וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקדימי ומסוכן": עתירה לביטול הפרדת נשים וגברים בקורס בשירות הציבורי

29.11.2017 / 0:35

שדולת הנשים פנתה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים נגד הפרדה בקורס שמכשיר חרדים ל"צמתי השפעה" בשירות המדינה. המחזור היחיד שאמור להיפתח השנה מיועד לגברים חרדים, ורק בפברואר צפוי להיפתח מחזור המיועד לנשים. "ההחלטה מנוגדת לחוק ומחריפה מגמה מדאיגה"

חרדי חרדים פשקווילים בשכונה מאה שערים. ShutterStock
"מצב כזה מעולם לא התקיים"/ShutterStock

שדולת הנשים עתרה הערב (שלישי) לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בדרישה לבטל את ההפרדה בין גברים לנשים בתכנית הכשרה לחרדים של נציבות שירות המדינה. לפי העתירה, ההחלטה לקיים קורס נפרד לגברים ולנשים מהווה אפליה חמורה של נשים, והיא "מנוגדת באופן מובהק לעקרונות המצויים בלבו של השירות הציבורי, לחוק, להחלטות ממשלה בעניין ולעמדת הנציבות עצמה".

מדובר בתכנית "משפיעים/ות - חרדים לשירות הציבורי". לפי המכרז שפרסמה נציבות שירות המדינה, מטרת התכנית היא "הכשרה ושילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה ובשלטון המקומי". תכנית ההכשרה אורכת חצי שנה, במהלכה נחשבים הצוערים עובדי מדינה לכל דבר, ואחריה חלק מהמשתתפים יושמו בשירות המדינה וחלק ברשויות המקומיות, "ובהעדפה להשמה בצמתי השפעה".

עוד בוואלה! NEWS:
צילם בתחנה והפיץ את הסרטון החושפני: שוטר הורשע בביזוי טרנסג'נדרית
פרקליט המדינה נגד חוק ההמלצות: "בעייתי ומסוכן גם בנוסח המרוכך"
ביתו של פאיז נהרס בפיצוץ ביפו: "חשבנו שפגע בנו טיל, לא נשאר כלום"

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
העתירה נשענת על עיקרון שהתקבל פעמים רבות בעבר בבג"ץ. בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

אף שהמכרז מבהיר כי לאחר הקורס יוצבו המשתתפים בסביבה מגדרית מעורבת, הקורס עצמו נערך בהפרדה. המחזור היחיד שאמור להיפתח השנה מיועד ל-25 גברים חרדים, ובפברואר 2018 אמור להיפתח מחזור המיועד לנשים. "מצב כזה, בו יוצרת המדינה, בריש גלי, הסדר המערב הפרדה, הפליה והדרה, מעולם לא התקיים, וממילא מעולם לא נדון בפני בית משפט", נכתב בעתירה. "המכרז הנוכחי הוא המכרז הראשון בהיסטוריה של מדינת ישראל, המעגן הפרדה במישרין במוסד ממוסדות המדינה".

עוד כתבו נשות השדולה בעתירה כי "ישנה חשיבות להבנת המשמעות הקשה של מדיניות המשיבה (הנציבות - ד"ד): כמחצית מהמשתתפים העתידיים בתכנית הדגל של השירות הציבורי, אשר עתידים להשתלב בתפקידי ליבה בישראל, יהיו מי שכל חייהם המקצועיים לא פגשו בנשים, לא למדו מנשים ולא שמעו נשים".

לפי העותרות, עריכת הקורס בהפרדה מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, לחוק חובת מכרזים ולחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. העתירה נשענת על העיקרון שהתקבל פעמים רבות בעבר בבג"ץ, לפיו לא ניתן ליצור הפרדה מבלי לפגוע בשוויון.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"פרקטיקה פסולה"

"מדיניות של 'נפרד אבל שווה' הינה מעצם טבעה בלתי שווה", ציטטו העותרות את פסיקת בג"ץ שפסלה הקצאת קרקעות ליהודים בלבד. "ביסוד גישה זו מונחת התפיסה כי הפרדה משדרת עלבון כלפי קבוצת מיעוט המוצאת מן הכלל, מחדדת את השוני בינה לבין האחרים, ומקבעת תחושות של נחיתות חברתית".

עו"ד חגי קלעי, שהגיש את העתירה בשם השדולה, יחד עם עורכות הדין ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, מסר כי "המכרז שפרסמה נציבות שירות המדינה פתוח לגברים בלבד, מתיר לראשונה הפרדה במשרות ציבוריות, והוא תקדימי ומסוכן. מדובר בהחלטה המנוגדת במישרין לחוק ומחריפה מגמה מדאיגה של הפרדה על בסיס מין במקומות ציבוריים. אנחנו מקווים שבית המשפט יבטל את המכרז ויעצור פרקטיקה פסולה זו".

נציבות שירות המדינה: תכניות קודמות לא סייעו בשילוב חרדים

מנציבות שירות המדינה נמסר: "תכנית 'משפיעים' הוקמה מתוקף החלטת ממשלה בדבר שילוב הציבור החרדי בשירות המדינה, החלטה שמטרתה הינה הגברת הגיוון התעסוקתי בקרב משרתי הציבור בשירות המדינה ובשלטון המקומי. תכניות הצוערים שנפתחו עד כה, לא הצליחו להביא את החרדים לעולם התעסוקה בשרות הציבורי כך שאחוז השתלבותם בתכניות הרגילות בעלות הכשרה משותפת שואף לאפס. תכנית 'משפיעים' היא תכנית עתודה לשילוב חרדים בשרות המדינה ובשלטון המקומי, הנמשכת שנתיים וחצי וכוללת שני נדבכים: הכשרה של חצי שנה והשמה (השתלבות במשרדי הממשלה) במשך שנתיים. חצי השנה הראשונה מתוך השנתיים וחצי של התכנית מוקדשת להכשרה אינטנסיבית של העמיתים לשירות משמעותי ואיכותי בשירות המדינה במחזורים מדורגים, הכשרה אשר תכלול מפגש עם מרצים ומרצות שונים, הכרות עם חלקי החברה הישראלית וחניכה אישית".

בנציבות ביקשו להדגיש עוד כי "במכרז עצמו מצוין במפורש כי עם תום תהליך המיון של קבוצת הגברים - תיפתח גם אותה תכנית לנשים. שתי התכניות יתחילו במהלך 2018 וגם אירוע הפתיחה הרשמי של התכנית יתקיים אך ורק לכשיתחילו שני המחזורים - של הגברים ושל הנשים. כל המשתתפים והמשתתפות יקלטו בשנת 2018 בצורה מדורגת כעובדי מדינה".

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully