וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע משבר טקס המשואות: נתניהו ואדלשטיין נפגשו במאמץ לפשרה

8.4.2018 / 15:42

לאחר שראש הממשלה הודיע על השתתפותו באירוע המרכזי בערב יום העצמאות, והודעתו של יו"ר הכנסת על החרמת האירוע, מנסים השניים לפתור את המחלוקת. "הכיוון חיובי מאוד", אמרו גורמים פוליטיים. אחת ההצעות: נתניהו ידליק משואה בטקס

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

על רקע משבר טקס הדלקת המשואות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נפגשו הבוקר (ראשון) בניסיון למצוא פשרה למשבר. אחת האפשרויות שהועלתה היא שראש הממשלה ידליק משואה ויו"ר הכנסת יגיע לאירוע, אך גורמים בסביבתו של אדלשטיין סירבו לאשר כי זו ההצעה שנידונה. בסביבת נתניהו הדגישו שטרם הושגה הסכמה סופית, ולפי ההערכות נתניהו עדיין מעוניין לשאת דברים בטקס.

עם זאת, גורמים פוליטיים אומרים שהכיוון הוא "חיובי מאוד" לקראת פשרה שתאפשר גם לנתניהו להגיע לטקס ולקבל בו מעמד כבוד מבלי לנאום, וגם שאדלשטיין לא ייעדר מהטקס.

בניסיון נוסף לפתור את המשבר, שיגר השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי מכתב ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושרת התרבות והספורט מירי רגב בו הציע שבטקס הדלקת המשואות ינאמו יו"ר הכנסת, ראש הממשלה וראש האופוזיציה, כפי שמקובל באירועים מיוחדים בכנסת. "הציבור נושא אלינו עיניו בתקווה שימצא פתרון מהיר למחלוקת שמאיימת לפגוע בחגיגיותו של האירוע", כתב הנגבי והציע כי ועדת השרים לסמלים וטקסים, בשיתוף פעולה עם יו"ר הכנסת, יקבעו כי באירועים שמציינים עשור להקמת המדינה ינאמו תמיד יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה. "הדרך לשמור מכל משמר על אופיו הממלכתי של הטקס ובה בעת להתכבד בנאום כמתחייב של ראש הממשלה היא לנהוג על פי המסורת המקובלת בכנסת מימים ימימה".

עוד בוואלה! NEWS:
מסתמן: צה''ל יפעיל את מנגנון התחקור המטכ"לי על הירי במפגינים בעזה
חתנו של פוטין והנזיר של סיביר: האוליגרכים שעל הכוונת של ארה"ב
בכלוב בגובה של מטר: אב ביפן כלא את בנו במשך יותר מ-20 שנה

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במליאת הכנסת לציון 69 שנים לכינון הכנסת, 31 בינואר 2018. יצחק הררי, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
אדלשטין ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, יצחק הררי, דוברות הכנסת

הקרב סביב טקס הדלקת המשואות התלהט בשבוע שעבר לאחר שיור הכנסת הודיע כי במידה שראש הממשלה ינאם בטקס, הוא אינו מתכוון להגיע לאירוע, אך בשבוע שעבר התברר כי בניגוד לטענת אדלשטיין, שראש ממשלה מעולם לא נאם בטקס הדלקת המשואות, שמנוהל באופן מסורתי על ידי יו"ר הכנסת, המסורת הזו נשברה כבר בעבר. בתאגיד "כאן" נחשף קטע ארכיון מחגיגות היובל למדינה, בשנת 1998, בו ראש הממשלה (גם אז היה זה נתניהו) נכח פיזית ונאם בטקס הדלקת המשואות.

שרת התרבות מירי רגב, האחראית על טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות אמרה בתגובה כי "מה שנכון לממלכתיות של אירועי שנת ה-50, נכון גם לממלכתיות של שנת ה-70. מה שלא הפריע ליו"ר הכנסת אז דן תיכון, בוודאי לא צריך להפריע ליו"ר הנוכחי יולי אדלשטיין". במקביל, ההודעה על ההגעה של נשיא הונדורס, שהוא ראש מדינה, לטקס, חיזקה את ההצדקה לנוכחותו של ראש הממשלה והנשיא, על פי כללי הפרוטוקול.

עוד באותו נושא

רגב: טקס המשואות יהיה מרגש גם אם יו"ר הכנסת יחליט לא להגיע

לכתבה המלאה
שר התרבות והספורט מירי רגג במהלך הצגת קמפיין 70 השעות של יום העצמאות + אירועי ה-70 השנתיים 1 באפריל 2018. ניב אהרונסון
השרה האחראית על הטקס. רגב/ניב אהרונסון

יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון אמר כי "כשראש הממשלה עסוק בעצמו ושרת התרבות של מדינת ישראל עסוקה בראש הממשלה אז אנחנו מקבלים את 'נתניהו חולצה אפורה' שנדחף לפריים הדלקת המשואות בכל דרך אפשרית".

לפני כשבועיים, כתב אדלשטיין לח"כים כי ייתכן שהכנסת לא תשתתף בטקס אם ייערכו שינויים שיאפשרו לראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום, כחלק מכוונתה של שרת התרבות מירי רגב לשנות את אופי הטקס המסורתי."לא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת שבה מיוצגת החברה הישראלית על כל מגזריה, עדותיה וגווניה, היא זו שבאופן מסורתי הובילה את הטקס המיוחד הזה - באחדות, בכבוד ובממלכתיות", כתב אדלשטיין.

(עדכון ראשון: 14:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully