וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מתלהב מזכויות אדם: המנהיג השנוי במחלוקת שידליק משואה

8.4.2018 / 14:43

חואן אורלנדו הרננדס, נשיא הונדורס, זכה בכבוד ויהיה לראש המדינה הזר הראשון שישתתף בטקס המסורתי של יום העצמאות. הוא זכה לאחרונה בצורה מפוקפקת בכהונה שנייה, אחרי הרג של עשרות מפגינים, ונהנה מסיוע ביטחוני נרחב מישראל

עריכת וידאו: אביעד בללי

לא נשיא ארצות הברית, לא קנצלר גרמניה וגם לא מנהיג של מדינה ערבית שהגיע להסכם שלום היסטורי עם ישראל זכו בכבוד להדליק משואה בטקס יום העצמאות. מי שקיבל את הזכות ההיסטורית - יש שיגידו אלוהית - לעמוד על הבמה לצדו של ראש הממשלה הוא לא אחר מנשיא הונדורס.

לפי הנימוק הרשמי, חואן אורלנדו הרננדס יהיה אחד מ-12 הנכבדים שישיאו משואה בטקס, בתור בוגר קורס ההכשרה של משרד החוץ מטעם המרכז לסיוע ושיתוף פעולה בינלאומי. ואולם, העובדה שדווקא מנהיגה של מדינה קטנה ממרכז אמריקה יהיה הראשון שעושה זאת עוררה תהיות לגבי הסיבה האמתית בבחירה בו.

העובדה שמדינתו הייתה אחת מתשע הבודדות שהתנגדו בעצרת הכללית של האו"ם לגינוי ההחלטה האמריקנית להכיר בירושלים כבירת ישראל ודאי תרמה לכך, וייתכן שגם להיותו של הזמר יהורם גאון - שלאחרונה גונן בנפשו על נתניהו כשהשווה בין עדי מדינה לבוגדים - קונסול של כבוד של הונדורס היה חלק בכך.

לקריאה נוספת בנושא
עוד נקודה לרגב בקרב על טקס המשואות: נשיא הונדורס אישר הגעה
חשש ממלחמת אזרחים: נשיא הונדורס הכריז ניצחון חרף טענות להונאה

נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס מנשק את רעייתו במהלך טקס ההשבעה, ינואר 2018. AP
ניצח את נסראללה. הרננדס מנשק את רעייתו בטקס ההשבעה/AP

הרננדס השמרן, שהושבע לכהונה שנייה בינואר, עדיין מנסה לאחד את הציבור אחרי הבחירות השנויות במחלוקת בנובמבר. בתחילה נראה היה שהוא עומד בפני הפסד למועמד השמאל, סלבדור נסראללה, שנתמך בידי הנשיא לשעבר מנואל זלאיה, שהודח בהפיכה ב-2009. ואולם, אחרי עצירה פתאומית בספירת הקולות, התוצאות הוטו לטובתו של הרננדז שלבסוף הוכרז כמנצח על ידי ועדת הבחירות המרכזית.

תומכיו של נסראללה, מגיש טלוויזיה פופולרי ממוצא לבנוני, יצאו לרחובות והתעמתו עם כוחות הביטחון, שמואשמים על ידי ארגוני זכויות אדם בשימוש מוגזם בכוח במלחמתם בקרטלי הסמים במדינה. כ-30 בני אדם נהרגו במהלך השבועות המתוחים, שבמהלכם קרא הארגון של מדינות אמריקה לבחירות חדשות בשל אי-סדרים בהצבעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגין אוחז באבן במהלך עימותים בבירת הונדורס, טגוסיגלפה, 18 בדצמבר 2017. רויטרס
כ-30 מפגינים נהרגו במחאה על התוצאות. הפגנה בבירה/רויטרס

הכף הוכרע לטובתו בסופו של דבר, כשארצות הברית ומקסיקו קיבלו את התוצאות והותירו את נסראללה במבוי סתום. הרננדס היה לנשיא הראשון שזוכה בכהונה שנייה מאז נפילת המשטר הצבאי לפני כארבעה עשורים. הוא מבטיח להמשיך ביד הנוקשה שלו נגד כנופיות הפשע, אך עליו להתמודד גם עם שיעורי העוני במדינה בת 9.1 מיליון התושבים.

הוא אמנם הצליח לצמצם את הגירעון הממשלתי ולהאיץ את הצמיחה הכלכלית, אך כ-60% מהאזרחים חיים מתחת לקו העוני. עשרות אלפים מהם מנסים להגיע לארצות הברית מדינה שנה, עובדה שמטרידה גם את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

על אף היחסים הקרובים בין הממשלים - השגרירה באו"ם ניקי היילי ביקרה בהונדורס בפברואר, בין היתר כדי להודות על התמיכה באו"ם - טראמפ מאיים לקצץ בסיוע למדינה, לנוכח "שיירה" של מאות מהגרים ממרכז אמריקה שעושה את דרכה לארצות הברית.

"בהונדורס, הצבא פועל בתוך המדינה"

השתתפותו של נשיא הונדורס בטקס המשואות זכתה לגינוי מצד חלק מחברי הכנסת ופעילי זכויות אדם. יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג קראה לשרה מירי רגב לבטל את השתתפותו של הרננדס. "זאת החלטה שערורייתית הנותנת לגיטימציה לנשיא שאחראי להפרות חמורות של זכויות אדם במדינתו, רק על מנת לתרץ את השתתפותו של נתניהו", אמר.

היום הגיש עו"ד איתי מק בקשה למשטרת ירושלים להפגין במהלך הטקס נגד הרננדס. "בהונדורס פועלת אחת מהמשטרות המושחתות והמסוכנות בעולם לאזרחים ולאזרחיות", אמר. "המשטרה בהונדורס בעצמה קשורה לארגוני פשע ולארגונים נרקוטיים. בהונדורס הצבא פועל בתוך המדינה, ולא רק שומר על הגבולות".

לדבריו, ב-2013, הוקמה משטרה צבאית שכוללת מעל 3,000 חיילים ומשתמשת ברובי תבור ישראליים, וב-2016 נחתם הסכם ביטחוני ענק בין הונדורס לישראל, בגובה של 209 מיליון דולר, שפרטיו לא פורסמו בישראל. "ב-2015 הונדורס נבחרה למדינה המסוכנת בעולם לפעילים לאיכות הסביבה, ובאוגוסט 2016 הזהירו בכירים באו"ם כי הונדורס הפכה לאחת המדינות המסוכנות בעולם לפעילי זכויות אדם", אמר עו"ד מק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully