החשאיים בקישינב אושרו על ידי בית הדין הרבני האזורי בחיפה לאחר בירורי יהדות שנערכו להם בשנת 1983, וכך גם אושרו יהדותן של שתי האחיות עצמן במעמד נישואיהן, האחת ב-2008 ברבנות ראשון לציון, והשנייה, כפי שצוין, ב-2015 ברבנות שוהם.

אריה דרעי. ראובן קסטרו
העתירה הוגשה נגד השר ונגד משרדו. דרעי/ראובן קסטרו

כעת, הגישו האחיות עתירה לבג"ץ נגד שר הפנים אריה דרעי ומשרדו, זאת באמצעות עו"ד שרה וינברג ועו"ד אלעד קפלן מארגון "עתים", שבה טוענות השתיים לחריגה מסמכות בפעילות פקיד הרישום של רשות האוכלוסין ולפגיעה בזכויות היסוד של שתי האחיות. הן מבקשות מבג"ץ להוציא צו על תנאי המורה למשרד הפנים לרשום את נישואיה של האחות שנישאה, להנפיק תעודת לידה לבתה של האחות השנייה ולרשום אותה כיהודייה, ולהסיר כל הערה ברישומים בדבר יהדותן של שתי האחיות.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים", ציין כי "מה שרשות האוכלוסין עשתה במקרה הזה הוא בראש ובראשונה פעולה שנוגדת את היהדות. לפי ההלכה מי שבא ואומר שהוא יהודי מאמינים לו, על אחת כמה וכמה אם הוא, או הוריו, כבר הוכיחו כמה פעמים את יהדותם, כמו במקרה שלפנינו. אזרחים בישראל לא צריכים לחיות בחשש שמא יום בהיר אחד יהדותם תישלל. את היהדות מבררים פעם אחת בלבד וזה צריך להספיק לכל החיים ולכל הדורות הבאים".

מרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים נמסר בתגובה: "עם עליית סבתן, בקשתה לעלייה נבחנה והתברר כי אמן של הפונות והן עצמן נרשמו כיהודיות כשלא היו אמורות להירשם כך. על פי חוק המרשם אנו מחויבים בתיקון הפרטים ובני המשפחה תודרכו כיצד לנהוג".

מהרבנות הראשית לישראל טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully