וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מפיגועים ומחדירת אלפי פלסטינים: בצה"ל נערכים לחידוש המחאה האלימה

5.4.2018 / 16:30

במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס ישתמש באמצעים שיקשו על פעילות צה"ל בגדר המערכת, כדי לאפשר למפגינים לעבור דרכה ובמקרי קיצון לפגוע בחיילים. בין היתר, נערך הצבא מודיעינית לאיתור צלפים ולנקיטה בצעדי הסברה

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: אביעד בללי

המחאה ברצועת עזה מתחדשת: כל הפרטים

- הפלסטינים צפויים לחדש ביום שישי את המחאה על גדר המערכת ברצועת עזה
- צה"ל נערך עם כלים כבדים ואמצעי לחימה קרקעיים ואוויריים נוספים לאפשרות של פיגוע
- בצבא יפעילו אבטחה מקיפה בכמה מעגלים
- הפלסטינים אוספים מראות לסינוור אמצעי תצפית ואוספים צמידים לצורך הבערתם והפעלת מיסוך עשן
- במערכת הביטחון התריעו כי כמות גדולה של הרוגים ופצועים בצד הפלסטיני ישרתו את חמאס

לנוכח אירועי יום שישי האחרון בגבול רצועת עזה, נערך צה"ל בכוחות מתוגברים בהפגנות ביום שישי הקרוב סמוך לגדר המערכת. בצבא קיים חשש לכך שחמאס ישתמש באמצעים שונים כדי להקשות על פעילות החיילים, כך שאלפי מפגינים יצליחו לחדור לשטח ישראל. כמו כן, בצה"ל לא פוסלים את האפשרות לפגיעה בחיילי צה"ל, כמו גם לכך שחוליות טרור המתנגדות למרות חמאס עלולות לנצל את המהומות על הגדר כדי להוציא לפועל פיגוע. לשם כך, מחזיק צה"ל היערכות כבדה על גדר הגבול, הכוללת טנקים ואמצעי לחימה קרקעיים ואוויריים נוספים.

במעגל הראשון, יפעלו כוחות חי"ר וכוחות מיוחדים, בהם צלפים ושריון, במטרה לבלום ניסיונות פגיעה בתשתיות - גדר המערכת, כלים הנדסיים ומוצבי צה"ל. כמו כן, כוחות אלו מיועדים למנוע חצייה של הגדר, ניסיונות להוציא לפועל פיגועים על קו הגבול ובעומק. כלי טיס ואמצעי תצפית יסייעו באיסוף מידע על המתרחש בצד הפלסטיני, זאת כדי לאתר כוונות לאירועים חבלניים עוד לפני הגעת המתכננים לאזור הגדר. במעגל השני, יפעלו כוחות צה"ל ויחידות טקטיות שלמג"ב כדי לבלום ניסיונות חדירה ליישובים ולמוצבים, אם מעגל האבטחה בגבול ייפרץ (חשוב לציין כי ביום שישי האחרון קו המגע לא נפרץ, א"ב).

בצירים המרכזיים יפעלו כוחות משטרה, מג"ב ומשטרה צבאית למקרי קיצון שבהם יצליחו פלסטינים לחדור לעומק ישראל, כפי שקרה עם שלושת תושבי רפיח שהגיעו רגלית עד 20 קילומטרים מהגבול. בהתאם להערכת מצב, שוקלים בצה"ל גם סגירת צירים סמוכים לגדר המערכת כדי למנוע מעבר של אזרחים סקרנים שסיכנו עצמם בהתקרבם לגדר ביום שישי האחרון. העבודות להקמת המכשול התת-קרקעי חודשו השבוע לאחר שהופסקו עקב הכוננות בסוף השבוע.

עוד בנושא
"פגיעה מדויקת בחיילים": בצה"ל נערכים להחרפת האלימות של חמאס
בצל ההכנות להפגנה בשישי: פלסטיני נהרג מירי צה"ל במרכז הרצועה
"בצלם" לחיילים: סרבו לפקודה לירות במפגינים בגבול רצועת עזה

צה"ל נערך למחאת יום השישי על גדר רצועת עזה. צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: אביעד בללי, אמיר בוחבוט
סיור צה"ל באזור גבול הרצועה, היום/אמיר בוחבוט, צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: אביעד בללי

לפי הערכות של גורמים בפיקוד הדרום, חמאס מתכוון להקשות על ההתמודדות עם המפגינים בדרכים שונות. בימים האחרונים החלו אנשיו להקים תלוליות עפר בשטח הפלסטיני, שמאחוריהן יסתתרו מפגינים וכך יקשו את אמצעי התצפית וצלפי צה"ל. בנוסף לכך, צוידו מפגינים בזכוכיות כדי שיוכלו לסנוור צלפים ואמצעי תצפית. בכלי תקשורת פלסטיניים פורסם כי החל גיוס כספים במטרה להעביר אלפי צמיגים לאזור הגבול, זאת במטרה לגלגלם בוערים לעבר הגדר. כך, מתכננים המפגינים לפגוע בגדר עצמה, וכן לשרוף ערימות צמיגים כדי שייצרו עשן סמיך ומסוכן לנשימה. מיסוך עשן זה יסייע למפגינים בחצייה המונית לשטח הישראלי ויקשה מאוד על שהיית החיילים בשטח. תמונות של פגיעה בחיילים ושל חציית פלסטינים את הגדר יוכלו לשרת את חמאס לאחר מכן, ברשתות החברתיות.

בצה"ל מייחסים חשיבות רבה לאיסוף מודיעין בזמן אמת, בשילוב עם עבודת השב"כ, אגף המודיעין וכוחות חיל האיסוף הקרבי. לדברי גורמי צבא בפיקוד דרום, "אנחנו מעריכים שפעילי חמאס נכנסו לעמדות ירי ביום שישי ומבחירה לא ביצעו ירי. חמאס מורתע מאוד. הוא מבין איזה מחיר ישלם אם חיילי צה"ל יפגעו מירי". דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס העביר מסר בשבוע האחרון כי אם יתרחשו פיגועים על הגדר, יגיב צה"ל נגד יעדים שלא נמצאים בהכרח רק בקרבתה. אחת המשימות של המודיעין תהיה לא רק לאתר מסיתים מרכזיים בקרב אלפי המפגינים, אלא גם לאתר חמושים וצלפים שמסתתרים במרחב ונערכים לירי על כוחות צה"ל. במסגרת זו, חיילי צה"ל שיפעלו בקרבת הגבול התבקשו לשים דגש על אמצעי הסוואה ולהקטין את חשיפתם בשטח ללא מיגון, זאת מחשש לירי מהצד הפלסטיני.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
חיילי צה"ל בגבול הרצועה, יום שישי האחרון/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

עקב לקחי יום שישי האחרון, צה"ל נערך גם למאמץ תקשורתי. ההתנהלות בערב חג הפסח מלמדת כי הדרג המדיני השאיר את עבודת ההסברה הישראלית לצה"ל, במקום לגלות אחריות ומעורבות יתרה. הדבר בלט בעיקר ביחס לכלי תקשורת בינלאומיים, לקשר עם דיפלומטים ועם ארגוני זכויות אדם, שמטרת המאמץ מולם יהיה להעביר את עמדת הצד הישראלי ולמנוע הפצת מידע שקרי.

במערכת הביטחון התריעו כי כמות גדולה של הרוגים ופצועים בצד הפלסטיני ישרתו את האינטרסים של חמאס. בשישי האחרון, אין ספק כי הארגון ניצל את כמות ההרוגים כדי לעורר מהומה בזירה הבינלאומית, לפגוע בתדמית של צה"ל וישראל, ולהעצים את הביקורת נגד אבו מאזן, שהטיל סנקציות בשנה האחרונה על תושבי הרצועה וממשלת חמאס. הישג נוסף של חמאס הוא עיכוב של סנקציות נוספות שאותן התכוון אבו מאזן להטיל על רצועת עזה. כמו כן, הצליח חמאס להביא לקריאה לפתוח בחקירה נגד חיילי צה"ל ומדיניות הפתיחה באש נגד מפגינים אלימים.

מחנה של חמאס בגבול הרצועה, 5 באפריל 2018. אמיר בוחבוט
מתחם האוהלים שהקים חמאס ליד גדר המערכת, הבוקר/אמיר בוחבוט
עבודות הקמת המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה, 5 באפריל 2018. אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה, היום/אמיר בוחבוט
מחנה של חמאס בגבול הרצועה, 5 באפריל 2018. אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה, היום/אמיר בוחבוט
עבודות הקמת המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה, 5 באפריל 2018. אמיר בוחבוט
עבודות הנדסיות של החמאס סמוך לגבול. נערכים להפגנות יום שישי/אמיר בוחבוט
עבודות הקמת המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה, 5 באפריל 2018. אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה, היום/אמיר בוחבוט
עבודות הקמת המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה, 5 באפריל 2018. אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה, היום/אמיר בוחבוט
פלסטינים בצפון רצועת עזה אוספים צמיגים כחלק מההכנות להמשך הפגנות צעדת השיבה, 3 באפריל 2018. רויטרס
הצמיגים שאוספים המפגינים לקראת יום שישי/רויטרס
הכנות לצעדת השיבה- פרסומים ברשתות הפלסטיניות, 4 באפריל 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
כרזה הקוראת להשתתף בהפגנה המשותפת ברשתות החברתיות הפלסטיניות/מערכת וואלה! NEWS, --
ירי גז מדמיע לעבר מפגינים בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
עימותים ב"צעדת השיבה", בשבוע שעבר/רויטרס
פלסטינים בצפון רצועת עזה משתמשים במראות על מנת לסנוור את חיילי צה"ל, 3 באפריל 2018. רויטרס
פלסטינים מנסים לסנוור עם זכוכית בגבול הרצועה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully