וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: "על ישראל להיות ערוכה לתגובה איראנית על הפרישה מהסכם הגרעין"

30.3.2018 / 10:57

בריאיון חג לוואלה! NEWS מזהיר השר מתגובת טהראן לפרישת ארה"ב מההסכם עמה באמצעות חיזבאללה, אך משבח את טראמפ על החלטתו. גלנט, ששואף להגיע למשרד הביטחון, תומך בהגעה להסדר עם הפלסטינים - אך מדגיש: "נצטרך להמשיך להחזיק צבאית בכל השטח מהירדן ועד הים"

צילום: שלומי גבאי

(בווידאו: ריאיון עם שר השיכון יואב גלנט, ינואר 2018)

ישראל צריכה להיות ערוכה לתגובה איראנית על ביטול הסכם הגרעין" - כך אומר שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בריאיון לוואלה! NEWS, על רקע איומי ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מההסכם עד ה-12 במאי. לדברי השר גלנט, החבר בקבינט המדיני-ביטחוני, המתיחות סביב הסכם הגרעין עשויה לייצר מצב של חיכוך בין ארצות הברית ובין איראן, וטהראן עשויה לבחור להגיב באמצעות תקיפת ישראל באמצעות חיזבאללה. "אם יתפתח פה עימות הכי קטן, האיראנים יכולים לבחור להגיב נגד ישראל - על ידי הפעלה של חיזבאללה, באופן מלא או חלקי. הם רואים בנו את המדינה ה-51, וזו דרך לפגוע באינטרסים האמריקניים. חיזבאללה נבנה על ידי האיראנים לא רק לאפשרות של מלחמה בין ישראל ללבנון, או עימות בין ישראל עם איראן, אלא גם לאופציה הזו - וזה מחייב אותנו להיערכות. כל מי שחושב שזה תיאורטי שישאל את עצמו איך במלחמת המפרץ הראשונה - שהייתה בין ארצות הברית לעיראק - נחתו בישראל 40 טילים".

בריאיון שנערך השבוע לרגל פסח, הגדיר גלנט את הנושא האיראני כ"אתגר הביטחוני העיקרי של מדינת ישראל", גם על רקע ההיערכות הביטחונית לקראת צעדת המיליון ברצועת עזה, ולמרות ההערכות לתסיסה בזירה הפלסטינית בשבועות הקרובים. "האיראנים, בתור תפיסת עולם, מעוניינים לעודד חיכוך בין ישראל לשכנותיה, כדי ליהנות מהזמן שנוצר להן כתוצאה מזה ולפתח בחסות הזמן הזה נשק גרעיני. אנחנו לא צריכים ליפול למלכודת הזו, ובוודאי לא לפעול בצורה מלאה כל עוד אין צורך. קלאוזביץ (מהוגי תורת הלחימה המודרנית, ט"ש) אמר שכשאתה נאבק בשני אויבים - תכה את החזק תחילה, אחרת כשתסיים עם החלש תהיה פחות חזק לקראת המאבק בחזק, והעניין הזה מאוד נכון".

עוד בוואלה! NEWS:
"האיש הנכון במקום הנכון": מונה מתאם חדש לפעולות הממשלה בשטחים
האדם החושב ינצח: השיריונר ששואף לטלטל את צה"ל
לא רק הפגנות על הגדר: "סינוואר יוביל מלחמת התשה שתימשך חודשים"

יואב גלנט, משרד השיכון, קרית הממשלה, ירושלים, 27 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"ההסכם היה שגיאה חמורה". גלנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גלנט משבח את החלטת ממשל טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ה"רע מאוד", שממשל אובמה והמערב חתמו עליו עם איראן בשנת 2015. "זו הייתה שגיאה חמורה ומשחק בעתיד העולם. זה הסכם חלקי, תחום בזמן, ללא יכולת פיקוח אמתית", הוא אומר, ומוסיף כי המטרה עכשיו היא גיבוש משטר חדש של סנקציות משתקות שיאלצו את איראן לשנות את התנהגותה. "רק את זה הם מבינים, וצריך לעשות את זה בעוצמה מלאה".

אבל האמריקנים לא לבד בהסכם הגרעין. יש גם את המעצמות האחרות. מה המשמעות של פרישה רק שלהם?

"השאלה היא עד איפה ילכו האמריקנים. הכוח האמריקני ככוח בדיד הוא יותר גדול מכל שאר השחקנים גם יחד. אם יטילו סנקציות כמו שהטילו על קובה במשך שנים, לדוגמה, שזה לא לאפשר למי שעושה עסקים עם האיראנים לעשות עם אמריקה, די ברור לאן החברות הגדולות ילכו ואז זה אילוץ עקיף על כל השחקנים. זה בכוחם של האמריקנים - בלי קשר לאחרים".

יואב גלנט, משרד השיכון, קרית הממשלה, ירושלים, 27 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"ביטחון לאומי לא בונים לדור אחד". גלנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ההתעצמות האיראנית באזור בשנים האחרונות מחייבת גם, לדברי גלנט, התבוננות מזרחה לירדן והבנות אחרות בנושא האופק להסדר מדיני עם הפלסטינים. "העולם שמסביב למדינת ישראל הולך ומשתנה. היה פה סדר שהחזיק כמעט מאה שנה, שבו משטרים רודניים התארגנו על ארגוני צבא וביטחון וינקו מהם את כוחם - בסוריה, בעיראק, בירדן ובמצרים. הסדר הזה התערער. האיראנים שוטפים את המזרח התיכון והמציאות היא שהם הולכים ומקיפים את ירדן וישראל בעיראק, סוריה ולבנון, ולא ירחק היום שהם ינסו להפיל את ירדן כי היא מייצגת את הסדר הישן. זה יאפשר להם גבול של 400 קילומטרים עם ישראל לצורך מלחמת התשה ועידוד פעולות של חיכוך עם ישראל. ירדן לא יציבה עם שליטה איראנית זה סכנה גדולה למדינת ישראל".

לכן, הוא אומר, בכל הסדר עתידי עם הפלסטינים ישראל תצטרך להמשיך להחזיק צבאית בכל השטח מהירדן ועד הים התיכון. "אני בעד הגעה להסדר עם הפלסטינים, אבל ממערב לירדן יכול להיות רק צבא אחד, עם שליטה מלאה על כל השטח, קודם כל פנימה, וגם צופה פני מזרח כי אתה לא יודע מה יקרה עם האיראנים, ובעוד 50 שנה עם מישהו אחר שיכול להגיע משם. השטח ביסודו חייב להיות בשליטה מלאה של ישראל, ממלכתית, ריבונית וצבאית. כשמסתכלים מה קורה מירדן מזרחה, אז למעשה עד איראן יש 1,500-200 קילומטרים שבהם שולט מישהו אחר - שיכול לרכז מאמצים עם חצים מאוד ארוכים ואין מרחב בלימה מול זה. לכן, אי אפשר להשתמש באופן חד פעמי בשטח, לעשות תהליך הסכמי עם הפלסטינים, ואחר כך לשאול את עצמך למה השטח לא בר הגנה אל מול מה שבא מבחוץ. ביטחון לאומי לא בונים לדור, אלא למאה שנה ולדורות רבים, והשטח הוא מרכיב מרכזי בביטחון לאומי, בוודאי כשלא ידוע מה האיומים העתידיים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן נואם בכנס השנתי לפיתוח יכולות צבאיות, תעופתיות והגנה מפני טילים, אבניו, קרית שדה התעופה, 13 במרץ 2018. ראובן קסטרו
לא מעוניין לפנות את הכיסא. ליברמן/ראובן קסטרו

עם 35 שנות שירות בצה"ל, גלנט הוא כיום חבר הקבינט בעל הניסיון הביטחוני הרב ביותר, והוא לא מסתיר שהיעד שלו הוא להגיע לקומה ה-14 במשרד הביטחון, תיק שיש עליו לא מעט מתחרים. בזמן המשבר הקואליציוני האחרון בתחילת החודש, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הצהיר כי הוא ידרוש את תיק הביטחון בממשלה הבאה, וגם שר הביטחון הנוכחי, ליברמן, ישמח להישאר בכיסאו. גלנט מסרב להביע עמדה על תפקודו של ליברמן או התאמתו של בנט לתפקיד, אבל בטוח שיש "מובהקות" ביכולת שלו למלא את התפקיד. "אני לא מתכוון לתת ציונים משום סוג לחבריי לממשלה, ולא מתיימר להגיד שאחד יכול או לא יכול. אני עוסק בביטחון למעלה מ-41 שנה. אני מבין בנושא, אני מצוי בו לפרטיו מהאסטרטגיה רבתי ועד לטקטיקה ולטכניקה הקרבית, ולא הסתרתי אף פעם שנכנסתי לחיים הפוליטיים כתוצאה מכך שחשבתי שהפעולה בדרג הצבאי והביטחוני הבכיר של צה"ל במבצע 'צוק איתן' נעשתה לא טוב. יכולתי להמשיך לשבת בטריבונות ולמחוא כפיים למי שמשחק על הדשא, אבל החלטתי להתנדב כדי לפעול בתוך נושאים הקשורים לביטחון לאומי. אני חושב שהנושא של עיסוק בביטחון הולם אותי, מתאים לי, ובעיקר חשוב למדינת ישראל, כי הניצחון בקרב או במלחמה מחייב הכנה מוקדמת".

בכל הנוגע לעתידו הפוליטי, גלנט מסרב לחשוף את הקלפים. הוא נחשב למי שמחפש את דרכו העתידית בליכוד, אך הוא ממשיך להצהיר כי "ככל שהדבר תלוי בי, אשאר בכולנו". לשאלות על המתיחות שהייתה בעבר בינו לבין יו"ר המפלגה שלו, שר האוצר כחלון, הוא לא משיב. "שר האוצר ואני משתפים פעולה באופן הדוק - בעיקר לפתרון בעיות ומצוקות הדיור והשיכון, ואנחנו עושים הרבה יותר ממה שנעשה שנים אחורה. 'מחיר למשתכן' זו תכנית שלא הייתה כדוגמתה לדעתי לפחות 15 שנים במדינת ישראל, ויש לה גם תוצאות. כלי הרכבת הזה בנוי על כך שאני מפעיל את המנוע עם משרד הבינוי והשיכון, וכחלון עם מטה הדיוק אוחז בהגה ומנווט אותו. מי שמסתובב בארץ יכול לראות תופעה שלא נראתה הרבה שנים - יש מנופים בכל מקום. בסוף ההיצע גובר, בונים, ואני מעריך שהציבור עוד יהנה מזה".

שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"איש מאוד מוכשר שמבין את הציבוריות הישראלית". כחלון/ראובן קסטרו

בזמן האחרון אומרים שכחלון שינה את עמדתו ושהוא שוקל להתמודד על ראשות הממשלה. אתה חושב שהוא יכול להיות ראש ממשלה טוב?

"אני חושב שהשר כחלון יכול לבצע כל תפקיד שלבו חפץ במדינת ישראל, אם הוא יזכה בתמיכה ציבורית. הוא איש מאוד מוכשר שמבין היטב את הציבוריות הישראלית ובוודאי את הפוליטיקה הישראלית. הוא שר אוצר טוב מאוד, שעושה טוב גם בהצמחת המשק וגם בסיוע למי ששנים שכחו אותו בשכבות החלשות, ואני גאה להיות שותף שלו. לגבי התכניות שלו - צריך לשאול אותו".

במקביל, אולי כדי להשאיר את הדלת לליכוד פתוחה, גלנט מקפיד להביע אמון מלא בראש הממשלה ולהרעיף עליו מחמאות. לשאלה אם הוא תומך בהצהרה של כחלון, שלפיה במידה ויוגש כתב אישום נגד נתניהו הוא ייאלץ להתפטר, הוא מתחמק מלהשיב ישירות. "במדינת ישראל יש חוק, והחוק הזה קובע שהפלה של ממשלה לא נעשית בתקשורת ולא על ידי המשטרה, אלא בעקבות החלטת הבוחר, או במצב קיצוני כשיש כתב אישום חלוט או החלטה חלוטה. אם נגיע לשם, נגיע. עד אז יש עוד הרבה זמן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, מרץ 2018. רויטרס
"חד ומפוקס". נתניהו/רויטרס

אבל אם ראש ממשלה עסוק כל הזמן בחקירות והגנה משפטית, זה לא מסית אותו מלעסוק רק בטובת המדינה?

"ראש הממשלה מאוד מפוקס, מאוד חד, מאוד ערני וגם מאוד סבלני לעיסוק בכל מה שקשור בתחומי מדינת ישראל. אנחנו יכולים להגיע למצב שיושבים ב-12 בלילה בדיון ביטחוני ורוב האנשים בחדר, שרובם יותר צעירים ממנו, כבר מפהקים, שלא לומר רדומים, והוא זה ששואל שאלות ומוביל את החשיבה. מעבר ליכולת המושחזת, החדה והערנית, יש פה דבר נוסף: הכישורים האישיים של נתניהו, יחד עם הניסיון העצום שהוא צבר והקשרים ארוכי השנים שלו, מביאים לכך שבנסיבות הקיימות - עם איראן שמתעצמת ורוסיה שנוכחת על גבולותינו, וכל המזרח התיכון כולו בשינוי - הנוכחות שלו היא נכס מדיני אסטרטגי של מדינת ישראל. יש מעט מאוד אנשים בישראל ובעולם בכלל שמסוגלים תוך דקה להשיג בטלפון ותוך יום להיפגש עם כל אדם בעולם - כולל טראמפ, פוטין, מרקל, מודי ועוד. בראייה לאומית - הנוכחות שלו היא אינטרס מאוד גדול לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully