וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הסעות, אוהלים ואינטרנט חינם: כך נערכים בעזה ל"צעדת המיליון"

28.3.2018 / 10:14

כלל הפלגים הפלסטיניים צפויים להשתתף ביום שישי בהפגנה לציון "יום האדמה". הקבוצה המארגנת המזוהה עם חמאס פרסמה לוחות זמני אוטובוסים, וציינה כי יחולקו מזון ושתייה. למרות ההערכות כי מספר המשתתפים לא יגיע למאות אלפים, בצה"ל מתכוננים גם לתרחישים הקשים ביותר

עריכה: יוסי אלטר

ברצועת עזה נשלמות ההכנות ל"תהלוכת השיבה הגדולה", המתוכננת ליום שישי הקרוב בהשתתפות שלל הפלגים הפלסטיניים: חמאס, ג'יהאד אסלאמי וכן הפלגים החילוניים של אש"ף, פתח חזית עממית ואחרים. כולם הודיעו כי בכוונתם להשתתף באירוע. הקבוצה העומדת מאחורי ארגון התהלוכה, שמזוהה עם חמאס אך לא ישירות, פרסמה אתמול (שלישי) מועדי הסעות מהאזורים השונים ברצועת עזה לעבר אזורי הגבול.

למעשה, כל תושבי הרצועה מצפון ועד דרום יוכלו להגיע באוטובוסים לאזורי גדר הגבול כשההסעות יתחילו לצאת החל מ-9:30 בבוקר ואילך. האירועים עצמם יתרחשו סביב תחילת הצהריים של יום שישי בסביבות השעה 12:30 עד 13:00. בעוד שבחמאס טוענים כי באירוע צפויים להשתתף מאות אלפי תושבי עזה, פרשנים שונים ברצועה העריכו כי המספר יהיה קטן יותר. ההסעות ייצאו ממקומות מרכזיים ברצועה, מצמתים גדולים ובסמוך למסגדים, ויאספו את המתפללים לאחר תפילות יום השישי. עוד דווח כי לרשות המשתתפים יעמדו אוהלים, מזון ושתייה, וגם נקודות לגלישה באינטרנט בחינם.

עוד בוואלה! NEWS:
איומים, הטרדה מינית ומעשה מגונה: כתב אישום הוגש נגד רונן ביטי
צפון קוריאה מאשרת: קים ונשיא סין שי ערכו פגישת פסגה בבייג'ינג
עוד תקרית סמוך לגדר: פלסטינים תלו דגלים החשודים כממולכדים

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 15 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה ברצועת עזה/רויטרס

בתוך כך, בימים האחרונים החל צה"ל בקמפיין תקשורתי אגרסיבי המכוון לרחוב הפלסטיני ברצועה, במטרה לצמצם את היקף המשתתפים ולמנוע חיכוך עם אלה שיגיעו. בצה"ל מתעקשים כי חמאס מארגן את הפגנת הענק במטרה להסיט את תשומת הלב של הציבור הפלסטיני מהבעיות העיקריות: קושי בתשלום משכורות, מצוקת מים, חשמל ודלקים, עלייה באחוזי האבטלה ופגיעה קשה בסוחרים. לתושבים המתכננים להגיע להפגנה העביר צה"ל מסרים שמזהירים אותם מהתקרבות אל הגדר, בטענה שיסבלו ממדיניות נוקשה של צה"ל ואף יסכנו את חייהם.

אחד מהמקרים שמהם חושים בצבא, הוא הנחת מטענים בחסות ההפגנות. גורמי צבא באוגדת עזה זיהו אתמול שני פלסטינים שהתקרבו לגדר המערכת בגבול רצועת עזה והצליחו לתלות שני דגלים בסמוך למרחב נירים. השניים הצליחו לחמוק בחזרה לשטח הפלסטיני. גורמים באוגדה חושדים, בהסתמך על ניסיון העבר, כי מדובר בדגלים ממולכדים שעשויים להתפוצץ.

עוד באותו נושא

החשש בצה"ל: טיפול לא נכון בהפגנות ברצועה עלול להצית את הגדה

לכתבה המלאה
פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 15 בדצמבר 2017. רויטרס
חיילים מול מפגינים בהפרת סדר בגבול עזה/רויטרס

בימים רגילים, מאה המטרים ממערב לגדר המערכת מוגדרים כשטח שאסור לתנועת פלסטינים. בטווח הזה מתקיימות הפגנות אלימות מדי יום שישי בחודשים האחרונים. בשל המתיחות לקראת יום שישי הודיעצה"ל באמצעות כרוזים כי האיסור לתנועת פלסטינים גדל בכמה מאות מטרים על מנת להרחיב את מדרגות התגובה של צה"ל באמצעים לפיזור הפגנות ובמקרים חריגים - גם באש חיה.

לשם כך נערכת מערכת הביטחון בכמה מעגלי אבטחה, הקרוב לגבול באחריות צה"ל. המעגל יכלול כוחות מתוגברים מאוד בהשוואה לשגרה. כוחות חי"ר ושריון, צלפים, כוחות מיוחדים, חיילי איסוף קרבי וכן כלי טיס, שיעקבו בזמן אמת אחר תנועת המפגינים מעומק השטח הפלסטיני עד לקו הגדר, במקרה של ניסיונות פרובוקציה או פיגוע.

לוח זמני הסעות שפורסם על ידי "הרשות לתהלוכות השיבה"

לוח הסעות להפגנת הענק ברצועת עזה, מרץ 2018. צילום מסך
לוח הסעות להפגנת הענק ברצועת עזה, מרץ 2018/צילום מסך

אתמול נעצרו שלושה פלסטינים שחצו את גדר המערכת באזור דרום הרצועה והגיעו עד לקיבוץ צאלים - ולבסיס צה"ל הסמוך. השלושה נתפסו כשברשותם סכינים ורימוני יד. מחקירת צה"ל עלה כי השלושה הם בני משפחה אחת המתגוררים ברפיח וכי בחדירתם לשטח ישראל קרעו רק מיתר אחד בגדר כדי לא לעורר חשד ונכנסו במהירות לצד הישראלי.

פלסטינים מתפרעים סמוך לגדר המערכת, רצועת עזה, 18 באוקטובר 2015. רויטרס
הפגנות ליד גדר המערכת, אוקטובר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully