וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשו העבודות לבניית החומה התת קרקעית בגבול עזה; "המתח ירד"

1.4.2018 / 9:04

העבודות הופסקו ביום חמישי האחרון לאחר שכמה כלים הנדסיים הוצתו על ידי פלסטינים שהצליחו לחצות את הגדר. הבוקר: פלסטיני נעצר באזור כיסופים לאחר שחצה את הגבול. גורמים בפיקוד הדרום טוענים כי חלה ירידה במתיחות אך הדגישו: "מוכנים לפעול נגד הפרות סדר"

עריכה: תום זואילי

יומיים לאחר העימותים האלימים שהתרחשו על גבול רצועת עזה, הבוקר (ראשון) חודשו העבודות לבניית החומה התת קרקעית לסיכול מנהרות באזור. העבודות הופסקו בשבוע שעבר לאחר שכמה כלים הוצתו על ידי פלסטינים שהצליחו לחדור לשטח ישראל.

הלילה הצליח פלסטיני נוסף לחצות את גדר המערכת סמוך לכיסופים, זאת לאחר שורה של מקרים דומים שהתרחשו בשבוע האחרון כחלק מההסלמה לקראת "צעדת השיבה" שקיים חמאס בערב פסח. כוח צבאי עצר את הפלסטיני והעבירו לחקירת כוחות הביטחון. בתקרית אחרת שהתרחשה הלילה, ביצעו כוחות מחטיבת גולני ירי הרתעתי בגבול רצועת עזה מול רפיח וחאן יונס כדי לאחר שפלסטינים ניסו להגיע אל הגדר.

מתיחות בגבול עזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
עוד וטו אמריקני: סוכלה הצעת החלטה באו"ם הקוראת לחקירת ההפגנות בעזה
האיומים נותרו ססמאות: כשהתקווה של חמאס להביך את צה"ל נכשלה
קריאה לחקור את הירי במפגינים; צה"ל: 10 מההרוגים פעילי טרור

צהל חידש את העבודות ההנדסיות לבניית החומה התת קרקעית בגבול רצועת עזה. -, מערכת וואלה! NEWS
גבול רצועת עזה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, -
צהל חידש את העבודות ההנדסיות לבניית החומה התת קרקעית בגבול רצועת עזה. -, מערכת וואלה! NEWS
העבודות סמוך לגדר, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, -

במקביל, כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים כי גופותיהם של שניים מההרוגים בהפגנות ביום שישי מוחזקות בישראל. על פי הדיווחים, מדובר בגופותיהם של שני מחבלים שהתקרבו ביום שישי בחסות ההפגנות אל גדר המערכת בצפון רצועת עזה וירו לעבר צה"ל. בדובר צה"ל סירבו להתייחס לפרטים.

צה"ל פרסם הבוקר תמונות של כלי הנשק שנמצאו על המחבלים. בתמונה אחת נראה רובה קלצ'ניקוב עם מחסנית בתוכו, כשלצדו נמצא רימון. בתמונה השנייה מוצג רימון נוסף. כוח צה"ל שהיה במקום האירוע הגיב אליהם באופן מיידי בירי של נשק קל ואש טנקים לעבר המחבלים ועמדות חמאס בקרבת מקום. כמו כן, בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה והמחבלים חוסלו. בפיגוע הירי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

פלסטינים בורחים מפני גז מדמיע בהפרעות סדר, גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
העימותים בגבול רצועת עזה, שלשום/רויטרס

חשיפת כלי הנשק שנמצאו על המחבלים, באה לאחר שבצה"ל הבהירו אתמול כי בדיקה משותפת עם שב"כ העלתה כי עשרה מתוך 16 ההרוגים בהפגנות עליהם דיווחו הפלסטינים, הם בעלי רקע של טרור. בצבא טענו כי חלק מהם אף פעילים בזרוע הצבאית של חמאס, במערך החפירות מעזה, ואף בארגון הג'יהאד העולמי.

גורמים בפיקוד הדרום טוענים כי חלה רגיעה במתיחות לאורך הגבול, אולם בצה"ל מוכנים להתחדשות העימותים. "האוהלים של ההפגנות נשארו במוקדים השונים לאורך הגבול", אמרו. "חמאס לא פירק אותם. נשארו בהם מעט פעילים. המתח הגדול ירד, אך אנחנו עדיין מוכנים לפעול אם יהיו הפרות סדר".

הרימון והקלצ'ניקוב שנמצא על המחבלים בפיגוע הירי ב-31/03 בצפון הרצועה. דובר צה"ל, דובר צה"ל
רובה שנמצא על אחד מההרוגים בהפגנה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר על ההפגנה ביום שישי כי "להערכתנו השתתפו כ-30 אלף מפגינים. נעשה ניסיון לפגוע בגדר ובכוחותינו בעזרת בקבוקי תבערה, הבערת צמיגים תוך ניסיונות לחתוך את הגדר". תת אלוף מנליס עוד ציין כי "הופעלה אש מדויקת מצד כוחותינו ועד כה עמדנו במשימה. כל ההרוגים הם גברים בני 18 עד 30". מנליס הוסיף כי "יתרה מכך כמה מהרוגים מוכרים לנו. שניים שייכים לכוחות מיוחדים של חמאס. כוח הנוח'בה. אחד מהם פעיל מרכזי".

כמו כן, דובר צה"ל כתב אמש פוסט בפייסבוק בערבית שהופנה כלפי חמאס: "אמרתם שהתהלוכות יהיו בדרכי שלום, ארגון הטרור חמאס על מי אתם מנסים לשקר? אתם שולחים חמושים לגדר במטרה לסכן חיי נשים וילדים". על פי דיווח פלסטיני 16 נהרגו ו-1,416 נפצעו בעימותים בגבול הגדר.

המחבלים שנהרגו במהלך ההפגנות על גדר הגבול בעזה - 30 במרץ 2018. דובר צה"ל
עשרת המחבלים שנהרגו בהפגנות בגבול עזה/דובר צה"ל

בינתיים, בעולם ובישראל נשמעים קולות הקוראים לחקור את האירועים שתרחשו סמוך לגדר. במהלך הלילה חסמה ארצות הברית לקבלת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ישראל. ההצעה שהובאה על ידי כווית, קראה בין השאר לקיים חקירה "שקופה ועצמאית" של האירועים על הגדר.

כמה שעות מוקדם יותר הצטרף האיחוד האירופי לקריאה, וציין את הנחיצות לשוב לשולחן המשא ומתן ולמציאת פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "השימוש בתחמושת חיה צריך להיכלל בחקירה עצמאית ושקופה", אמרה אתמול פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד. "בעוד שלישראל יש את הזכות להגן על גבולותיה, השימוש בכוח חייב להיות פרופורציונלי בכל עת". בהודעה צוין כי האיחוד מביע צער על מותם של ההרוגים בתקריות.

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
הפגנות בעזה ביום שישי/רויטרס

גם בישראל נשמעו אתמול קולות הקוראים לחקירת האירועים. "יש לחקור את אירועי אמש בגבול רצועת עזה", אמרה יו"ר מרצ תמר זנדברג. "לאור פגיעה נרחבת בפלסטינים אתמול בגבול רצועת עזה - 16 הרוגים ומאות רבות של פצועים, ביניהם מירי חי, ולאור עדויות על ירי במפגינים לא חמושים לרבות צילומים בהם נראה ירי בגב, קוראת מרצ לחקירת האירועים אתמול ולהסקת מסקנות מהירה".

"התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים", ציינה זנדברג. "זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן. אסור שמדיניות יד קלה על ההדק תביא לאובדן חיים של חפים מפשע ותדליק את כל האזור".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן נואם בכנס השנתי לפיתוח יכולות צבאיות, תעופתיות והגנה מפני טילים, אבניו, קרית שדה התעופה, 13 במרץ 2018. ראובן קסטרו
"מקהלת צבועים". שר הביטחון ליברמן/ראובן קסטרו

שר הביטחון אביגדור ליברמן הדף את הטענות נגד פעילות צה"ל וטען כי פעלו בהתאם לציפיות ולהנחיות. "חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם, ואני מגבה אותם באופן מלא", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו. "בזכותם חגגנו את ליל הסדר בביטחון. אינני מבין את מקהלת הצבועים שרוצה ועדת חקירה".

"הם התבלבלו וחשבו שהחמאס ארגן אתמול את פסטיבל וודסטוק ואנחנו צריכים לחלק להם פרחים", הוסיף ליברמן.


(עדכון ראשון: 08:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully