וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע התקפלות נתניהו: אלו החורים במתווה מבקשי המקלט החדש

3.4.2018 / 6:30

נתניהו הכריז על ההסדר החדש לפיו יבוטל גירוש מבקשי המקלט מישראל, והספיק לחזור בו בשל הלחץ הפוליטי הרב שהופעל עליו. אלא שההסכם שעורר הדים רבים מציג תכנית כללית בלבד הטומנת בחובה פערים רבים שטרם ברור כיצד ייושמו. בכיר רשות האוכלוסין וההגירה משיב על כל השאלות

מתוך הפייסבוק של ראש הממשלה, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג אתמול (שני) הסכם תקדימי שהושג עם נציבות האו"ם לפליטים, לפתרון משבר מבקשי המקלט - וכבר הספיק לבצע פניית פרסה ולחזור בו. כמה שעות לאחר שספג ביקורות מגורמים בימין ובממשלתו, החליט נתניהו להשעות את ההסכם עליו הגן במסיבת עיתונאים יחד עם שר הפנים אריה דרעי. הוא ייפגש היום עם תושבי דרום תל אביב ולאחר מכן יביא את ההסכם לבחינה מחודשת.

על פי אותו הסכם, 16,250 זרים ממדינות אפריקה שהסתננו באופן בלתי חוקי לישראל ייקלטו במדינות מערביות, ואילו 16,250 הנותרים יקבלו מעמד ארעי במדינת ישראל. יחד עם זאת מדובר בתכנית כללית שממנה עולים סימני שאלה רבים.

יוסי אדלשטיין, בכיר ברשות ההגירה והאוכלוסין, המשמש כראש מנהל אכיפה וזרים, עונה על השאלות הקשות שהתעוררו בעקבות אותם חורים בהסכם.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא נקבל גטאות של זרים": ראשי הרשויות נגד פיזור מבקשי המקלט
ביקור חשאי ונסיגת המדינה השלישית: כך נולד מתווה מבקשי המקלט
יורש העצר הסעודי: זכותם של הישראלים לחיות בכבוד בארצם

מסיבת עתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא המסתננים, משרד ראש הממשלה, 2 באפריל 2018. עמוס בן גרשום,לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים דרעי, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום,לע"מ

מהי המשמעות בפועל של התכנית לקליטת מבקשי המקלט ופיזורן ברחבי הארץ?

"כרגע מדובר בתכנית כללית שפרטיה עדיין אינם ידועים. אנחנו אמורים להקים צוותי עבודה יחד עם האו"ם ולפרט אותה לעומק. ברמה העקרונית, המתווה אומר שהאו"ם ידאג להוציא למדינה מערבית כ- 16,250 נתינים זרים, ומקביל 16,250 נוספים יקבלו מעמד ארעי במדינת ישראל. התכנית תתפרס על פני חמש שנים והיא תבוצע בתיאום עם האו"ם. היא אושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה ואני מקווה שהיא תיתן מענה גם ליוצאים וגם לנשארים".

עוד באותו נושא

נכנע ללחץ מימין: נתניהו השעה את יישום הסכם מבקשי המקלט

לכתבה המלאה

בשגרירות גרמניה בישראל וגם באיטליה אומרים כי ההסכם לא הובא לידיעתם; מה משמעות הדבר?

"אנחנו לא תיווכנו ולא פנינו לאותן מדינות. ההסכם שלנו הוא מול נציבות האו"ם לפליטים שאמורה לסכם עם מדינות סקנדינביה, גרמניה, איטליה, צרפת וקנדה, את פרטי התכנית. זה לא סיכום שלנו מול המדינות. חשוב להבהיר בנושא הזה שאנחנו הגענו להסכם מול נציבות האו"ם והוא זה שמחויב לממש אותו".

אינפו - מתווה מבקשי המקלט (הסעיפים הבולטים). מערכת וואלה! NEWS
אינפו - מתווה מבקשי המקלט (הסעיפים הבולטים)/מערכת וואלה! NEWS

ואם האו"ם לא יעמוד במילתו?

"זו שאלה קשה, אנחנו עושים פה הסכם מול נציבות האו"ם לא עם גוף ארעי, אנחנו מקווים שהאו"ם יודע לעמוד מאחורי מה שהוא הציע ועל מה שהוא חתם איתנו".

כמה אנשים ישלחו לכל מדינה?

"אין עדיין תשובה מדויקת לכך. אנחנו אמורים להקים צוותי עבודה שיפרטו את ההסכם הגדול הזה לפרטים. אחרי החג נשב עם נציבות האו"ם לפליטים, נשב ונדסקס את הסוגיות האלו לביצוע".

איך יתבצע הפיזור בארץ?

"מתוקף סמכותו של שר הפנים להגביל רישיון שהיה במדינת ישראל. אנחנו נגביל את השהות של כל מי שיקבל מעמד כאן על פי אזורים שיוגדרו מראש כדי לפזר את ריכוז האוכלוסין מתוך תל אביב החוצה, זאת כדי להקל על האוכלוסייה שגרה בתל אביב, וכדי לשקם את השכונות בדרום העיר, בתיאום עם העירייה. לשם כך מונה מנהלת שבראשה יעמוד אביגדור יצחקי".

הפגנה נגד מבקשי מקלט השוהים בפתח תקווה, 15 בינואר 2017. ראובן קסטרו
"נציבות האו"ם מחוייבת לממש את ההסכם". הפגנה נגד מבקשי מקלט בפ"ת, ינואר 2017/ראובן קסטרו

האם הפיזור יתבצע על פי כמות התושבים בכל עיר, כך שלמשל על כל מאה אלף תושבים ייקלטו 100 זרים?

"זה המתווה הכללי. אחרי החג אנחנו נשב ונפרוט אותו לביצוע. אביגדור יצחקי יתאם מול ראשי רשויות כאלה ואחרים את מספר הזרים שיגיעו לשם, בין אם זה לעיר, לקיבוץ או למושב שיוכל לקלוט את מקבלי המעמד הארעי".

ראש עיריית בת ים אומר שהוא לא מוכן לקבל אף זר אצלו בעיר

"אז הוא אומר. ואם ראש עיריית תל אביב יגיד שהוא לא רוצה לקלוט אצלו זרים בעיר, הוא יכול באמת לא לעשות את זה? אנחנו רוצים לעשות את הכול בצורה מדודה ומתואמת גם עם הרשויות וגם עם האו"ם. כל התהליך של הפיזור הוא אחד מהרעיונות של האו"ם, כי הם לא יכולים לחיות כולם בתוך דרום תל אביב. אחרי שהם יקבלו מעמד אין להם שום סיבה לחיות בדרום תל אביב".

מהו מעמד זמני?

"זהו מעמד של תושב ארעי שמקנה לנתין את כל הזכויות, כולל בחירה לראשות העיר, למעט בחירה לכנסת. מי שיוגדר במעמד זה ייהנה מביטוח לאומי ואף מביטוח בריאות".

מה תוקפו של המעמד הזמני?

"יכול להיות שבשלב מסוים, הנתין שיוגדר כבעל מעמד זמני יבקש לקבל מעמד של תושב קבע. אני מניח שאנשים שיישארו פה לאחר המתווה יוכלו להגיש בקשה למעמד של תושב קבע ואני מאמין שמי שיישאר פה יוכל לקבל את המעמד הזה".

הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט, כיכר רבין, תל אביב, 24 במרץ 2018. ניב אהרונסון
הפגנה נגד גירוש מבקשי מקלט בכיכר רבין בת"א, בחודש שעבר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully