וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזכות לשוויון גוברת": ביהמ"ש אסר על קיום קורס מופרד בין גברים לנשים

8.4.2018 / 18:44

בית הדין האזורי לענייני עבודה בירושלים קבע כי קיום הקורס בתכנית "משפיעים/ות - חרדים לשירות הציבורי" במתכונת מופרדת מהווה פגיעה קשה בזכות השוויון והורה על צירוף של עשר נשים לפחות. מנכ"לית שדולת הנשים בישראל: "החלטה אמיצה והכרחית"

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"פגיעה קשה וישירה בזוכות השוויון". בית הדין האזורי לעבודה בירושלים/נועם מושקוביץ

שדולת הנשים הגישה לאחרונה עתירה נגד תכנית לשילוב חרדים בנציבות שירות המדינה שמפעיל משרד העבודה והרווחה שמתקיימת תוך הפרדה מלאה והייתה סגורה להשתתפות נשים. בית הדין האזורי לענייני עבודה בירושלים קבע היום (ראשון) כי קיום הקורס בתכנית "משפיעים/ות - חרדים לשירות הציבורי" במתכונת מופרדת מהווה פגיעה קשה וישירה בזכות השוויון. בהחלטת בית הדין האזורי נכתב כי "באיזון בין הנזק שיגרם מהקפאת ההכשרה ובפרט לעמיתים שהחלו בה, אל מול הזכות החוקתית לשוויון גוברת האחרונה".

בית הדין קבע עוד כי למדינה ניתנת האפשרות לצרף תוך 30 ימים מיום מתן ההחלטה לא פחות מעשר נשים לתכנית הקיימת - כלומר, לקורס הנוכחי שבו משתתפים נכון לעכשיו גברים בלבד. במצב כזה תימשך התכנית בהשתתפות נשים וגברים כאחד, עד לסיומה. עוד נקבע כי במקרה שבו תחליט המדינה שלא לצרף נשים לקורס הנוכחי מכל סיבה שהיא יוקפא הליך ההכשרה של הגברים המשתתפים בתכנית, מיום 22 לאפריל ועד למתן החלטה אחרת.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר חמאס לוואלה! NEWS: אם ישראל תקל המצב בעזה - האווירה תשתנה
לא מתלהב מזכויות אדם: המנהיג השנוי במחלוקת שידליק משואה
פרסום ראשון: השוטרת שתועדה בועטת במפגין חרדי - לא תורשע

דור ההמשך של החוזרים בתשובה. רויטרס
במכרז נכתב כי שלב ההכשרה יתקיים בנפרד/רויטרס

בחודש אוגוסט האחרון פרסמה נציבות שירות המדינה מכרז פומבי לתכנית "משפיעים", במטרה לגייס עתודות אקדמאים ואקדמאיות מצטיינים מקרב הציבור החרדי, על מנת לשלבם בעבודה במגזר הציבורי. זאת במסגרת מסלול מובנה המתחשב בנתונים ובשאיפות של מי שיקלטו לתכנית ומתוך העדפה להשמה בצמתי השפעה. מי שיבחרו להשתתף בתכנית יועסקו כעובדי מדינה במשך חצי שנת ההכשרה ראשונה. לאחריה חלק מהעמיתים ימשיכו לנתיב השמה בשירות המדינה וחלקם בנתיב השמה ברשויות המקומיות - אז תופסק העסקתם כעובדי מדינה, והם יתחייבו לשנתיים נוספות של עבודה בתפקיד במסגרת השלטון המקומי ובהעסקה מחודשת.

במכרז נכתב כי התכנית מיועדת לנשים ולגברים כאחד, אולם בהתאם להחלטת ועדת ההיגוי יתקיים שלב ההכשרה בנפרד, המחזור הנוכחי מיועדים לעמיתים בלבד והמחזור הבא יהיה מיועד לעמיתות בלבד והרישום אליו ייפתח בפברואר 2017. באוקטובר האחרון פנתה שדולת הנשים במכתב מפורט לממלא מקום נציב שירות המדינה אודי פראוור בבקשה לבטל לאלתר את תנאי סעיף ההפרדה.

במכתב בירכה שדולת הנשים על היוזמה הממשלתית לסייע לבנות ובני הקהילה החרדית להשתלב בשוק התעסוקה, ובכלל זה בשירות המדינה, ואף עמדה על הצורך להקל על קליטתן במגזר הציבורי, גם אם הדבר כרוך ביצירת התאמות הדורשות הקצאת משאבים. בד בבד התריעה השדולה מפני יצירת מדיניות של התאמה עבור קבוצה אחת הטומנת בחובה פגיעה בקבוצות אחרות ואפלייתן באופן שאינו צודק ונגוע באי-חוקיות. לטענת השדולה, הוראות המכרז הפומבי לתכנית נוגדות את הוראות חוק איסור הפליה במוצרים, מנוגדות להמלצות הצוות המשרדי של משרד המשפטים לבחינת תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי.

עוד באותו נושא

ביהמ"ש על קורס מופרד בין גברים לנשים: "חשבו מסלול מחדש"

לכתבה המלאה
חרדים במאה שערים. עומר מירון
המדינה טענה שההפרדה היא חיונית/עומר מירון

המדינה טענה בדיון כי ההחלטה על הפרדה בין נשים לגברים בחצי שנת ההכשרה הראשונה של תכנית "משפיעים" וכי קבלת גברים לתכנית בנפרד היא חיונית והתקבלה על בסיס תשתית עובדתית רחבה וסדורה. כך, הקפאת ההכשרה או שינוי בתמהיל שלה עלול לגרום להפסקתה, למנוע את פתיחת קורס הנשים ולפגוע באמון שרוכש הציבור החרדי למדינה.

בהתכתבות פנימית שהגיעה לידי וואלה! NEWS עוד טרם פרסום החלטת בית הדין לענייני העבודה כתב מנכ"ל משרד העבודה אביגדור קפלן כי עמדת משרדו הינה חד-משמעית ובמקרה שיוחלט על סגירת התכנית המשרד יתמוך בהגשת ערעור לבית הדין הארצי לעבודה. לטענת קפלן במצב כזה ישאיר לממלא המקום הנציב פראוור לדברר את עמדת המדינה בשם כל משרדי הממשלה.

עורכי הדין חגי קלעי וליעד ורצהיזר, המייצגים בהתנדבות את שדולת הנשים וכן עו"ד מרים זלקינד, מקדמת המדיניות של השדולה, מסרו כי "החלטת בית הדין, הגם שאינה סוף פסוק, מציבה בפני המדינה תמרור עצור ברור וחד-משמעי". עוד הוסיפו שלושת הפרקליטים כי "בית הדין דחה אחת לאחת את טענות המדינה, הבהיר כי לא הוכח כלל שנבדקה חלופה ללא הפרדה, וכי המדינה לא הציגה תשתית עובדתית כלשהי לתמוך בטענותיה".

אילוסטרציה חרדים בבית שמש, 2011. AP
הקורס נועד להכשיר את האוכלוסייה החרדית לעבודה/AP

לדבריהם, "חשוב לא פחות, בית הדין דחה גם את טענותיה המשפטיות של המדינה במלואן, והבהיר כי שוויון הזדמנויות בעבודה משמעותו שכל משרה בשירות המדינה תהיה פתוחה לשני המינים, והקבלה לעבודה תתבצע על פי כישורים בלבד. יש לקוות שההחלטה המפורטת והמקיפה של בית הדין, המאמצת את עמדת השדולה במלואה, תביא את המדינה לבצע סיבוב פרסה ולהפסיק ליזום, לאפשר ולממן הסדרי הפרדה".

מנכ"לית שדולת הנשים בישראל מיכל גרא מרגליות כינתה את החלטת בית הדין "אמיצה והכרחית" והוסיפה כי "בית הדין לעבודה השמיע קול צלול וברור: הפרדה בין גברים לנשים אסורה בשירות המדינה". לדבריה, "לא ניתן להסיג אותנו עשרות שנים אחורה, וקבלה לעבודה אינה יכולה להיות לפי מגדר. לצערנו, נדרשה התערבות של בית הדין כדי למנוע הסדרי הפרדה בעבודה. טוב תעשה המדינה אם תשלב חרדים וחרדיות בשירות המדינה ובכלל, לצד נשים, ולא תוביל לדחיקתן מהמרחב הציבורי ומשוק העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully