וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון מתכנסת; אבו מאזן: ישראל אחראית להרג המפגינים ברצועה

בתום יום דמים בגבול עזה, שבמהלכו נהרגו 16 מפגינים ב"מחאת המיליון" ונפצעו יותר מאלף, נשמעו גינויים רבים לישראל בעולם הערבי והמוסלמי. מזכ"ל האו"ם: לפתוח בחקירה "עצמאית ושקופה". ההפגנות על הגדר צפויות להימשך גם היום

צלמים זמניים מורשים

דריכות בגבול עזה - עדכונים אחרונים:

* 16 מפגינים פלסטינים נהרגו בעימותים, לפחות 1,416 פצועים.
*שני מחבלים ירו לעבר צה"ל בגבול הרצועה, בתגובה נורה בוצע לעברם ירי מטנק וכלי טיס.
*בעולם הערבי מגנים את ישראל; מאות מפגינים במרוקו בתמיכה בפלסטינים.
*דובר צה"ל: "כמה מהרוגים מוכרים, שניים שייכים לכוחות . לכוח הנוח'בה של חמאס".
*יותר מ-30 אלף פלסטינים התרכזו בחמישה מוקדים על גדר הגבול, מבעירים צמיגים ומיידים אבנים.

גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
אלפי מפגינים בקרבת הגדר, אתמול/ראובן קסטרו

בהפגנות בגבול גדר המערכת עם רצועת עזה אתמול (שישי) השתתפו כ-30 אלף פלסטינים. על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני בעימותים נהרגו משעות הבוקר 16 בני אדם - בהם נער בן 16 ונפצעו יותר מ-1,416. 758 מהם נפצעו מירי חי, 148 מירי גומי, 422 משאיפת גז מדמיע ו-88 מגורמים אחרים.

בעולם בערבי מגנים את ישראל לנוכח הדיווחים הפלסטיניים על הרוגים ופצועים בעימותים בגבול גדר רצועת עזה. מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת הלילה לישיבת חירום על פי בקשת כווית. במרוקו הפגינו מאות אנשים נגד ישראל בתמיכה בפלסטנים, גם קטאר גינתה את התנהגותה.

מתיחות בגבול עם עזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
לא רק הפגנות על הגדר: "סינוואר יוביל מלחמת התשה שתימשך חודשים"
"למה להסתכן?": תושבים בעוטף עזה חוששים להישאר בבית בערב החג

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מפקדי צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
נערכים לתרחישים שונים. אלוף זמיר עם מפקדי צה"ל בסמוך לגדר המערכת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

נציג ארצות הברית בדיון אמר הלילה כי "אנחנו עצובים מאוד עקב ההרוגים בעזה. אנו קוראים לכל המעורבים לפעול להורדת המתחים ואת הסיכויים לעימותים חדשים", אמר וולטר מילר. "גורמים שונים המשתמשים במפגינים בתור מחסה כדי להגביר את האלימות, מסכנים את חייהם של חפים מפשע".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לפני פתיחת הדיון לחקירה "שקופה ועצמאית" של מותם ופציעתם של הפלסטינים ברצועת עזה בעימותים שהתפתחו אתמול ליד גדר המערכת במסגרת "צעדת המיליון". בהודעה מטעמו נמסר כי גוטרש "קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שיובילו לנפגעים נוספים ובמיוחד להימנע מפגיעה באזרחים".

ירדן גינתה את ההסלמה הישראלית נגד הרצועה והטילה את האחריות על ישראל "בהפרת הזכות להפגין בדרכי שלום ובכך שהפעילה כוח מופרז נגד העם הפלסטיני". נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארודאן גינה בחריפות את "ההתקפה הישראלית על אזרחים פלסטינים בהפגנות היום ברצועה". כלי תקשורת פלסטיניים אף דיווחו על שימוש במל"טים על מנת להטיל רימוני גז מדמיע מהאוויר על המפגינים.

פלסטינים בורחים מפני גז מדמיע בהפרעות סדר, גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
מפגינים מתפזרים לאחר ירי אמצעים לפיזור הפגנות, אתמול/רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי "ישראל אחראית להרג המפגינים ברצועה. תהלוכות היום הינה הוכחה לכך כי העם הפלסטיני לא יתן יד לכל תוכנית שרוצה לחסל את הסוגייה הפלסטינית וכי ירושלים תשאר ערבית". עוד הוסיף אבו מאזן כי "הוריתי לשגריר פלסטין באו"ם לדרוש הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני ממועצת הבטחון והאו"ם".

שני מחבלים התקרבו בשעות הערב אל הגדר בצפון הרצועה וירו לעבר כוחות הביטחון. צה"ל הגיב בירי נשק קל וטנק. כמו כן בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה שפגע במחבלים ובעמדות חמאס בקרבת מקום. בישראל קיים חשש משיגור רקטות. באירוע נוסף זוהה פלסטיני חשוד מתקרב אל גדר המערכת מול מעבר ארז, טנק פתח לעברו באש מקלעים וזוהתה פגיעה.

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר כי "כל ההרוגים גברים בני 18 עד 30. יתרה מכך, כמה מהרוגים מוכרים לנו. שניים שייכים לכוחות המיוחדים של החמאס, כוח הנוח'בה. אחד מהם פעיל מרכזי". האזור הסמוך לגדר המערכת הוכרז כשטח צבאי סגור. עוד הוסיף דובר צה"ל כי "נעשה ניסיון לפגוע בגדר ובכוחותינו בעזרת בקבוקי תבערה, הבערת צמיגים תוך ניסיונות לחתוך את הגדר". תת-אלוף מנליס עוד ציין כי "הופעלה אש מדויקת מצד כוחותינו ועד כה עמדנו במשימה".

רחפן ישראלי מטיל גז מדמיע על המפגינים הפלסטינים, גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
מזל"ט שתועד בשמי עזה, שלטענת הפלסטינים שימש להשלכת רימוני גז מדמיע/רויטרס

מנליס עוד הוסיף כי "חמאס אחראי לכל ההפגנה הזו. הוא עושה שימוש ציני בילדים ונשים. כולל ניסיון ציני בילדה בת שבע שנשלחה לגדר. מדובר בדפוס פעולה שאנחנו עוד נראה כמותו בימים הקרובים. אני מציע לא לעשות סיכומים. אנחנו עשויים לראות פעולות של ניסיונות פגיעה בכוחותינו ובגדר". האפשרות שתהיה התגברות אלימות וטרור במרחב קיימת, אמר תא"ל מנליס כי "במקרה שכזה התגובה של צה"ל לא תהיה רק באזור הגדר אלא גם במקומות נוספים".

לקראת רדת החשיכה עזבו את האזור עשרות אלפי המפגינים שהגיעו עם ילדים למוקדי ההפגנות. לדברי הגורמים הביטחוניים, ההערכות הן כי גרעין קשה של מפגינים צעירים עשוי להישאר בשטח ובימים הקרובים אף עשוי לנסות לחצות את הגדר, לפגוע בכלים הנדסיים בקרבת הגבול ואף בגדר המערכת עצמה.

פלסטינים מתפללים באיזור הפרעות הסדר בצפון רצועת עזה, 30 במרץ 2018. AP
מפגינים מתפללים באזור הגדר, אתמול/AP

עוד נמסר כי הצבא "נערך מראש בכוחות גדולים וערוך לפעול בתרחישים שונים ובמספר גזרות". על פי הודעת דובר צה"ל "לא נאפשר פגיעה בריבונות ישראל או בתשתיות ההגנה בגדר. חמאס מסכן את תושבי הרצועה והופך אותם כסות לפעולות טרור. על חמאס אחריות לכלל האירועים והשלכותיהם". בצה"ל שללו דיווחים פלסטיניים לפיהם מפגינים פרצו למעבר ארז ולחאן יונס בניסיון לפגוע במצלמות ולחצות את הגבול.

לדברי מפקד פיקוד הדרום אלוף אייל זמיר, ארגוני הטרור מנצלים את ההפגנות כדי להוציא אל הפועל פיגועים. "אנו ממליצים לאזרחים שלא להתקרב ומזהירים את חמאס שאחראי לכל מה שקורה ברצועה מההשלכות", אמר. אלוף זמיר שביקר מוקדם יותר בגבול, שוחח עם מפקדים ולוחמים וקיים הערכת מצב עם מפקדי אוגדת כזה והיחידות השונות. ההחלטה בשלב זה שהגדודים הבודדים שמתגברים את אוגדת עזה כולל היחידות הנוספות ביניהן של מג"ב יישארו בשטח כדי להיערך לימים הקרובים.

גורם צבאי אמר לוואלה! NEWS בעקבות הדיווחים מעזה על היקפי הנפגעים, כי חמאס שולח ילדים לחזית ההפגנות ועושה בהם שימוש ציני. באחד המקרים אף זיהה כוח צה"ל ילדה בת שבע שהתקרבה לגדר, ופעל לוודא כי היא מתרחקת מהאזור ושבה להוריה.

"הצלפים של צה"ל פועלים בשיא הרגישות", אמר הגורם. "המדיניות של צה"ל מאוד ברורה. חמאס מנסה לנצל את הרגישות של הצבא ושולח ילדים קטנים אל הגדר, שחלקם רצים עם דגלים. החיילים לא יורים עליהם. יש שיקול דעת אם לירות ובאיזה שלב לפגוע".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ראש אגף המבצעים, אלוף ניצן אלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
חיילים באזור הגדר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
פלסטינים מתקהלים בצפון רצועת עזה לקראת צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
אלפי מפגינים בקרבת הגדר, אתמול/ראובן קסטרו

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה שיבח את המפגינים באזור הגדר וכינה את הצעדה שערכו "תחילת השיבה לפלסטין". לדבריו, "אנחנו מודיעים שלא נקבל את נושא השיבה כסמל בלבד ופועלים בכל הרצינות להשיג זאת בכל הדרכים".

הניה הוסיף כי "עמנו פותח ביוזמה המחודשת ומציב את הנושא על סדר היום. לא נכיר בישות הציונית ולא נוותר על אף שעל מאדמת פלסטין. אין ויתור על ירושלים - היא שלנו. אין פתרון בלי זכות השיבה".

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הגיע אף הוא לאחד ממוקדי ההפגנות באזור הגדר, בחאן יונס. סינוואר כינה את צעדת המפגינים "מסר של העם הפלסטיני למפעילי המצור לחשב מסלול מחדש".

הניה מניף מפתח גדול, עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
"תחילת השיבה". הניה/רויטרס
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הגיע להשתתף בצעדה במזרח חאן יונס, 30 במרץ 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
קרא לישראל "לחשב מסלול מחדש". סינוואר/מערכת וואלה! NEWS, --

שר הביטחון אביגדור ליברמן קרא לתושבי עזה לא להיענות לקריאות חמאס לצאת להפגין באזור הגדר. בדברים שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב ליברמן בערבית: "לתושבי עזה - הנהגת חמאס משחקת בחיים שלכם. כל מי שיתקרב היום לגדר מעמיד את עצמו בסכנה. אני מציע לכם להמשיך בחייכם ולא להשתתף בפרובוקציה".

אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב, שיישוביה סמוכים לצפון רצועת עזה, ביקש להעביר מסר של הרגעה לתושבי היישובים הסמוכים לגדר ומסר כי "צה"ל מוכן לאירוע הקרוב ולאלו שיבואו אחריו". לדבריו, "שגרת החיים והביטחון שלנו הינם מטרה מרכזית של צה"ל ושל כוחות הביטחון". שוסטר הדגיש בדבריו כי "אין כל החמרה בהנחיות ההתנהגות ביישובים ובכבישי האזור. ובכל מקרה, צוותי החירום של המועצה כמו גם של הישובים, מוכנים בחג זה, כמו בכל תקופה אחרת. המועצה עומדת בקשר ישיר עם צה"ל וכוחות הביטחון".

יו"ר מפלגת מרצ ח"כ תמר זנדברג קראה "להפסקת אש מידית". והוסיפה כי "זכותם של הפלסטינים להפגין". לדבריה, "זכותו של הצבא להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע חדירה ופגיעה בגדר, אבל אסור שהדבר יגלוש לשימוש באש חיה כלפי מפגינים לא חמושים ולהרג של חפים מפשע".

(עדכון ראשון: 23:02)

פלסטינים מתגוננים מפני גז דמעות בהפרעות סדר, גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
מפגינים נשכבים על הקרקע במהלך העימותים באזור הגדר/רויטרס
כוח צה"ל ליד פלסטינים המתקהלים גבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. רויטרס
כלים הנדסיים של צה"ל בגבול הרצועה, ברקע התאספות המפגינים/רויטרס
גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
אלפי מפגינים באזור הגדר בגבול רצועת עזה/ראובן קסטרו
גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
חיילים במחסום באזור הגדר, אתמול/ראובן קסטרו
ירי לעבר תושב עזה מנסה להגיע לגדר גבול רצועת עזה צפון הרצועה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
פלסטיני בקרבת הגדר, אתמול/ראובן קסטרו
גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
פלסטינים בקרבת הגדר, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully