וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט המדינה נגד חוק ההמלצות: "בעייתי ומסוכן גם בנוסח המרוכך"

28.11.2017 / 16:28

שי ניצן יצא נגד החוק האוסר על המשטרה להעביר סיכומי חקירות לעיון הפרקליטות: "יפגע בעבודה, כל עוד היה מדובר על מניעת הפרסום ניתן היה לנהל דיון. לו הייתי מבין מה מטרת החוק ואיזה אינטרס הוא משרת - דיינו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

פרקליט המדינה שי ניצן אמר היום (שלישי) כי "חוק ההמלצות הוא חוק בעייתי ומיותר, שיפגע בעבודת הפרקליטות". ניצן אמר בכנס העיתונאים באילת כי גם גרסתו הנוכחית של החוק, שעברה ריכוך, היא "מאוד בעייתית".

"לו הייתי מבין מה מטרת החוק ואיזה אינטרס ציבורי זה משרת - דיינו. אבל לדעתי הנושא הזה בעייתי. כל עוד היה מדובר על מניעת פרסום של המלצות המשטרה ניתן לנהל דיון, אבל לבוא עם חוק שאומר שאסור להעביר את עמדת המשטרה - חשבתי שזה מיותר ובעייתי", אמר ניצן.

שי ניצן בכנס כתבים באילת 28 בנובמבר 2017. יוסי יודקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
"חוק מיותר ובעייתי". שי ניצן/מערכת וואלה! NEWS, יוסי יודקוביץ'

ניצן הוסיף בכנס כי "בהחלט יש תחושה של מתקפות מצד גורמים שונים על מערכת אכיפת החוק כמו המשטרה, הפרקליטות וגורמים אחרים. יש לנו פרקליטים מאוימים שהולכים עם שמירה 24 שעות. יש תחושה של גל נסיונות חקיקה שמיועד לצמצם את סמכויותינו ולהחליש אותנו.

"שום דבר לא ירתיע אותנו. אנחנו נמשיך להיאבק בשחיתות. אני יכול להראות עשרות תיקים שנפתחו נגד בכירים בשלטון המקומי, השלטון המרכזי, רבנות ועוד בשנים האחרונות. מדינת ישראל אינה מושחתת. מדינה מושחתת היא זו שלא נלחמת בשחיתות. כל עוד יש כאן משטרה ופרליקטות שנלחמות, זו לא מדינה מושחתת וגם לעיתונות תפקיד חשוב בכך".

על חקירות ראש הממשלה בתיקים 1000 ו-2000, אמר ניצן: "אם כל הצדדים העובדתיים היו סגורים, החקירה הייתה מסתיימת כרגע. יש עדיין שאלות פתוחות ותוך זמן לא רב הציבור ייחשף לפעולות שנעשות וייעשו. כשמדובר בראש הממשלה ובשרים יש לפעול בזהירות וכך נפעל". על תיק 3000 אמר ניצן: "לא נמצא חשד סביר נגד ראש הממשלה".

מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. יולי 2013. מרים צחי, מעריב, מערכת וואלה! NEWS
"כשמדובר ברה"מ, יש לפעול בזהירות". נתניהו ומנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מרים צחי, מעריב

הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה את חוק ההמלצות, בתום דיון סוער שארך כשלוש שעות, זאת לאחר שוועדת הפנים אישרה את נוסחו החדש של החוק האוסר פרסום המלצות משטרה בתום חקירותיה. 46 חברי כנסת הצביעו בעד, ו-37 התנגדו. נתניהו, השרים איילת שקד וגלעד ארדן לא נכחו, וגם חברי הכנסת רחל עזריה ובני בגין שהביעו התנגדות לחוק.

לפי פשרה בין סיעות הקואליציה ייאסר על פרסום המלצות בכל התיקים. בתיקים רגישים שלהם הוצמד פרקליט מלווה, כמו בתיקים של נבחרי ציבור, לא תוגש המלצה אלא אם היועץ המשפטי לממשלה סבור שיש צורך. אם היועץ המשפטי לממשלה יהיה סבור שיש צורך, הוא יפנה למשטרה ויקבל בעצמו את ההמלצה, אותה לא ניתן יהיה לפרסם. סעיף זה הוכנס לדרישת מפלגת כולנו.

המשמעות היא כי המשטרה לא תוכל להעביר המלצה בעניין החקירות שבהן מעורב ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש זאת. גם במקרה שבו יבקש המלצה כדי לגבש את דעתו על החקירה - זו לא תוכל להתפרסם לעולם. זאת, לאחר התקפלותו של יו"ר המפלגה שר האוצר משה כחלון, שהתנגד בעבר להחלת החוק באופן רטרואקטיבי.

שר האוצר משה כחלון כנס לשכת שמאי המקרקעין אילת. איתמר סיידא,
כחלון, היום בכנס לשכת שמאי המקרקעין/איתמר סיידא

יו"ר כולנו ושר האוצר משה כחלון אמר היום כי "חוק ההמלצות הוא חוק טוב, ומי שאומר שהוא נוגע לראש הממשלה משקר במצח נחושה. החוק מפריד בין חקירות מהיום והלאה לחקירות מתנהלות". כחלון, שדיבר בכנס לשכת שמאי המקרקעין באילת, האשים: "גם אם תחזרו על זה 200 פעמים, זה לא יהיה נכון. זה פסטיבל צביעות של אנשים שלא מבינים את ההחלטה".

"היועץ המשפטי לממשלה הוא איש המקצוע המחליט אם לקחת את ההמלצה, כן או לא – כלומר שיקול הדעת שלו יחול על ראש הממשלה, ולכן תמכנו בזה", אמר כחלון, שהודה: "העיתוי הוא חמוץ, הוא לא היה צריך לקרות. אבל החוק הזה הוגש לפני שנתיים, יש אווירה ציבורית לא טובה והלוואי שהרבה חוקים לא היו, אבל בואו נפריד בין העיקר למה שסביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully