וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתנו של פוטין והנזיר של סיביר: האוליגרכים שעל הכוונת של ארה"ב

8.4.2018 / 11:45

וושינגטון מגבירה את הלחץ על מוסקבה, וסבב הסנקציות החדש התמקד גם במקורבי הנשיא, שהתעשרו במהלך שלטונו המושחת. בין אלו שנכללו ברשימה השחורה: בכיר בחברה פטרו-כימית שנישא לבתו המסתורית של פוטין, "מלך האלומיניום" הקשור להתערבות בבחירות בארה"ב ואחד מעשירי מרוסיה

צילום: רויטרס

במסגרת חבילת הסנקציות שהטילה ביום שישי ארצות הברית על רוסיה, נכללו שבעה אוליגרכים, חברי האליטה העשירה במדינה החולשת על מגזרי האנרגיה והפיננסים. הם מקורבים לנשיא ולדימיר פוטין, וסבב העיצומים האחרון של וושינגטון מאותת כי ממשל טראמפ, שהיה עד כה מסויג בצעדיו נגד הקרמלין, מגביר את הלחץ ומתקרב למעגל הפנימי של פוטין.

החתן

קיריל שמלוב, חתנו של נשיא רוסיה פוטין, 2016. רויטרס
כבר הספיק להיפרד מבתו של פוטין. שמלוב/רויטרס

קיריל שמלוב, בן 36, הוא בכיר בחברה הפטרו-כימית "סיבור" ואחד מבעלי המניות הגדולים שבה. הוא טיפס למעמדו זמן לא רב לפני שנישא לקתרינה טיחונובה, מי שמתוארת כבתו הסודית של פוטין. ב-2014, שנה לאחר נישואיהם, הבנק הממשלתי "גזפרומבנק" הלווה לשמלוב מיליארד דולר, שבהם השתמש כדי להגדיל את אחזקותיו בחברה. הוא רכש 17% ממנה מגנדי טימצ'נקו, איש עסקים המקורב לפוטין. עם זאת, לאחר שדווח על כך שהשניים נפרדו, הוא מכר כמעט את אותו חלק ממניותיו בחברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מלך האלומיניום

האוליגרך הרוסי אולג דריפשקה, 2015. רויטרס
שמו נקשר גם במעורבות בבחירות בארה"ב. דריפשקה/רויטרס

אולג דריפשקה שולט על תאגיד "בייסיק אלמנט", שתחתיו מאה חברות מקומיות ובינלאומיות. הוא הניח את היסודות להקמת החברה שלו במהלך "מלחמות האלומיניום" בשנות ה-90, שהיו מאבק מר על השליטה על משאביה הטבעיים העצומים של רוסיה. בסופו של דבר, הוא היה למנצח והפך למלך הבלתי-מעורער של תעשיית האלומיניום ברוסיה.

בנוסף לכך, דריפשקה מעורב גם בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארצות הברית. הוא העסיק את פול מנפורט, היועץ הפוליטי של דונלד טראמפ שהפך למנהל הקמפיין שלו ב-2016. מנפורט הואשם על ידי התובע המיוחד רוברט מולר בקשירת קשר עם רוסיה ובעבירות ממון, אך לא בעבירות הקשורות לפגיעה במערכת הבחירות. בין דריפשקה למנפורט חל קרע מאז, כשהם מאשימים זה את זה בחוב כספי.

איל האלומיניום אף היה מוקד של תחקיר שערך מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני, שהעלה סרטון ובו תועדה מסיבת פאר שערך דריפשקה ביאכטה שלו בהשתתפותו של סגן ראש הממשלה סרגיי פריחודקו. נבלני, שנרדף על ידי הקרמלין ונפסל מלהתמודד בבחירות לנשיאות בחודש שעבר, טוען כי דריפשקה שילם שוחד לבכיר, אך האוליגרך הגיש נגדו תביעה על הוצאת דיבה והאתר של נבלני נחסם.

הנזיר של סיביר

האוליגרך הרוסי ולדימיר בוגדנוב, 2016. רויטרס
נמנע מלהתרברב בהונו. בוגדנוב/רויטרס

ולדימיר בוגדנוב, בן 66, הוא המנכ"ל ואחד מבעלי האחזקות ב"שורגוטנפטגז", יצרנית הנפט הרביעית בגודלה ברוסיה בעלת מבנה שליטה מסורבל ועמום למדי. בוגדנוב, המקורב לפוטין עוד מימיו כחבר ברשויות המקומיות בסנט פטרסבורג, מחזיק רק ב-0.37% מהחברה, שרוב מניותיה מחולקות בין "שותפויות לא מסחריות".

לחברה יש מאגרי מזומנים בסך כ-38.5 מיליארד דולר, יותר מכל חברה רוסית אחרת - על אף שלא ברור מדוע היא זקוקה לרזרבות כה גדולות , מה שהעלה הערכות ושמועות ולפיהן בוגדנוב מלבין כספים עבור פוטין.

בניגוד לאוליגרכים אחרים, בוגדנוב נמנע מלהתרברב בהונו הרב. הוא מכונה "הנזיר של סיביר" מאחר שהוא לא מתגורר במוסקבה, אלא קרוב לשדות הנפט שבבעלותו בסיביר.

הון של 14.6 מיליארד דולר

האוליגרך הרוסי ויקטור וקסלברג, פברואר 2018. רויטרס
אחד מעשרת האנשים העשירים ביותר ברוסיה. וקסלברג/רויטרס

ויקטור וקסלברג, בן 60, הוא מייסד ובעליה הראשיים של "קבוצת רנובה", קונגלומרט השקעות גדול המחזיק בשורת נכסים ברחבי העולם, כולל חברות לייצור מתכות, תקשורת ובנקים, בנוסף לכמה נמלי תעופה ברוסיה.

לפי מגזין פורבס, הונו של וקסלברג הוא כ-14.6 מיליארד דולר, סכום ששם אותו בעשיריה הפותחת של עשירי רוסיה והאדם העשיר ביותר ברשימת הסנקציות האמריקניות.

איל הזהב

האוליגרך הרוסי סולימאן קרימוב, 2012. רויטרס
מחזיק בחברת כריית הזהב הגדולה ברוסיה. קרימוב/רויטרס

סולימאן קרימוב, בן 52, הוא הבעלים של חברת הזהב הגדולה ביותר ברוסיה, "פוליוס", וגם חבר פרלמנט בבית העליון. הוא נמצא תחת חקירה בצרפת על העלמת מס והלבנת הון, אחרי שלפי החשד רכש כמה אחוזות בריברייה הצרפתית. קרימוב, יליד הרפובליקה המוסלמית דגסטן שבצפון הקווקז, היה גם אחד התורמים המרכזיים ביותר לבניית המסגד הגדול ביותר במוסקבה, שנחנך על ידי פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ב-2015.

היורש של ענקית הבנייה

איגור רוטנברג, בן 44, הוא שותף בכיר באחת מחברות הבנייה הגדולות ביותר ברוסיה, הנשלטת על ידי אביו ודודו. אביו, ארקדי, מכיר את פוטין עוד מימיהם בנבחרת הג'ודו, ומאז נותרו מקורבים מאוד. החברה קיבלה חוזי בנייה שמנים ביותר, כמו הקמת צינורות עבור גזפרום ובניית גשר לחצי האי קרים, שסופח על ידי רוסיה מאוקראינה ב-2014.

חבר הפרלמנט המקושר לארגון פשע

אנדריי סקוץ', בן 52, משמש חבר פרלמנט, אחד מבעליה של חברת פלדה ובעל מניות בקונגלומרט ההשקעות של אלישר אוסמנוב, המקורב לפוטין ושולט באחת מחברות הטלפונים הגדולות ביותר ברוסיה. הוא אף נקשר לפי דיווחים רבים לפשע המאורגן, במיוחד לארגון הפשע "סולנצבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully