וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: אם לא יושג הסכם גירוש השבוע - הכלואים בסהרונים ישוחררו

על פי החלטת בג"ץ, אם היועמ"ש לא יאשר את הסכם גירוש המסתננים עד ליום ראשון בשעה 12:00 ישוחררו הזרים שסירבו להיות מגורשים ונכלאו בסהרונים. "בהיעדר הסכם מעודכן - אין עוד עילה להמשך החזקתם במתקן"

צילום וידאו באדיבות 'כאן', עריכה: שניר דבוש

בג"ץ הודיע אמש (שלישי) למדינה כי אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא יאשר את הסכם גירוש המסתננים מאפריקה עד יום ראשון בשעה 12:00, הכלואים בסהרונים ישוחררו עוד באותו היום. הכלואים מוחזקים במתקן מכיוון שסירבו להיות מורחקים למדינה שלישית. על פי בג"ץ, בהיעדר הסכם מעודכן אין עוד עילה להמשך החזקתם של הכלואים במשמורת.

מוקדם יותר דן בג"ץ בעתירה נגד התכנית לגירוש אזרחי אריתריאה וסודאן אל רואנדה ואוגנדה. במהלך הדיון הצהירה הפרקליטות כי דבר ההסכם עם נציבות האו"ם לפליטים היה ידועה לה, אך לא עדכנה את בית המשפט בכך. העתירה הוגשה תחילה נגד תכנית משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה ליציאה מרצון של מבקשי המקלט למדינה שלישית.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שאלה את נציגי המדינה אם קיים הסכם עם מדינה שנייה נכון לעת הזו. עו"ד שמואלי, המייצגת את המדינה הודיעה כי "עם שתי המדינות נחתמו הסדרים לפני כמה שנים, נחתם עדכון לעניין הרחקה מרצון". עוד הוסיפה כי "ההסכם עם המדינה השלישית השנייה חתום, גם העדכון חתום, יש פרטים שבגללם היועץ המשפטי לממשלה ביקש עדכון ולהם יש להתייחס במעמד צד אחד".

הפגנה נגד מבקשי המקלט, תל אביב. ראובן קסטרו
הפגנת מבקשי מקלט בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

בית המשפט ביקר את התנהלות המדינה בהודעתה כי ההסכם קיים, אך טרם עבר את אישורו המלא של היועמ"ש. באישור בעותרים, מציגה המדינה את פרטי ההסכם עם אוגנדה במעמד צד אחד, ללא נוכחות העוצרים והקהל בבית המשפט.

עו"ד אביגדור פלדמן, שהגיש את העתירה יחד עם פעילת זכויות האדם סיגל אביבי, אמר בדיון אתמול כי "כלום לא נשאר מהעתירה הקודמת, צריך לתקן את העתירה, קרו דברים שאף אחד לא ידע. בית המשפט ידע שיש הסכם עם האו"ם? הפרקליטות עדכנב את בית המשפט? לא ראיתי כזה דבר. אני ותיק במערכת ולא ראיתי כזה דבר שמבקשים לדחות את הדיון כי ראש הממשלה רוצה להיפגש עם תושבי דרום תל אביב".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנה נגד מבקשי המקלט, תל אביב. ראובן קסטרו
הפגנת מבקשי מקלט בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

פלדמן הגיש לפני יומיים בקשה לבג"ץ לאלץ את הפרקליטות לחשוף את הסכם המדינה עם נציבות האו"ם לפליטים ולהסביר כיצד המדינה יכולה להפר הסכם במעמד צד אחד דרך פייסבוק. "יש כל כך הרבה נושאים והתפתחויות, לא ברור מה יעסיק את השופטים יותר, האם זה מעצר של 200 אנשים שלא ברור מאיזה כוח הם מוחזקים או שמא ההסכם שהופר", אמר פלדמן. הוא הוסיף כי היום "סוף סוף נוכל לראות מהי תגובת המדינה".

בתגובת המדינה לקראת הדיון בבג"ץ שהוגשה הבוקר נמסר כי השליח המיוחד ממשיך במגעים עם נציגי אוגנדה לגיבוש ההסכם. על פי ההודעה טרם גובש הסכם ובשל כך ביקשה המדינה לדחות ביממה את הדיון, אך בג"ץ דחה את הבקשה. בנוסף לכך ביקשה המדינה למסור את העדכון בנושא ההסכם, לכשזה יגובש, במעמד צד אחד ובדיון בדלתיים סגורות. לטענתה, על פי ההסכם המתגבש עם נציגי ממשלת אוגנדה, זו התחייבה לקלוט את הזרים שיגורשו אליה, בין אם הרחקתם מישראל תהיה מרצון ובין אם בכוח.

שפי פז 9 באפריל 2018. ראובן קסטרו
שפי פז, אתמול/ראובן קסטרו

שפי פז, פעילה חברתית המתגוררת בדרום תל אביב אמרה לאחר הדיון כי "מבחינתנו זה קרקס מה שקורה פה, לא ייתכן שבג"ץ מנהל את מדיניות ההגירה של מדינת ישראל בלעדיי בג"ץ. הבעיה הייתה נפתרת והיינו חוזרים לחיים שלנו, מה שבג"ץ עושה זה התעמרות. בג"ץ היה צריך לדחות את העתירה הזאת במיוחד אחרי שהוא אמר שהיא כבר לא תקפה".


(עדכון ראשון: 17:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully