וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי חדירות ב-72 שעות: הנורות האדומות מהשבוע הקשה של אוגדת עזה

27.3.2018 / 15:13

פלסטינים חמושים ברימונים חוצים את הגדר ומגיעים לבסיס צה"ל, חולייה אחרת מצליחה להצית כלים הנדסיים ולהימלט ללא פגע - בזמן שבפיקוד דרום נערכים לצעדת "יום האדמה" בשישי, סופגת האוגדה מכה מתחת לחגורה. גורמים בצה"ל מבקרים: "כשל מבצעי שלא עומד בסטנדרטים"

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

תוך פחות מ-72 שעות סופגת אוגדת עזה חדירה שנייה לשטח מדינת ישראל תוך חציית גדר וניצול תורפות של מערכות האיסוף והתצפיות כולל כוחות הסיור והעתודה בשטח. הפלסטינים שחיים מערבית לגדר מכירים היטב את התורפות של אופן הפעילות הצבאית מזרחית לגדר. באמצעות הידע המצטבר הם מצליחים לחדור פנימה לשטח ישראל. הלילה (שלישי) אומנם היה מזג אוויר קשה, ולמרות שהתקבלה אינדיקציה על הגדר למגע קל, הכוח החליט לשלול אפשרות של חדירה. בחקירה שבוצעה לאחר מכן התברר כי שלושת הפלסטינים שנתפסו כשברשותם רימוני יד וסכינים, בני משפחה אחת המתגוררים ברפיח, קרעו רק מיתר אחד בגדר כדי לא לעורר חשד ונכנסו במהירות לצד הישראלי.

לפי הערכות, הם הלכו במשך כשש שעות עד כמעט לשער הכניסה למרכז לאימוני יבשה של צה"ל בצאלים ובמרחק של 100 מטר מטרפיאדה הומה בחיילים שממתינים להסעה. "לראות באזור בדואים זה לא אירוע חריג", סיפר אחד החיילים. "להבין עכשיו שהיו להם רימונים וסכינים זה חמור מאוד ומדאיג. ברור לכולם שהם יכולים היו לעשות פיגוע".

עוד בוואלה! NEWS:
בצל המתיחות: המשטרה מתרגלת פריצה להר הבית; "מוכנים לכל תרחיש"
עקבות זוהו בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה; כוחות צה"ל סורקים באזור
אחרי פליטת הכדור בדובדבן: צה"ל יאסוף אקדחים מחיילים ללא צורך מבצעי

תמונות מפעילות כוחות הביטחון בעוטף עזה ומעצר החשודים בכניסה לבסיס צאלים 27 במרץ 2018. שמואל הס/TPS, מערכת וואלה! NEWS
אחד מהפלסטינים שנתפסו ליד צאלים/מערכת וואלה! NEWS, שמואל הס/TPS

השאלות הקשות שעולות בצה"ל על רקע אירוע החדירה ושעליהן יצטרכו לענות באוגדת עזה הן בעיקר אם הפלסטינים חדרו על בסיס מידע מודיעיני, כיצד גילו את נקודת התורפה, ומדעו חתכו רק מיתר אחד. התחקיר המבצעי יצטרך להשיב מדוע באו החשוגים עם רימונים וסכינים ומדוע לא עשו בהם שימוש נגד אזרחים וחיילם ששהו מחוץ לבסיס.

בין היתר, ייבדק אם נעזרו החשודים בגורם ישראלי ובכלי רכב, מדוע נשללה בצה"ל חדירה בלילה, איך המכ"ם לא זיהה תנועה חשודה והאם בוצע סיור רגלי לאור האינדיקציה בלילה.

האירוע השני שהתרחש בשבת לא פחות גורמי בפיקוד דרום מתחו השבוע ביקורת על ההתנהלות של הכוחות באוגדת עזה בתגובה וניהול האירוע בו חדרו ארבעה פלסטינים באור יום לשטח מדינת ישראל, הציתו כלים הנדסיים של צה"ל ושבו לשטח הפלסטיני מבלי שהכוחות שהוקפצו לזירה יצליחו לעצור אותם או לפגוע בהם.

עוד באותו נושא

תיעוד: חצו מרצועת עזה - וניסו לחבל בפרויקט החומה התת-קרקעית

לכתבה המלאה
ארבעה פלסטינים חדרו לישראל וניסו לחבל בעבודות של צה"ל בגבול עזה 24.03.18. -, מערכת וואלה! NEWS
הפלסטינים שחצו את גבול הרצועה והציתו את הכלים ההנדסיים, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, -

גורמי הצבא טוענים כי ניתוח הסרטון שהופץ בכלי התקשורת הפלסטינים מגלה כי מדובר בכוח מיומן מאוד, ככל הנראה מהזרוע הצבאית של החמאס גדודי עז א-דין אל-קסאם. "מבנה הגוף וכושר הריצה הגבוהה גם כשטיפסו את תלולית העפר שכוחות ההנדסה הרימו בשטח, נתיב החדירה, האופן בו הגיעו במהירות אל הגדר והמיומנות בה חדרו את גדר המערכת, הביטחון העצמי שהפגינו בפעולה לא משאירים יותר מדי ספק כי לא מדובר בפעולה חובבנית. מדובר בחוליה שמאחוריה עמד כוח גדול יותר שתכנן, פיקד ולבסוף גם דאג לתעד".

לדברי גורמי הצבא, אוגדת עזה קיבלה משאבים, אמצעי תצפית וכוח אדם מיומן נוסף על סדר הכוחות הקיים כדי להתמודד עם תרחישים מורכבים הרבה יותר מאירוע החדירה ובמיוחד כדי לאבטח את הכלים שעולים מיליוני דולרים ומעל לכול את הכוחות הפועלים על קו הגדר. בהתאם לפעילות הביטחון השוטף כפי שאישר הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הוחלט לאבטח את הכלים ההנדסיים שלא בזמן עבודה בשיטה מרחבית מתוך הנחת עבודה שהכוח ינוע במהירות לסכל התקרבות לגדר המערכת או במקרה הגרוע לפגוע במחבלים שיחדרו את הגדר.

"אירוע שבו חודרים מחבלים לשטח ישראל וחוזרים לשטח הפלסטיני מבלי שנעצרו או נפגעו מנוגד לכל היגיון מבצעי של צה"ל. זה לא עומד בסטנדרטים", אמר אחד הגורמים והוסיף, "מדובר בכשל מבצעי ואי אפשר להתייחס לכך אחרת".

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 15 בדצמבר 2017. רויטרס
מפגינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס

מקור בגזרת פיקוד דרום הדגיש כי לפני עשר שנים ב-9 באפריל 2008 חדרו ארבעה מחבלים את גדר המערכת והגיעו למסוף הדלקים בנחל עוז. שני עובדי המסוף נהרגו מהאש : אולג ליפסון ולב צ'רניאק. לאחר ההתקפה על המקום חברי החוליה נמלטו לשטח הפלסטיני. רק שניים מהם נהרגו מאש צה"ל. המקור ציין כי, "מאז חלפו עשר שנים. צה"ל שדרג משמעותית את יכולות האיסוף שלו. היום יש מכ"מים ואמצעי התרעה. האירוע הזה הסתיים בנס כמו שהסתיים", אמר הגורם.

"אני מעריך שבמידה ורביעיית המחבלים היו נתקלים בכוח צבאי היה מתבצע ירי מהשטח הפלסטיני לסייע להם. פצצות מרגמה או אולי נ"ט. אף אחד בצד הפלסטיני לא היה מקריב אותם. עכשיו כל הצוותים ההנדסיים חוששים שלא ממלכדים להם בלילה את הכלים". עוד ציין המקור כי נכון לבחון מחדש את הצבת עמדות "רואה יורה" (עמדות ירי נשלטות מחמ"ל התצפיות) ואת התפעול שלהם במקרים מהסוג הזה.

פטרולים של משמרת הגבול בכיסופים בעקבות החשש לחדירה. מערכת וואלה! NEWS
הסריקות אחד הפלסטינים שחדרו ליד נחל הבשור, היום/מערכת וואלה! NEWS

בצה"ל לא מקבל את הביקורת, מתפעלים מזמן התגובה של הכוח בשטח ומתגאים בכך שהכוח הניס את המחבלים ומנע פגיעה חמורה יותר של הכלים. מדובר צה"ל נמסר כי "מרגע זיהוי החשודים ועד להגעת הכוח עברו דקות אחדות, זמן מהיר להקפצת הכוח למקום האירוע, בהתאם למיקומו בשטח. בעקבות הגעת הכוח ברחו החשודים בטרם הצליחו לממש את כוונתם. מתחקור הכוח עולה כי פעל כמצופה". תחקיר האירוע טרם הסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully