וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

68 שנה אחרי: גילוי מצבה לעולה מתימן שנהרג מירי במעברה

10.4.2018 / 7:30

סאלם ג'רפי נהרג מירי במהומה שפרצה במעברת עין שמר כשהיה בן 25. חבריו סרבו למסור את גופתו למשטרה - וזו לקחה אותה והביאה אותו לקבורה חשאית בעילום שם. עשרות שנים לאחר מכן, משפחתו מברכת על "סגירת מעגל" אך מפנה אצבע מאשימה כלפי הרשויות בגין העוול

בווידאו: 68 שנים לאחר שנרצח התקיים גילוי מצבה לעולה מתימן שמקום קבורתו לא היה ידוע/צילום: יואב איתיאל, עריכה: תום זואילי

בבית העלמין הישן חוף הכרמל שבחיפה נערך היום (שני) טקס גילוי מצבה מרגש בקברו של סאלם ג'רפי, עולה מתימן שמת במעברת עין שמר ומקום קבורתו לא היה ידוע למשפחתו במשך עשרות שנים. הטקס נערך בנוכחותה של יו"ר הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן, ח"כ נורית קורן, שבזכותה אותר הקבר.

נסיבות מותו של ג'רפי עדיין לא לגמרי ברורות. לטענת ח"כ קורן והוועדה, הוא נרצח בידי שוטר. במשטרת ישראל מכחישים את הטענה, וגרסתה אף זוכה לגיבוי ממסמכים שהיו שנשמרו בארכיון הארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת ילדי תימן: הפרקליטות אישרה לפתוח קברי ילדים - ולבצע בדיקות
משפחות יוצאי תימן: "כשהקברים ייפתחו - הרבה דברים יצוצו"
מאות הפגינו בתל אביב: "על הממשלה להכיר בחטיפת ילדי תימן"

68 שנים לאחר שנרצח התקיים גילוי מצבה לעולה מתימן שמקום קבורתו לא היה ידוע. אתר רשמי
טקס גילוי המצבה, היום/אתר רשמי

מעברת עין שמר, שעל שטחה ניצב היום בית החולים הפסיכיאטרי "שער מנשה", הוקמה בימי מלחמת השחרור בשטחו של מחנה צבאי בריטי שפונה. מרבית העולים ששוכנו במעברה היו מתימן, שעלו במבצע מרבד הקסמים בשנים 1950-1949.

האירוע התרחש ב-8 באפריל 1950, כ"א בניסן, שביעי של פסח. עיתוני היום שלמחרת דיווחו כי בשעות הצהריים של החג, שחל בשבת, פרצה קטטה בתור לאוכל בין עולות תימן במחנה ב' של המעברה, וכי שומרי המחנה הפרידו בין הצדדים, עצרו את אחת מהעולות בחשד שפצעה ילד והביאו אותה לנקודת המשטרה במחנה.

כמה מהעולים, שחששו לפגיעה בכבוד המשפחה, הסתערו על "המקום שבו הוחזקה האישה התימנית לבד עם גבר זר", התקיפו בחמת זעם בידיים חשופות ובאלות את הנוטר דרוקס ששמר עליה ופצעו אותו באורח קשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
68 שנים לאחר שנרצח: גילוי מצבה לעולה מתימן שמקום קבורתו לא היה ידוע, 9 באפריל 2018
המשפחה ליד הקבר- עולים במעברת עין שמר. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
עולים מתימן במעברת עין שמר/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

על פי הדיווחים, בסביבות השעה 13:00 הוא ירה באוויר כדי להרתיע את תוקפיו, ולאחר מכן ירה גם כמה יריות לתוך הקהל, ופגע בעולה סאלם אבן סאלם יעקב ג'רפי, כבן 25, שלפי הדיווח לא שעה לאזהרותיו וניסה לפרוץ את דלת נקודת המשטרה כשהוא מלווה ומקבל עידוד מעשרות מיושבי המחנה שכבר התגודדו במקום.

אין חולק על כך שג'רפי נהרג מפגיעת שלושה כדורים ומדימומים מפציעותיו בבטן, בחזה ובידו הימנית. מותו רק הסעיר את הרוחות עוד יותר: ממברק שיצא בשעה 14:50 מתחנת חדרה אל הקצין התורן בחיפה, עם העתק למטה הארצי, עולה כי "העולים עומדים בסירובם למסור את הגווייה למשטרה".

כוח תגבורת של שוטרים שהגיע למחנה פינה בסופו של דבר את הנוטר הפצוע עם גופת העולה לבית החולים הממשלתי רמב"ם שבחיפה כשמשמר הופקד על הנוטר. לדברי קרובי המנוח, גופתו של ג'רפי נקברה בחשאי על ידי המשטרה, והמשפחה לא הורשתה להשתתף בהלוויה - גם לא אביו השכול, אלמנתו וילדיו שנותרו יתומים. לאורך השנים שמרה המדינה בסוד את מקום קבורתו של ג'רפי, ולבני המשפחה לא נמסר אף פרט עליו.

68 שנים לאחר שנרצח: גילוי מצבה לעולה מתימן שמקום קבורתו לא היה ידוע, 9 באפריל 2018
הכתבה המקורית. מערכת וואלה! NEWS
אחת מהכתבות שהתפרסמו בימים שלאחר האירוע/מערכת וואלה! NEWS

באוקטובר 2017 ערכה ח"כ קורן סיור עם הוועדה שבראשותה בבית העלמין חוף הכרמל, כחלק מסדרת סיורים שמקיימת הוועדה בבתי הקברות שבהם נטמנו תינוקות וילדים שמתו בעשרות השנים הראשונות לקום המדינה. במהלך הסיור התברר שג'רפי קבור שם, ואנשי חברה קדישא הספרדית נענו לדרישתו והצביעו על קברו שסומן "אלמוני". ברגע מרגש במיוחד, קרוב משפחתו שהשתתף בסיור אמר קדיש על קברו, לראשונה, 67 שנים לאחר שנטמן שם.

אנשי חברה קדישא אף השיגו את תעודת הפטירה של בית החולים רמב"ם (שבה, ככל הנראה בשוגג, נכתב כי ג'רפי בן 40 - י"א) שמעידה על סיבת המוות: "שטף דם פנימי מירייה". התעודה הייתה חסויה כל השנים. למשרד הפנים מעולם לא נמסר על פטירתו של ג'רפי, וקרובו אמר כי במרשם התושבים הוא נותר רשום כאדם חי.

68 שנים לאחר שנרצח: גילוי מצבה לעולה מתימן שמקום קבורתו לא היה ידוע, 9 באפריל 2018
קברו של סאלם ג'רפי. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
עוד מצבות אלמונים ניצבות בבית העלמין חוף הכרמל בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

על מצבתו שהוצבה במקום בטקס נכתב כי סאלם ג'רפי "מסר את נפשו על שמירת הדת והתורה, נהרג על קדושת ה' במחנה עולים עין שמר, על ידי גורמי ממסד - על ידי שומרי המחנה". שתיים מבנותיו השתתפו בטקס, וגם נכדותיו. הרב יחיאל ג'רפי שספד לו אמר כי עם איתור גופתו נמנע הרבה "חרון אף". "לפחות אחד מהנעדרים נמצא", אמר. "הדברים מאוד כואבים".

הבת ברכה אמרה לוואלה! NEWS כי מדובר ב"עוול שעשו לנו". ישי ג'רפי, שנשא דברים בשם המשפחה אמר כי הטקס מהווה עבור המשפחה "סגירת מעגל", אבל גם הפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה והסוכנות היהודית, ש"התנהגו בחוסר רגישות כלפי המשפחה, בלשון המעטה", לדבריו.

68 שנים לאחר שנרצח: גילוי מצבה לעולה מתימן שמקום קבורתו לא היה ידוע, 9 באפריל 2018
המשפחה ליד הקבר. באדיבות הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן בראשות ח?כ נורית קורן, מערכת וואלה! NEWS
הטקס, היום/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן בראשות ח?כ נורית קורן

מהמשטרה נמסר: "אין בידינו פרטים מלאים וזמינים על אודות המקרה. יחד עם זאת, מבדיקה ראשונית שערכנו עולה כי הוא נורה על ידי שומר שעבר עבור הסוכנות - ולא על ידי שוטר - כשהוא ועוד מתפרעים התפרצו לחדר המשמר ושחררו עולה שתקפה עולה אחרת. ככל הנראה הם הכו תחילה את השומר ורדפו אחריו, והוא בתגובה ירה באוויר ולבסוף ירה בהם".

(עדכון ראשון: 23:56, 9/4)

רישיון הקבורה לעולה מתימן סאלם ג'רפי שנרצח במעברה בעין שמר ב-1950. מערכת וואלה! NEWS
רישיון הקבורה לעולה מתימן סאלם ג'רפי שנרצח במעברה בעין שמר ב-1950/מערכת וואלה! NEWS
מברק משטרתי בנושא העולה מתימן סאלם ג'רפי שנרצח במעברה בעין שמר ב-1950. מערכת וואלה! NEWS
מברק משטרתי בנושא העולה מתימן סאלם ג'רפי שנרצח במעברה בעין שמר ב-1950/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully