וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב בלמה הצעה במועצת הביטחון לחקירת העימותים בעזה

הצעת ההחלטה שיזמה כווית, החברה הזמנית במועצת הביטחון, קוראת לקיים "חקירה שקופה ועצמאית" של האירועים על גדר המערכת בסוף השבוע, במהלכם נהרגו 16 מפגינים ונפצעו יותר מ-1,400 פלסטינים. נציג ארצות הברית ביכל את המהלך

דובר צה"ל

ארצות הברית חסמה הלילה (ראשון) ניסיון לקבלת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ישראל, זאת בעקבות העימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים ב"הפגנת השיבה" שקיים חמאס על גבול הרצועה בערב פסח -כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. טיוטת ההצעה קראה בין השאר לקיים חקירה "שקופה ועצמאית" של האירועים על הגדר, במהלכם נהרגו 16 פלסטינים, ויותר מ-1,400 נפצעו.

ההצעה הובאה על ידי כווית, החברה הזמנית במועצה המשמשת כנציגת המדינות הערביות. ההצעה שסוכלה על ידי ארצות הברית, ציינה את חשיבותה של הזכות "להפגנה שקטה" וכן נכללה בה הבעת צער על מותם של המפגינים.

מתיחות בגבול עזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
קריאה לחקור את הירי במפגינים; צה"ל: 10 מההרוגים פעילי טרור
חמאס מודה: חמישה מההרוגים בעזה - אנשי הזרוע הצבאית
שעתו הגדולה של סינוואר: חמאס הוציא רבבות לגדר ונתן נוקאאוט לפתח

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. AP
"חקירה שקופה ועצמאית", ההפגנה בגבול הרצועה בערב פסח/AP

הדרמה הלילה במועצה באה לאחר שלילה לפני כן ביקשה כווית לקיים דיון חירום בעקבות העימותים על הגדר. הדיון תוכנן תחילה להיערך בדלתיים סגורות, כשרק החברות במועצה אמורת היו להשתתף. פתיחת הדיון נדחתה לאחר שכווית ביקשה לקיים את הדיון באופן פומבי.

עקב חג הפסח, נציג ישראלי לא השתתף בדיון ההוא, ואילו הנציג הפלסטיני הציג את טענותיו. שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי "הפלסטינים ביצעו מחטף שפל ומכוער כדי להפיץ שקרים על בימת האו"ם בזמן שהעם היהודי ברחבי העולם מתכנס לחגוג את חג הפסח". דנון הוסיף כי "הניצול המביש הזה של החג לא ימנע מאיתנו להציג את האמת על ההפגנות האלימות של חמאס, שכל מטרתן להבעיר את הגזרה ולעורר פרובוקציות"

נציג ארצות הברית בדיון, וולטר מילר, אמר אז כי "אנחנו מצטערים מאוד עקב ההרוגים בעזה. אנו קוראים לכל המעורבים לפעול להורדת המתחים ואת הסיכויים לעימותים חדשים". הוא הוסיף כי "גורמים שונים המשתמשים במפגינים בתור מגן אנושי כדי להגביר את האלימות, מסכנים את חייהם של חפים מפשע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דיון במועצת הביטחון של האו"ם על הכרת ארה"ב בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
הצעת ההחלטה סוכלה. מועצת הביטחון באו"ם/רויטרס

זמן קצר לפני פתיחת הדיון במועצה, קרא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לחקירה "שקופה ועצמאית". בהודעה מטעמו נמסר כי גוטרש "קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שיובילו לנפגעים נוספים ובמיוחד להימנע מפגיעה באזרחים".

כמה שעות לאחר מכן, גם האיחוד האירופי הצטרף לקריאה לחקור את האירועים וציין את הנחיצות לשוב לשולחן המשא ומתן ולמציאת פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "השימוש בתחמושת חיה צריך להיכלל בחקירה עצמאית ושקופה", אמרה אתמול פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד. "בעוד שלישראל יש את הזכות להגן על גבולותיה, השימוש בכוח חייב להיות פרופורציונלי בכל עת". בהודעה צוין כי האיחוד מביע צער על מותם של ההרוגים בתקריות.

גם בישראל נשמעו אתמול קולות הקוראים לחקירת האירועים. "יש לחקור את אירועי אמש בגבול רצועת עזה", אמרה יו"ר מרצ תמר זנדברג. "לאור פגיעה נרחבת בפלסטינים אתמול בגבול רצועת עזה - 16 הרוגים ומאות רבות של פצועים, ביניהם מירי חי, ולאור עדויות על ירי במפגינים לא חמושים לרבות צילומים בהם נראה ירי בגב, קוראת מרצ לחקירת האירועים אתמול ולהסקת מסקנות מהירה".

"התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים", ציינה זנדברג. "זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן. אסור שמדיניות יד קלה על ההדק תביא לאובדן חיים של חפים מפשע ותדליק את כל האזור".

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
נציג ארצות הברית הטיל וטו על הצעת ההחלטה. העימותים בעזה בערב פסח/רויטרס

מסרים דומים נשמעו גם מחברי הרשימה המשותפת, שציינו כי פעילות ישראל עלולה להביא להתערבות הקהילה הבינלאומית. הארגונים עדאללה ואלמיזאן פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה פלילית של ההתרחשויות.

בתגובה לביקורת הבהירו בצה"ל כי מבדיקה משותפת עם השב"כ עולה כי לפחות עשרה מההרוגים אתמול הם בעלי רקע של טרור, ביניהם אנשי חמאס, בתוכם אנשי הזרוע הצבאית ופעילים המערך חפירת המנהרות, ופעיל בג'יהאד העולמי.

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
העימותים ברצועת עזה בסוף השבוע/רויטרס

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן הדף את הטענות נגד פעילות צה"ל וטען כי פעלו בהתאם לציפיות ולהנחיות. "חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם, ואני מגבה אותם באופן מלא", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו. "בזכותם חגגנו את ליל הסדר בביטחון. אינני מבין את מקהלת הצבועים שרוצה ועדת חקירה".

"הם התבלבלו וחשבו שהחמאס ארגן אתמול את פסטיבל וודסטוק ואנחנו צריכים לחלק להם פרחים", הוסיף ליברמן.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק גיבוי לצה"ל. "‏כל הכבוד לחיילינו ששומרים על גבולות המדינה ומאפשרים לאזרחי ישראל לחגוג את החג בשקט", צייץ בחשבון הטוויטר שלו בצאת החג. "ישראל פועלת בתקיפות ובנחישות כדי להגן על ריבונותה וביטחון אזרחיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully