וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש על קורס מופרד בין גברים לנשים: "חשבו מסלול מחדש"

21.3.2018 / 23:14

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים טענה כי קורס לחרדים שמפעילה נציבות שירות המדינה בהפרדה מגדרית מחזיר אותנו עשרות שנים אחורה: "אני לא יודעת מה חשבתם - שנפרד יכול להיות שווה?". לטענת המדינה, אם לא תהיה הפרדה - הקורס ייכשל

דור ההמשך של החוזרים בתשובה. רויטרס
הקורס נועד להכשיר ולשלב את האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה/רויטרס

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים מתח ביקורת חריפה על קורס של נציבות שירות המדינה שנערך בהפרדה בין גברים ונשים. במהלך הדיון ביום ראשון השבוע המליצה השופטת רחל בר"ג הירשברג לנציג המדינה, עו"ד משה וילינגר, כי המדינה "תחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע לקורס.

מדובר בתכנית "משפיעים/ות - חרדים לשירות הציבורי". לפי המכרז שפרסמה נציבות שירות המדינה, מטרת התכנית היא "הכשרה ושילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה ובשלטון המקומי". תכנית ההכשרה אורכת חצי שנה, והיא נערכת בהפרדה. לאחר מכן המשתתפים אמורים להיות מוצבים למשך כשנתיים בשירות המדינה או ברשויות המדינה, "ובהעדפה להשמה בצמתי השפעה". במכרז מובהר כי בזמן ההשמה המשתתפים כן יוצבו בסביבה מעורבת - אך לא בזמן הקורס.

עוד בוואלה! NEWS:
שליח טראמפ למזה"ת על דברי אבו מאזן: "רטוריקה של שנאה"
חוק חדש במיסיסיפי: נשים לא יוכלו לעבור הפלה מהשבוע ה-15 להריון
מזג אוויר: הטמפרטורות יורדות - אבל עדיין חם מהרגיל

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
ביקורת חריפה נגד נציבות שירות המדינה. בית הדין האזורי לעבודה בירושלים/נועם מושקוביץ

בנובמבר האחרון הגישה שדולת הנשים בישראל עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים נגד ההפרדה המגדרית בתוכנית, ודרשה לבטלה. אולם, השופטים קיבלו את טענת המדינה שלפיה הקורס כבר החל, ולכן הצוערים נחשבים עובדי מדינה לכל דבר. בשל כך, המקום המתאים לבירור הטענות הוא בית הדין לעבודה.

בדיון שנערך בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים אמרה השופטת בר"ג הירשברג לנציגי המדינה: "אני לא יודעת מה חשבתם - שנפרד יכול להיות שווה? מבחינת השוויון אתם מצעידים את בתי הדין לעבודה 45 שנים אחורה, ואת הדין הכללי אתם מצעידים 70 שנים אחורה". דבריה של השופטת לא נרשמו בפרוטוקול, אולם גורמים שהיו בדיון אישרו כי אכן נאמרו.

נציגי המדינה טענו כי תכניות שניסו לשלב חרדים ולא נערכו בהפרדה נחלו כישלון. "אם נוציא את אלמנט ההפרדה מהתוכניות האלה, לא יהיו תוכניות והחרדים לא יגיעו לשירות הציבורי", הסבירו. "המשמעות של ביטול התוכניות היא דווקא להגדיל ולהעצים את ההפרדה בין הציבור הכללי לציבור החרדי, בטח בשירות המדינה".

עוד באותו נושא

"תקדימי ומסוכן": עתירה לביטול הפרדת נשים וגברים בקורס בשירות הציבורי

לכתבה המלאה
חרדים במאה שערים. עומר מירון
"בלי הפרדה החרדים לא יגיעו לשירות הציבורי". חרדים במאה שערים/עומר מירון

עומרי דגן, מנהל אגף צוערים בשירות המדינה, אמר בדיון: "ניסינו הרבה מאוד חלופות, יש ניסיון של שבע שנים בתוכניות אחרות - ולא הצלחנו. אנחנו מגובים בנתונים לחוסר ההצלחה הזאת". השופטת אמרה בתגובה לכך שהיא "בטוחה שהכוונות שלכם טובות, אבל מה אפשר לעשות שבסופו של דבר יש כאן מישהו שמתקבל לשירות המדינה על בסיס מגדר? מה עוד יש להגיד?".

בתום הדיון, ולאור הערותיה של השופטת, נציגי המדינה ביקשו ארכה של כמה ימים לצורך התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים, לפני שישיבו האם התוכנית במתכונתה הנוכחית תשתנה.

"לא ניתן להסיג אותנו עשרות שנים אחורה"

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, המייצגים את שדולת הנשים, אמרו לאחר הדיון כי "בית הדין הבהיר שמערכת משפט המחויבת לזכות לשוויון לא יכולה לחיות עם מציאות שבה מותנית קבלה לעבודה במין. הדברים נכונים שבעתיים בישראל, שמיום הקמתה התפארה בשוויון בין גברים ונשים בכל תחומי החיים". הם הוסיפו: "אנו מקוות שקריאת ההשכמה של בית הדין תישמע, ויתייתר הצורך בהכרעה משפטית".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, הוסיפה כי בית הדין "השמיע קול צלול וברור - לא ניתן להסיג אותנו עשרות שנים אחורה, וקבלה לעבודה אינה יכולה להיות לפי מגדר. לצערנו, המדינה בדבריה שוב הראתה שהיא לא מעוניינת לפעול לקידום נשים, גם לא חרדיות. טוב תעשה המדינה אם תשלב חרדים וחרדיות בשירות המדינה ובכלל, לצד נשים, ולא תייצר חשש כבד למקומן במרחב הציבורי ובשוק העבודה".

בחודש שעבר, בעקבות עתירה אחרת שהגישה השדולה, חזרה בה המדינה מכוונתה לקיים קורס מורי דרך שיועד לאוכלוסייה החרדית בהפרדה בין גברים לנשים. גם שם טענה המדינה כי ניסיונות לקיים קורסים לחרדים שאינם בהפרדה נכשלו, אולם לבסוף חזרה בה והודיעה כי תפרסם מכרז חדש לקורס, שלא יכלול הפרדה מגדרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully