וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 פלסטינים נורו למוות בהפרות סדר - שני מקרים בלבד נחקרו במצ"ח

27.3.2018 / 1:35

בשנה החולפת נהרגו משתתפים בהפגנות אלימות מאש צה"ל באירועים שונים באיו"ש וברצועת עזה אלא שמצ"ח חקרה רק שני מקרי מוות. לקראת ההיערכות למהומות "יום האדמה", בצבא אומרים כי "החיילים מתמודדים עם הפרות סדר בהתאם לחוק במטרה לשמור על הסדר הציבורי"

צילום: כלי תקשורת ערביים

(בווידאו: חדירתם של ארבעה פלסטינים לאזור גדר המערכת בגבול רצועת עזה, שלשום)

לא מעט הפרות סדר אלימות אירעו במהלך השנה האחרונה ביהודה, שומרון ורצועת עזה. חלקן ברקע המתיחות בהר הבית, חלקן ברקע הזעם על הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעניין ההכרה בירושלים וחלקן מהוות שיגרה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא פעם באותם אירועים של הפרות הסדר נורו פלסטינים למוות על ידי כוחות הביטחון. שאילתא הועברה על ידי וואלה! NEWS לדובר צה"ל על מנת לקבל הבהרות בנוגע לאותם אירועים ולדעת אם תחקרו ובחנו אותם.

נתוני מערכת הביטחון מלמדים על ירידה בכמות הפיגועים שבוצעו בשנה האחרונה, בין היתר לאור הפעילות האינטנסיבית של צה"ל, המשטרה והשב"כ. גל הטרור אמנם שכך אבל ברחבי יהודה, שומרון ועזה התקיימו בשנה האחרונה שורה של הפרות סדר, חלקן אלימות ביותר, שהופנו כלפי כוחות הביטחון.

עוד בוואלה! NEWS:
"פייק ניוז אחד גדול": נתניהו מכחיש כי רעייתו ובנו עומתו עם עדי המדינה
אחרי פליטת הכדור בדובדבן: צה"ל יאסוף אקדחים מחיילים ללא צורך מבצעי
והוא לפני סיום: לקראת סוף כהונתו - אבו מאזן לא ממהר להצביע על יורש

הפרות סדר בחברון, 2 במרץ 2018. רויטרס
הפרות סדר אלימות בחברון בתחילת החודש/רויטרס

בשאילתא שנשלחה לדובר צה"ל, התבקשו בצבא להתייחס לשורת מקרים שבהם הפרות הסדר האלימות הסתיימו בירי קטלני לעבר פלסטינים. הפנייה עסקה במקרים שהתרחשו מיוני 2017 ועד ינואר 2017 וברשימת ההרוגים נכללו 12 פלסטינים, בהם תושב חאן יונס בן 34 שנהרג במהלך מהומות בדרום רצועת עזה על גדר המערכת בחודש יוני, מוחמד לאפי בן ה-18 שנהרג במהלך עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים באבו-דיס שבעוטף ירושלים והרוגים נוספים ממוקדים שונים בגזרות הנפיצות.

חלק מהפרות הסדר האלימות כללו שימוש באמצעים מסכני חיים כלפי חיילי צה"ל. השאילתא הועברה במטרה לבדוק אם עלה מהאירועים חשד לפלילים. זאת לאור העובדה כי לא מדובר בפיגוע פתאומי, אלא באירועים מתהווים הנמשכים לעיתים במשך שעות ארוכות, ומאפשרים מרחב תמרון לכוחות הצבא. בנוסף, השאילתא כללה בקשה לאישור כי צה"ל מכיר את כל מקרי המוות שתוארו בה והתבקש גם למסור מידע על הנסיבות שהצדיקו שימוש בירי קטלני לעבר מתפרעים.[

הפרות סדר ברמאללה 9 בינואר 2018. רויטרס
"עושים מאמצים כדי לשמור על הסדר הביטחוני", חיילי צה"ל בהפרות סדר ברמאללה/רויטרס

הפרות הסדר עימן מתמודדים בצה"ל בשיגרה מתווספות לאירועים נוספים המעידים על הסלמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני בעת האחרונה. רק בשבת האחרונה חדרו ארבעה פלסטינים לשטח ישראל בניסיון להצית כלי רכב הנדסיים שבהם משתמשים בצה"ל לבניית גדר המערכת שברצועת עזה. זוהי עדות נוספת לתופעת הפרצות בגבול שצה"ל מתמודד איתה בתקופה האחרונה ביתר שאת.

על אף הדריכות והמוכנות של צה"ל באזור רצועת עזה נראה כי חמאס החליט לדרדר את היציבות ולהגביר את החיכוך עם צה"ל. זה התחיל בהפגנות של פלסטינים בכמה מוקדים כמעט מדי סוף שבוע והמשיך להנחת מטעני חבלה סמוך לגדר בממוצע אחת לחודש במהלך שלושת החודשים האחרונים.

עיניו של צה"ל נשואות כעת ל"יום האדמה" המתוכנן לסוף השבוע הקרוב שצפוי לכלול מתפרעים רבים במוקדים שונים ואת צעדת המיליון באזור רצועת עזה.

עצרת לציון יום האדמה, כפר עראבה. מרץ 2016. רויטרס
ציון יום האדמה בשנה שעברה בעראבה/רויטרס

במענה לפנייה של וואלה! NEWS אישרו בצה"ל כי בעקבות שני מקרי מוות שאירעו ב-15 בדצמבר 2017 נפתחה חקירה פלילית של מצ"ח. המידע מתייחס למותו של איברהים אבו-תוריא, פלסטיני נכה שנהרג ברצועת עזה, ולמותו של פלסטיני נוסף שנהרג בהפרות סדר באזור יהודה ושומרון. במקרה של אבו-תוריא נפתחה חקירה וזאת על אף שבסמוך לאירוע הכחיש מתאם הפעולות בשטחים כי הוא נהרג מאש של צה"ל.

עוד נמסר כי במקרים הנוספים עדיין לא התקבלה החלטה אם לפתוח חקירה פלילית ולא פירטו באילו מקרים מדובר, ככל הנראה הוחלט שאין מקום לפתוח בחקירה. בצה"ל הדגישו כי בכל המקרים שבהם נגרם מוות של פלסטיני כתוצאה מפעולה של חיילים, בוצע תחקור פנימי על ידי המפקדים וכי יש מקום לבחון כל מקרה לגופו.

דובר צה"ל: "החיילים מתמודדים עם הפרות סדר בהתאם לחוק"

בדובר צה"ל הסבירו כי "מדי שבוע מתמודדים חיילי צה"ל עם פיגועי טרור והפרות סדר אלימות ברצועת עזה ובאזור יהודה ושומרון. בהפרות הסדר משתתפים עשרות ומאות מתפרעים שלרוב מיידים אבנים, מבעירים צמיגים ומשליכים בקבוקי תבערה, מטעני חבלה ורימוני יד על מנת לפגוע בחיילי צה"ל ובתשתית הביטחונית".

עוד הוסיפו כי "צה"ל משקיע מאמצים רבים על מנת לשמור על הסדר הציבורי והביטחון באזור יהודה ושומרון ורצועת עזה. חיילי צה"ל פועלים להתמודדות עם הפרות סדר בהתאם להוראת הדין והכללים הקבועים בצבא".

בנוסף, הדגישו בדובר צה"ל כי "מדיניות החקירות של צה"ל ביחס לאירועי מוות של פלסטינים במהלך פעילות מבצעית הוצגה לבית המשפט וההחלטה האם וכיצד לחקור אירוע מסוים מתקבלת לגופם של דברים".

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully