וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: צה''ל יפעיל את מנגנון התחקור המטכ"לי על הירי במפגינים בעזה

8.4.2018 / 9:39

לאחר הגל השני של הפגנות ימי השישי בגדר הגבול ברצועה, ולקראת העימותים העתידיים, צפוי צה"ל להפעיל את המנגנון לתחקור תקריות ירי חריגות. בהפעלתו יייצר הצבא אמירה חשובה ביחס לזירה הבינלאומית - וגם בהסתכלות פנימה אל התנהלותו שלו

צילום: שי מכלוף, אמיר בוחבוט, רויטרס ודו"צ, עריכה: ניב מעוז

המציאות שעמה התמודדו חיילי צה"ל בעזה בשני ימי השישי האחרונים מורכבת מאוד. חמאס ניסה להפוך את מרחב הגדר למקום שבו מטושטשת ההבחנה בין מחבלים לבין אזרחים, וחיילי צה"ל נדרשים לחבוש שני כובעים בעת ובעונה אחת.

בכובע אחד עליהם לפעול בהקשר מלחמתי נגד מחבלים כדי למנוע פריצה של הגדר ולסכל ניסיונות לפגוע בהם או ביישובים הסמוכים מאוד לגדר בחסות הפגנות רבות משתתפים, ובכובע שני, מעין שיטורי, לפעול נגד אזרחים מפרי סדר ולנסות להבחין בין אזרח תמים למפגע פוטנציאלי. מדובר במשימה מאתגרת מאין כמוה, והיא יכולה לספק הסבר למספר ההרוגים בצד הפלסטיני.

בהתמודדות עם מי שנחוש להגיע לגדר במטרה לפגוע בה או בחיילים, ואינו נרתע גם אל מול אמצעים לפיזור הפגנות או ירי באוויר, מתיר הדין הבינלאומי, כמו גם הדין הישראלי, בנסיבות מסוימות גם שימוש בירי חי לעבר הרגליים. מקרי עבר רבים מלמדים כי ירי לעבר רגלי אדם, כשהוא בתנועה, סמוך לאנשים אחרים, מביא עמו גם הרוגים. פעילי חמאס מבינים זאת היטב.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו במימונה: מתחזים לפעילי זכויות אדם רוצים לרמוס אותנו
ההיסטוריה של המשואות: הסערות שהתחוללו סביב הטקס הממלכתי
הרכב נחצה תחת גלגלי הרכבת: שני הרוגים בתאונה סמוך לרמלה

ויזואליה - הפגנות לאורך גבול רצועת עזה 6 באפריל 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בגבול רצועת עזה, שבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

אירועי יום השישי האחרון הוכיחו כי צה"ל תחקר את עצמו היטב והפיק לקחים מן האירועים שהתרחשו ביום השישי שקדם לו. אמצעים מקוריים בדמות תותחי מים ומאווררי ענק הופעלו בתגובה להבערת הצמיגים מהצד הפלסטיני. הצמיגים שהבעירו הפלסטינים תרמו לזיהום אוויר חריג אך לא השפיעו מהותית על המערכה. במלחמה התודעתית אין ספק שתמונת סילון המים נתפסת כמענה מידתי ונכון אל מול עשן הצמיגים.

המציאות כמובן מורכבת יותר, ונגד מי שמבקש לפגוע במערכת הגדרות או לחצות את הגבול בדרכו לבצע פיגוע בחסות אוכלוסייה אזרחית או בחסות עשן סמיך, נדרשים אמצעים אחרים, לעתים אף קטלניים. בכל מקרה, דומה שהפקת הלקחים וההיערכות המתאימה של כוחות צה"ל תרמה גם למספר נמוך יותר של נפגעים בצד הפלסטיני בהפגנה האחרונה - תשעה הרוגים בשישי האחרון, אל מול מספר כמעט כפול שבוע קודם לכן.

עוד באותו נושא

ארועי העבר מוכיחים: הרג הפלסטינים בעימותים בעזה יעמוד במבחן בג"ץ

לכתבה המלאה
מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
מציאות מורכבת. חייל צה"ל מול ההפגנות בגבול הרצועה שבוע שעבר/ראובן קסטרו

גם בעקבות אירועי יום שישי הזה יערכו בפיקוד הדרום תחקירים מתוך מטרה להפיק לקחים, להשתפר ולהתכונן לחודש נוסף לפחות של אירועים אלימים, ששיאם צפוי ב-15 במאי 2018. צה"ל נדרש לאסוף את מלוא המידע על התקריות השונות בהם נהרגו פלסטינים בשני ימי השישי האחרונים גם על מנת להביא בפני הפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר) תמונה עובדתית מלאה ככל האפשר של מה שהתרחש. הפצ"ר אמור לקבל החלטה משפטית ביחס למקרים השונים בהם נהרגו מפגינים פלסטינים מאש צה"ל.

בדברים שכתבתי לאחר אירועי יום שישי הקודם ציינתי שיש מקום לשקול את הפעלתו של מנגנון התחקור המטכ"לי. לאחר הגל השני של הפגנות ימי השישי, ולקראת העימותים שעוד צפויים, ניתן להעריך כי צה"ל אכן יפעיל את המנגנון לתחקור תקריות ירי חריגות.

מנגנון התחקור המטכ"לי: ניסיון וידע המסייעים בחקירות רגישות

מדובר במנגנון שבראשו עומד קצין בכיר ומנוסה שאינו מפיקוד הדרום ולא כולל מפקדים ואנשי מקצוע שלא היו מעורבים בקבלת ההחלטות באירועים המתוחקרים על ידם, והוא עובד קרוב לארבע שנים, מאז אירועי "צוק איתן". המנגנון מופעל לתחקור אירועים שמעוררים מורכבות ורגישות מיוחדת. כך למשל הוא הופעל בשנת 2015, כשצה"ל פגע בשני חיילי או"ם ספרדיים בדרום לבנון. הניסיון והידע שצבר המנגנון יכולים לסייע בבדיקת האירועים האחרונים.

על הקמת המנגנון המליצו ועדת טירקל וצוות צ'חנובר שבדקו את עמידת החקירות שמבצע צה"ל בכללי המשפט הבינלאומי. בהפעלתו ישנה אמירה חשובה גם בהתייחס לזירה הבינלאומית, אך עוד קודם לכן - גם בהסתכלות פנימה.

התחקירים של המנגנון המטכ"לי והחומר שנאסף על ידו, מועברים לפצ"ר על מנת שיחליט, מכוח סמכותו העצמאית, האם מתעורר חשד לביצוע עבירה פלילית, והאם יש מקום לפתוח בחקירת מצ"ח ביחס לאירועים מסוימים. חשוב לציין שהמנגנון נהנה מן החיסיון הקבוע לתחקיר מבצעי בחוק, כך שהחומר הנאסף במסגרתו בכל מקרה לא יימסר למצ"ח ולא ייעשה בו שימוש בהליכי חקירה או בהליכים משפטיים, אם יהיו כאלה.

ויזואליה - הפגנות לאורך גבול רצועת עזה 6 באפריל 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בגבול הרצועה, שבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בעוד שבשטחי יהודה ושומרון הרג של תושב מקומי על ידי כוחות צה"ל מביא, בדרך כלל, לפתיחה בחקירת מצ"ח, הכלל בעזה שונה, אך עדיין מתחייבת בדיקה של המקרים בעיניים משפטיות כדי לקבל החלטה האם קיימת הצדקה לחקירה אם לאו.

בחינה משפטית של אירועים שבהם נהרגו בני אדם מאש צה"ל מחויבת גם כחלק משמירה על שלטון החוק וגם ברמה הערכית. הפצ"ר הוא הגורם היחיד המוסמך לקבלת ההחלטות בעניינים אלה, בהתאם לשיקולים מקצועיים עצמאיים, והוא אינו כפוף להנחיות הדרג הצבאי או המדיני.

לישראל יש אינטרס חשוב בהפעלת המנגנון גם ברמה הבינלאומית. אל מול הקריאות הנשמעות מצד גורמים שונים לקיים חקירות חיצוניות, לצה"ל יש בקיום מנגנון תחקור רציני ובהחלטות משפטיות של גורם מקצועי ועצמאי בדמות הפצ"ר מענה חשוב.

מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
חיילי צה"ל מול ההפגנות בגבול הרצועה שבוע שעבר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully