וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק ההמלצות" החדש: לא יפורסמו המלצות המשטרה על נתניהו

27.11.2017 / 19:13

לאחר שכולנו והבית היהודי אישרו את הנוסח, ועדת הפנים אישרה את העברתו להצבעה. לפי הנוסח, לא תינתן המלצה בחקירות שיזכו לפרקליט מלווה, אלא אם היועמ"ש יבקש זאת - וגם אז לא תפורסם. כחלון יתמוך בחוק: "הביקורת חסרת שחר". החוק אושר בכנסת בתום דיון סוער

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

חוק ההמלצות החדש - כל העדכונים

- כולנו והבית היהודי אישרו את הנוסח החדש
- לפי הנוסח: לא תינתן המלצה, אלא אם היועמ"ש יבקש זאת
- כחלון תמך בחוק: "הביקורת חסרת שחר"
- המשטרה לא תוכל להעביר המלצות על חקירות נתניהו

הכנסת אישרה הערב (שני) את חוק ההמלצות, בתום דיון סוער שערך כשלוש שעות, זאת לאחר שוועדת הפנים אישרה את נוסחו החדש של החוק האוסר פרסום המלצות משטרה בתום חקירותיה. 46 חברי כנסת הצביעו בעד, ו-37 התנגדו. נתניהו, השרים איילת שקד וגלעד ארדן לא נכחו, וגם חברי הכנסת רחל עזריה ובני בגין שהביעו התנגדות לחוק.

לפי פשרה בין סיעות הקואליציה ייאסר על פרסום המלצות בכל התיקים. בתיקים רגישים שלהם הוצמד פרקליט מלווה, כמו בתיקים של נבחרי ציבור, לא תוגש המלצה אלא אם היועץ המשפטי לממשלה סבור שיש צורך. אם היועץ המשפטי לממשלה יהיה סבור שיש צורך, הוא יפנה למשטרה ויקבל בעצמו את ההמלצה, אותה לא ניתן יהיה לפרסם. סעיף זה הוכנס לדרישת מפלגת כולנו.

עוד בוואלה! NEWS:
משפ' פרישר גוטמן תובעת את איכילוב: "הסתירו הספקות לגבי הסרטן"
ליצמן: "לא איימתי, הכנתי מכתב התפטרות רבע שעה לפני המהלך"
גיא נהרג על האופנוע שרכש מפיצויי תאונה: "המשפחה מפורקת"

דיון והצבעה בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (חוק ההמלצות) של חה"כ דודי אמסלם 27 בנובמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ אמסלם בדיון בוועדת הפנים, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

המשמעות היא כי המשטרה לא תוכל להעביר המלצה בעניין החקירות שבהן מעורב ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש זאת. גם במקרה שבו יבקש המלצה כדי לגבש את דעתו על החקירה - זו לא תוכל להתפרסם לעולם. זאת, לאחר התקפלותו של יו"ר המפלגה שר האוצר משה כחלון, שהתנגד בעבר להחלת החוק באופן רטרואקטיבי.

כחלון התייחס לאישור ואמר כי "הביקורת שמופנית אלינו בשעות האחרונות היא חסרת שחר ומגוחכת. מהרגע הראשון אמרתי שנתמוך בחוק ובמקביל שזה לא יחול על חקירות ראש הממשלה. אנחנו תומכים בחוק מהיום והלאה. לגבי חקירות מתנהלות, כולל חקירת נתניהו, יחליט היועמ"ש, אדם נקי כפיים, ישר ומקצועי, ואנחנו סומכים עליו".

דיון והצבעה בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (חוק ההמלצות) של חה"כ דודי אמסלם 27 בנובמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
הדיון בוועדה, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

"אני מודיע לכל ראשי הקואליציה", הבהיר כחלון, "החוק הצרפתי לא יעבור ואם צריך לחקור ראש ממשלה יחקרו. פגיעה בבית המשפט העליון לא תהיה. המבקר יישאר במקומו".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הצהיר במליאה כי "אם החוק יעבור, יש עתיד תגיש בג"ץ נגדו, וגם בזה ננצח". לפיד טען כי אישור החוק הוא "ניסיון השתקה של היועץ המשפטי, משטרת ישראל ושל כל התקשורת החופשית בישראל, העיקר שלא ידעו מה הוא עשה בצוללות ובתיקי 1,000, ו-2,000". ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) הוסיפה כי זהו " "חוק מושחת לראש ממשלה מושחת".

הדיון בוועדה נדחה פעמיים בכמעט שלוש שעות בשל הקושי להבטיח רוב. במהלך הדיון מחו ח"כים על שלא ראו את הנוסח החדש שעליו תיערך ההצבעה ויו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) הורה על הפסקה של חמש דקות לצורכי התייעצות סיעתית. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה במהלך הדיון כי "יצא המרצע המשק. אפשר לקרוא לחוק הזה חוק נתניהו", ונקראה לסדר בידי אמסלם. ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) תקף את החוק ואמר כי הוא מגן על "נבחרי ציבור מושחתים".

התגובה הצינית של אמסלם: "ראש הסגל של נתניהו טיגן שניצלים"

ח"כ אמסלם יזם את החוק, ברקע חקירות נתניהו, וההערכה כי אם ייאסר להעביר המלצות בחקירות אלה, הדבר יאפשר לנתניהו להמשיך לכהן לפחות לשנה נוספת עד החלטת הפרקליטות.

על אף שבעבר הצהיר נתניהו כי אינו מעורב בהליכי החקיקה של "חוק ההמלצות" יואב הורביץ, ראש הסגל של נתניהו, נכנס לחדרו של ח"כ אמסלם במהלך דיוני הסיעות על הנוסח החדש. כשח"כ אמסלם נשאל בדיון על ידי ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) "מה הוא עשה שם", הוא השיב כי הורוביץ "טיגן שניצלים וחתך סלט". ביטן עצמו אמר: "זה לא היה קשור לחוק בכלל".

הורוביץ אמר לאחר תום הדיון לוואלה! NEWS כי לא עסק בחוק בפגישתו עם אמסלם. לדבריו, "הגעתי לדבר עם דוד ביטן על חוקי השבת. ראש הממשלה לא ביקש ממני מעולם לעסוק בזה".

דברי היועץ המשפטי לממשלה בכנס שנת המשפט של אוניברסיטת חיפה 23 בנובמבר 2017. משרד המשפטים, מערכת וואלה! NEWS
נעזר במשטרה לקבלת ההחלטות. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים

אתמול אושר החוק בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שלדרישת שרת המשפטים איילת שקד הוסר סעיף שיחייב את היועץ המשפטי לממשלה לחקור קציני משטרה שידליפו המלצות. בנוסח נשמר הסעיף לפיו שוטר, חוקר או פרקליט שפרסם המלצה "לאדם שאינו מוסמך", דינו מאסר שנה.

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן הגן על השינוי בחוק ואמר כי הוועדה "אימצה את דרישתנו למנוע שהחוק יחול רטרואקטיבית". לדבריו, "דאגנו להפריד בין ביצוע החקירה והגשת ההמלצות לבין הפרסום ובכך להבטיח את ההליך התקין מבחינת המשטרה והפרקליטות. הוכחנו שמפלגת כולנו עומדת לצד שלטון החוק, ושלא נאפשר חקיקה שתפגע בשוויון בפני החוק. השותפות הקואליציוניות אימצו את העקרונות שחשובים לנו ושמעוגנים בהסכם הקואליציוני".

פרקליט המדינה: "זה חיוני שאשמע את המלצות המשטרה"

ח"כ בני בגין (הליכוד) הביע בדיונים בשבוע שעבר התנגדות להחלת החוק רטרואקטיבית גם על חקירות נתניהו והודח מהוועדה לטובת יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן שיצביע במקומו. המהלך עורר זעם מצד חברי כנסת בקואליציה ובאופוזיציה, ומקורב לנתניהו אמר כי הוא "לא ידע על כך". שקד התנתה את קידום ההצעה בכך שלפני כל הצבעה היא תובא לאישור מחודש בוועדת השרים לחקיקה. בנוסף, ניתנה לשקד ולשר לביטחון הפנים גלעד ארדן זכות וטו.

הצעת החוק מעוררת התנגדות לא רק בתוך הקואליציה, אלא גם במשטרה ובפרקליטות. פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקפו מספר פעמים את הצעת החוק בתקופה האחרונה. ניצן הגיע בשבוע שעבר לדיון שקיימה ועדת הפנים ושם ניסה להסביר את התנגדותו. "לא רק שאני צריך לשמוע את המלצת המשטרה - זה חיוני שאני אשמע אותה", אמר.

ישיבת סיעת יש עתיד 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
"אם חוק ההמלצות יעבור, יש עתיד תגיש בג"ץ". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
היועמ"ש: "המשטרה חוקרת. היא יודעת מי משקר מי דובר אמת ובוחנת את כל הראיות. בלעדיה למדינה אין קיום"

לדברי היועמ"ש, "המשטרה חוקרת, שומעת עדים, אוספת מסמכים. היא יודעת מי משקר מי דובר אמת ובוחנת את כל הראיות. בלעדיה למדינה אין קיום. אני לא קוסם ואני לא בוחן לב וכליות. אנחנו נעזרים במשטרה כדי להגיע להחלטה. הצעת החוק לא תאפשר לנו את זה". ניצן המשיך וטען כי "הכנסת מבקשת בהצעת החוק שאנחנו נילחם בצורה המיטבית. אתם רוצים שלא נפעל בדרך המיטבית במלחמה בפשיעה ובשחיתות, אלא עם יד קשורה לאחור".

ח"כ יאיר לפיד אמר בישיבת סיעתו כי החוק "תפור לפוליטיקאים, ראשי משפחות פשע ופוליטיקאים שמתנהגים כמו ראשי משפחות פשע. היממה האחרונה היא הסיבה לכך שאזרחים שונאים את הפוליטיקה המגעילה בבניין הזה. אחרי שנתניהו אמר שחוק ההמלצות לא יהיה אישי או פרסונלי, הם התכנסו יחד עם ראש הלשכה כדי שהוא יהיה תפור למידותיו. זה חוק נתניהו".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר כי ה"רעש" סביב התפטרות שר הבריאות יעקב ליצמן בעקבות עבודות הרכבת בשבת "נועד להסיט את תשומת הלב הציבורית מחוקי השחיתות של נתניהו".

(עדכון ראשון: 12:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully