וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מזהירה: אם ארה"ב תתקוף בסוריה - יהיו השלכות חמורות

בדיון על המתקפה הכימית בפרברי דמשק הזהיר נציגה של מוסקבה את וושינגטון מתקיפה אפשרית בשטחו של משטר אסד. השגרירה האמריקנית היילי: "נחושים לראות את המפלצות שעומדות מאחורי המתקפה נושאות באחריות". בישראל מגנים בחריפות: "המשטר הסורי מבצע פשעים נגד האנושות"

צילום: CNN, עריכה: תום זואילי

שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, איים אמש (שני) בדיון במועצת הביטחון כי "אם ארצות הברית תתקוף בסוריה - יהיו לכך השלכות קשות", שעות אחרי שהנשיא דונלד טראמפ אמר כי יקבל בתוך יומיים "החלטה מכרעת" בנושא.

בדיון הסוער על המתקפה הכימית פרברי דמשק, שבה נהרגו עשרות בני אדם, השיבה השגרירה האמריקנית ניקי היילי: "מי עושה דברים כאלה? רק מפלצות" והאשימה את רוסיה, המגבה את משטרו של בשאר אסד, ב"דם על הידיים". היא הבטיחה כי ארצות הברית תגיב.

השגריר הרוסי טען מצדו כי המורדים ביימו את האירוע בעצמם. הוא תיאר את התקרית כחלק ממאמציה של ארצות הברית לפגוע ברוסיה דרך "ארסנל רחב של שיטות", כולל עלבונות ו"רטוריקה נצית". הוא אמר כי הוא מזמין את פקחי הארגון למניעת נשק כימי (OPCW) להגיע לסוריה עוד היום, והבטיח כי כוחות רוסיים ילוו אותם לאזור שבו התרחשה אותה מתקפה.

לטענת צבא רוסיה, לא נמצאו עדויות לשימוש בנשק כימי בפרבר של דמשק, שהיה האחרון שנותר בשליטת המורדים. אלו נכנעו אחרי התקיפה הקטלנית ביום שבת, והחלו לעזוב את דומא במסגרת הסכם עם המשטר.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: נקבל החלטה חשובה בתוך יומיים
התקיפה בסוריה: 4 איראנים בין ההרוגים, בהם בכיר במשמרות המהפכה
רוסיה: ישראל אחראית לתקיפת הבסיס בסוריה; לא עדכנה אותנו מראש

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי במהלך נאום בוושינגטון. 14 בדצמבר 2017. AP
"רוסיה יכלה לעצור את הטבח ולא רצתה". היילי/AP

השגרירה האמריקנית תקפה בחזרה. "יכולתי להחזיק כאן תמונות של סורים מתים שאינם חיילים, שאינם חמושים", הטיחה בעמיתה הרוסי. "הם ההגדרה לאנשים חפים מפשע שנרצחו בשנתם על ידי בשאר אסד, אמרה היילי. "יכולתי להחזיק כאן תמונות של תינוקות נחנקים ומתחננים לעזרה, של כוחות החילוץ שעוברים מחדר לחדר ובהן משפחות שוכבות ללא תנועה. אבל מה הטעם? המפלצות שאחראיות למתקפות האלה - אין להן מצפון".

לדברי היילי, "לרוסים, שידיהם מכוסות בדם, אין בושה בתמונות של קורבנות. רוסיה יכלה לעצור את הטבח הזה ולא רצתה. לאף משטר מתורבת אין עניין להיות מזוהה עם משטר אסד". היא קראה למועצת הביטחון לבנות "מנגנון להתמודדות עם נשק כימי". לדבריה, "ארצות הברית נחושה לראות את המפלצות שעומדות מאחורי הפעולות האלה נושאים באחריות".

השגריר הצרפתי אמר כי כלי טיס רוסיים שהו במרחב האווירי שמעל דמשק כשהמתקפה הכימית בוצעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
דיון במועצת הביטחון של האו"ם בהפגנות באיראן, 5 בינואר 2018. אי-פי, AP
מועצת הביטחון של האו"ם/AP, אי-פי

במקביל, דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה כי "ברור שהרוסים בגדו במחויבות שלהם לשים סוף לתכנית הנשק הכימי של משטר אסד". בתדריך לעיתונאים שערך הבית הלבן נשאלה האקבי סנדרס על הצהרתו של הנשיא דונלד טראמפ כי הוא רוצה לסגת מסוריה, ואמרה: "הנשיא רוצה להשיב את הכוחות הביתה, אבל באותו הזמן הוא גם רוצה לוודא שאסד מורתע משימוש בגז כלפי אזרחיו. אין סתירה בין השניים".

לדבריה, "טראמפ היה תמיד קשוח כלפי רוסיה. הוא עדיין מאמין שאם נוכל לנהל מערכת יחסים טובה עם רוסיה זה יהיה טוב לעולם, אבל הוא יהיה קשוח כלפיה עד שנראה שינוי בהתנהגות שלה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישיבת קבינט ב-9 באפריל 2018. רויטרס
"יהיה לכך מחיר". טראמפ/רויטרס

האקבי סנדרס הוסיפה כי טראמפ וצוותו מתייעצים עם בעלות בריתה של ארצות הברית כדי לקבוע את התגובה ההולמת למתקפה הכימית שבה נהרגו עשרות בני אדם. "כפי שהנשיא הבהיר, יהיה לכך מחיר. אנחנו קוראים לכל החברות בקהילה הבינלאומית לחלוק איתנו כל מידע הקשור למתקפה, וקוראים לסוריה ולרוסיה לפתוח את האזור לסיוע בינלאומי".

כשנשאלה לגבי הדיווחים תקיפה ישראלית בבסיס האווירי T4 בחומס שבסוריה אמרה האקבי סנדרס כי "בשלב זה ארצות הברית לא מבצעת מתקפות בסוריה, אבל אינני יכולה להגיב מעבר לכך". הדוברת נשאלה גם לגבי הדיווחים על כך שישראל הודיעה לוושינגטון מראש על התקיפה שביצעה לכאורה, אך סירבה להגיב גם לכך.

ילד מקבל חמצן באמצעות מכונת הנשמה בעקבות התקפת גז רעיל בדמשק, סוריה. AP
ילד מונשם בעקבות המתקפה הכימית בסוריה/AP

משרד החוץ בירושלים גינה הלילה את התקיפה בנשק כימי. "המשטר הסורי ממשיך לבצע פשעים נגד האנושות תוך שימוש באמצעי אסור זה שנה בדיוק לאחר ההרג ההמוני שביצע המשטר בחאן שייחון". עוד נכתב כי "התקיפה האחרונה מצטרפת לעשרות מקרי הפעלת חומר לחימה כימי על ידי המשטר מאז התחייב אסד להתפרק מיכולותיו אלה ומראה בבירור שסוריה ממשיכה להחזיק יכולות כימיות קטלניות ואף לייצר יכולות חדשות. בכך סוריה מפרה ברגל גסה את התחייבויותיה ואת החלטות הקהילה הבינלאומית בסוגיה".

(עדכון ראשון: 22:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully