וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש בצה"ל: טיפול לא נכון בהפגנות ברצועה עלול להצית את הגדה

28.3.2018 / 6:50

כוחות הביטחון נערכים בשלושה מעגלי אבטחה לקראת הפגנת הענק שמתכנן חמאס בסוף השבוע סמוך לגדר. בצה"ל ינסו לשלב בין איפוק והימנעות מנפגעים רבים, לבין השאיפה למנוע חדירות ופיגועים. בינתיים עוסק דובר צה"ל בניסיון לשכנע את התושבים כי חמאס מנצל אותם לטרור

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יוסי אלטר

פיקוד הדרום בפיקודו של אלוף איל זמיר נערך לקראת הפגנת הענק שמתכנן ארגון חמאס ביום שישי הקרוב, לאחר התפילות במסגדים. שיירות האוטובוסים במימון חמאס, הסובל מקשיים כלכליים, ייצאו מהערים, העיירות והכפרים לכיוון הגבול עם ישראל. מטרתו של הארגון היא לארגן הפגנה בת עשרות אלפי משתתפים תחת הכותרת: "השיבה".

בימים האחרונים החל צה"ל בקמפיין תקשורתי אגרסיבי המכוון לרחוב הפלסטיני ברצועה, במטרה לצמצם את היקף המשתתפים ולמנוע חיכוך עם אלה שיגיעו. את מטרת ההפגנה הגדיר דובר צה"ל כ"פאודה" (אנרכיה) ולא "עוודה" (שיבה).

בצה"ל מתעקשים כי חמאס מארגן את הפגנת הענק במטרה להסיט את תשומת הלב של הציבור הפלסטיני מהבעיות העיקריות: קושי בתשלום משכורות, מצוקת מים, חשמל ודלקים, עלייה באחוזי האבטלה ופגיעה קשה בסוחרים. לתושבים המתכננים להגיע להפגנה העביר צה"ל מסרים שמזהירים אותם מהתקרבות אל הגדר, בטענה שיסבלו ממדיניות נוקשה של צה"ל ואף יסכנו את חייהם.

לקריאה נוספת:
שתי חדירות ב-72 שעות: הנורות האדומות מהשבוע הקשה של אוגדת עזה
תיעוד החדירה מעזה: הפלסטינים מסתובבים בחופשיות בכניסה לצאלים
בצל המתיחות: המשטרה מתרגלת פריצה להר הבית; "מוכנים לכל תרחיש"

פינוי פצוע במהלך הפרעות סדר בגבול רצועת עזה, 2 במרץ 2018. רויטרס
פלסטיני שנפצע במהלך הפגנה על גדר המערכת בעזה, החודש/רויטרס

בימים רגילים, מאה המטרים ממערב לגדר המערכת מוגדרים כשטח שאסור לתנועת פלסטינים. בטווח הזה מתקיימות הפגנות אלימות מדי יום שישי בחודשים האחרונים. בשל המתיחות לקראת יום שישי הודיע צה"ל באמצעות כרוזים כי האיסור לתנועת פלסטינים גדל בכמה מאות מטרים על מנת להרחיב את מדרגות התגובה של צה"ל באמצעים לפיזור הפגנות ובמקרים חריגים - גם באש חיה.

התרחישים הקיצוניים שצה"ל נערך אליהם כוללים ירי בחסות או מתוך ההפגנות, כמו ניסיונות ירי לעבר חיילי צה"ל שיאבטחו את הגדר, או לכיוון עורף מדינת ישראל. תרחיש חמור יותר הוא ביצוע פיגוע ראווה או ניסיונות הפעלת מטעני חבלה; ותרחיש אחר עוסק בנהירה של המון פלסטיני לעבר הגדר תוך פגיעה בתשתיות וחדירה לשטח מדינת ישראל בדומה למה שאירע בחודש מאי 2011, עת עשרות אזרחים סורים חדרו לישראל וארבעה מהם נהרגו מאש צה"ל.

עוד באותו נושא

צה"ל בסרטונים לתושבי עזה לקראת הפגנת הענק: "חמאס מנצל אתכם"

לכתבה המלאה
פטרולים של משמרת הגבול בכיסופים בעקבות החשש לחדירה. -, מערכת וואלה! NEWS
מחסום באזור כיסופים לאחר גילוי חדירת שלושה פלסטינים לשטח ישראל מעזה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, -

לשם כך נערכת מערכת הביטחון בכמה מעגלי אבטחה, הקרוב לגבול באחריות צה"ל. המעגל יכלול כוחות מתוגברים מאוד בהשוואה לשגרה. כוחות חי"ר ושריון, צלפים, כוחות מיוחדים, חיילי איסוף קרבי וכן כלי טיס, שיעקבו בזמן אמת אחר תנועת המפגינים מעומק השטח הפלסטיני עד לקו הגדר, במקרה של ניסיונות פרובוקציה או פיגוע.

גם יחידות התערבות ייקחו חלק בהיערכות למקרה שתתבצע חדירה ליישובים או למוצבי צה"ל. במעגל השני יתמודדו משמר הגבול והמשטרה הצבאית עם חסימות כבישים ומניעת הגעה של סקרנים, אך בעיקר יעסקו בבידוד מרחבים גדולים מחשש לפריצת הגבול ולחדירה לעורף מדינת ישראל. במעגל השלישי תעמוד משטרת ישראל בכוננות ביישובים ובערים לתרחישים קיצוניים במיוחד.

פעילי חמאס מעזה עורכים תמרונים צבאיים לאורך הגדר 25 במרץ 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
פעיל חמאס בתמרון שערכה הזרוע הצבאית בעזה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, -

המתח בצה"ל לקראת יום שישי נע בין הרצון להכיל את ההפגנות ולהימנע מהיקף פצועים והרוגים גבוה בצד הפלסטיני לבין השאיפה למנוע פגיעה בתשתיות וכלים הנדסיים, חדירת המון לשטח ישראל, פרובוקציות אלימות או פיגועים בחסות ההפגנה. בצבא חוששים כי חמאס עשוי לנצל היקף גבוה של נפגעים בהפגנות כדי להצית גלי הסתה ומחאה אלימה גם ביהודה ושומרון. עיקר המדיניות של חמאס היא להבעיר את איו"ש ולהסית לפיגועים והפגנות, בדגש על חג הפסח ולקראת חודש רמדאן. מדובר בתקופה מאוד רגישה מבחינה ביטחונית עבור פיקוד המרכז בפיקודו של אלוף נדב פדן, שבתקופה זו עסוק בעיקר להרגיע את השטח, למנוע חיכוך מיותר בין פלסטינים לאזרחים ישראלים ולאפשר מרקם חיים.

לוח הסעות להפגנת הענק ברצועת עזה, מרץ 2018. צילום מסך
לוח הסעות להפגנות על הגדר שהופץ בעזה/צילום מסך
מפגינים פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל במהלך עימותים כנגד החלטת טראמפ על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים 10 במרץ 2018. רויטרס
נערים פלסטינים מיידים בקבוקי תבערה בעימותים עם צה"ל, החודש/רויטרס
תאריכים נפיצים מול הפלסטינים. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
תאריכים נפיצים מול הפלסטינים/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully