וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל חקירת מפקדיהם: חיילים ששיחקו בנשק קיבלו עונש קל בלבד

27.3.2018 / 14:56

בית דין צבאי ביפו הרשיע חייל בפליטת כדור תחת השפעת אלכוהול וגזר עליו עונש של 24 ימי מחבוש בלבד. שופטי בית הדין ציינו כי בשל רצון המפקדים לברר מה נעשה לפני חקירת מצ"ח בניגוד לנהלים בצבא, נוצרו "קשיים ראייתיים" שחיבלו ביכולתם לגזור על החיילים עונש כבד יותר

החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקרייה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
המפקדים פתחו בחקירה עצמאית לפני חקירת מצ"ח ויצרו "קשיים ראייתיים"/ניב אהרונסון

בית הדין הצבאי ביפו גזר לאחרונה עונש מקל ביותר על חייל מהמשטרה הצבאית שהורשע בפליטת כדור תחת השפעת אלכוהול וניסיון לשיבוש חקירה. השופטים ציינו כי בשל "הקשיים הראייתיים" שעלו מהמקרה בעקבות ניסיונות המפקדים לברר בעצמם מה התרחש ולא להמתין לחקירת מצ"ח, הוטל על החייל העונש המופחת. החקירה העצמאית שניהלו מפקדיו כללה את הקלטתו ובעצם פגעה בזכויותיו כחייל להמתין לגוף חוקר מוסמך. גזר הדין מצטרף לשורה של החלטות מקלות שניתנו בשנה האחרונה על ידי בתי הדין הצבאיים בעקבות חקירות עצמאיות ומנוגדות לנהלים של מפקדים שחשדו בפקודיהם.

"אנחנו חושדים שמישהו פלט כדור" כך אמרו סמל המחלקה ואחד הטבחים שהיו הראשונים לדווח על המקרה לסגן מפקד הפלוגה שבו אירע המקרה החמור. "התקדמנו לחדר, פתחתי את הדלת והיה ריח של אבק שריפה וחור ברצפה, סיפר הסמ"פ בעדותו למצ"ח. הטבח ששמע על המקרה היה הראשון שאיתר את החיילים החשודים מחוץ לחדרם ובעדותו למצח סיפר כי "בהתחלה הם טענו שהם לא יודעים מי פלט ואז הרגשתי שיש מהם ריח חריף של אלכוהול. אמרתי להם שאם הם לא יתוודו בפני מי פלט אני אדווח לקצין התורן שהם שיכורים". הוא הוסיף ופירט כי המשיך ללחוץ את השניים ואף סיפר להם על חבר שלו שנהרג מפליטת כדור. הלחץ שהפעיל עבר ולבסוף מסר אחד החיילים את שמו של החייל השני כזה שאחראי למקרה.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי פליטת הכדור בדובדבן: צה"ל יאסוף אקדחים מחיילים ללא צורך מבצעי
12 פלסטינים נורו למוות בהפרות סדר - שני מקרים בלבד נחקרו במצ"ח
בעקבות הרעלת המרגל בבריטניה: טראמפ מגרש 60 דיפלומטים רוסים

גדוד איסוף איתם וגדוד קרקל, גבול ישראל מצרים, 14 במרץ 2018. דובר צה"ל
החייל הורשע בפליטת כדור תחת השפעת אלכוהול וקיבל עונש מקל ביותר/דובר צה"ל

בהמשך עדותו סיפר הטבח כי הסמ"פ ניגש לחייל החשוד והבחין כי "הוא היה שיכור באופן מוחלט וכנראה הקיא. הוא התנדנד וכמעט נפל על הקיר". לאחר בירורים נוספים ואחרי כמה שיחות שערך הסמ"פ עם החייל שמסר את המידע, הוא החליט להקליט את השיחה בין חייל זה לבין הטבח. מההקלטה ניתן ללמוד כי הסמ"פ ופקודיו ביצעו למעשה חקירה בשטח שכללה תשאול של חשוד מרכזי ותיעוד השיחה עימו. השיחה התנהלה בזמן שהחייל היה במצב קיצוני מבחינה רגשית - הוא בכה, היה תחת השפעת אלכוהול והביע פחד בשל המעשה שביצע. בשיחה ניתן היה לשמוע כי חלקה תורגמה מרוסית על ידי הטבח וזאת כדי להקל על החייל - שהעדיף לדבר בשפת אמו.

החקירה העצמאית נמשכה ובשלב מסוים נשמע שהחייל פרץ בבכי והטבח שניסה לעודד אותו - "אתה מבין שעזרת? הוא היה יכול לעשות את זה שוב. אתה לא צריך לבכות, אתה יכול להתגאות בזה שסיפרת" - אמר לו. לאחר הבירור והשיחה הועבר המידע לידי מצ"ח שפתחה בחקירה רשמית. חקירה זו הולידה ממצאים דומים ונגד שני החיילים הוגש כתב אישום. השניים הודו והורשעו בעבירה של שימוש בנשק בצוותא אך העונש שנגזר עליהם היה קל מאוד והסיבה - החקירה העצמאית אותה ניהלו המפקדים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שוטר צבאי בכלא צבאי. דובר צה"ל
החייל קיבל עונש מאסר בפועל של 24 ימים בלבד/דובר צה"ל

"נראה כי אילולא הקשיים הראייתיים הנזכרים לא היינו מהססים להטיל על הנאשם עונש כבד בהרבה מזה המוצע במסגרת הסדר הטיעון, כתבו השופטים בגזר הדין. השופטים התייחסו גם לדיווחים על כך שזו לא הייתה הפעם הראשונה ששני החיילים עשו שימוש לא חוקי בנשק. עוד נכתב בגזר הדין כי "המקרה הנדון הסתיים בנס ללא פגיעה בגוף או בנפש, הצדדים הגיעו להסדר טיעון הנסמך בראש ובראשונה על קשיים ראייתיים שעניינם תחקור המפקדים תוך פגיעה בזכויותיהם של הנאשם והטוראי".

זהו איננו המקרה הראשון שבגינו חיילים זוכו או קיבלו עונש קל בשל חקירה עצמאית ומנוגדת לנהלים של מפקדים. בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי התיק הפלילי היחיד שנפתח בעקבות מבצע "צוק איתן" הסתיים עם עונש מקל בגלל חקירה דומה שניהלו מפקדים במהלך המבצע. לפני חודש התפרסם מקרה נוסף של ביטול כתב אישום בעקבות עריכת "מסדר בושה" של מפקדים לחיילים שנחשדו בהחזקת סמים. חקירות מעין אלו המתנהלות מתוך רצון להגיע לבירור מהיר של האמת, עשויות לפגוע בהליך הפלילי ובהרתעת חיילים נוספים מפני ביצוע עבירות.

"מעשיו של החייל נבעו מרוח שטות"

רב-סרן עו"ד חגי בן דב וסרן עו"ד יעלה צפלאוי שייצגו את החייל שמנשקו נפלט הכדור, מסרו כי "מדובר בחייל מצוין המשרת לשביעות רצון מפקדיו. מעשיו נבעו מרוח שטות מעצם היותו בתחילת שירותו הצבאי, הם אינם מאפיינים את דרכיו ואנו שמחים שהצלחנו לשכנע את התביעה הצבאית בדבר ענישה מקלה". הם הוסיפו כי "בעקבות האירוע החייל הועבר מתפקידו כלוחם מעברים אך הוא נחוש להשלים שירות צבאי מלא ותקין".

סרן עו"ד אנסטסיה סורז'נקו מטעם הסנגוריה הצבאית שייצגה את החייל השני מסרה: "מרשי היה חייל צעיר בעת ביצוע המעשים ולא היה בהם כל כוונה פלילית. החקירה שנערכה הייתה נגועה בפגיעה מהותית בזכויותיו והובילה לקשיים משמעותיים שנחסכו נוכח רצונו של החייל לקחת אחריות על מעשיו". "מדובר בחייל בעל מוטיבציה גבוהה להמשך שירות תורם ותקין בתפקיד משמעותי במערך השיטור הצבאי ואני משוכנעת שהוא ישלים שירות כזה בהצלחה רבה".

דובר צה"ל: יחודשו ההנחיות למפקדים בעניין תחקור חיילים

מדובר צה"ל מסרו בתגובה למקרה כי בינואר 2018 הורשעו שני החיילים בבית הדין הצבאי המחוזי ביפו בשימוש בלתי חוקי בנשק ביחידתם. כתוצאה מהמשחק בנשק באותו היום נפלט כדור אל הרצפה ונוצר חור. השניים סיכמו ביניהם שיספרו למפקדים כי החור שברצפת החדר נוצר בעקבות נפילת פטיש. שניהם שיחקו בנשק גם בהזדמנויות שקדמו לאירוע שבגינו נשפטו. במסגרת הסדר טיעון הטיל עליהם בית הדין עונשי מאסר של 24 ימים בפועל ו-20 ימים של מאסר מותנה.

בית הדין ציין כי אילולא הצהרת הצדדים בדבר קשיים ראייתיים הנובעים מתחקור המפקדים, תוך פגיעה בזכויות החיילים - הוא לא היה מהסס להטיל עונשים כבדים הרבה יותר. לאור זאת ועל מנת לשמוע על הרתעת הנאשמים מביצוע עבירות דומות נוספות, הוטל עליהם מאסר מותנה משמעותי. בעקבות מקרה זה ואחרים יחודשו ההנחיות למפקדים העניין המותר והאסור בתחקור חיילים ביחס לעבירות פליליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully