וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הרעלת המרגל בבריטניה: טראמפ מגרש 60 דיפלומטים רוסים

נשיא ארה"ב מעניש את מוסקבה בעקבות השימוש בגז העצבים נגד הסוכן הכפול לשעבר, ואל המהלך חסר התקדים הצטרפו כ-20 מדינות מאירופה וקנדה ויחד יגורשו כמאה דיפלומטים רוסים ברחבי העולם. בקרמלין מבטיחים להגיב, בלונדון מברכים

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה היום (שני) על גירוש 60 דיפלומטים רוסים וכן על סגירת הקונסוליה בסיאטל בתגובה להרעלת המרגל הרוסי לשעבר על אדמת בריטניה. כ-20 מדינות באירופה, בהן גרמניה וצרפת, יחד עם קנדה הורו אף הן על גירוש דיפלומטים רוסים והצטרפו למהלך חסר התקדים בהיקפו. בסך הכול, כמאה דיפלומטים רוסים יגורשו ברחבי העולם כחלק מתגובה מתואמת לשימוש בגז עצבים נגד הסוכן הכפול לשעבר סרגיי סקריפל ובתו בתחילת החודש.

גורמים אמריקניים בכירים אמרו כי בין המגורשים 12 סוכני מודיעין רוסים, המוצבים במשלחת האו"ם בניו יורק והשתמשו בכסות דיפלומטית. היתר מוצבים בשגרירות בוושינגטון. לדבריהם, ההחלטה של טראמפ, התקיפה ביותר נגד רוסיה מאז הושבע לתפקיד, משקפת את החשש מכך שפעילות הביון הרוסי הופך תוקפני יותר ויותר, ופוגעות ביכולות הרוסיות על אדמת ארצות הברית. הם הוסיפו כי סגירת הקונסוליה בסיאטל היא תוצאה מסמיכותה לבסיס צוללת של הצי האמריקני.

רוסיה זעמה והבטיחה להגיב בהתאם. משרד החוץ במוסקבה האשים את ממשלות המערב בכך שהן עקבו באופן עיוור אחרי בריטניה אל תוך עימות עם מוסקבה. בהודעה שנמסרה מטעם משרד החוץ הרוסי, נאמר כי הקרמלין רואה בגירושים ההמוניים "צעד לא ידידותי" ו"מחווה פרובוקטיבית".

בריטניה שיבחה את הצעדים שנקטו בעלות בריתה, במה שלדבריה היה גירוש סוכני המודיעין הרוסים הגדול ביותר אי-פעם. ראש הממשלה תרזה מיי אמרה כי רוסיה נכשלה בניסיון לפלג בין לונדון לבין בעלות בריתה. "אם מטרת הקרמלין היא לפלג ולהפחיד את מדינות המערב, המאמצים שיחקו לרעתו", אמרה למחוקקים בפרלמנט.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: "חברתו לשעבר של המרגל הרוסי המורעל מסתתרת מחשש לחייה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידה בווייטנאם. 11 בנובמבר 2017. רויטרס
צעד חריף נגד רוסיה. טראמפ ופוטין/רויטרס

שגרירות רוסיה בוושינגטון הודיעה כי היא מתכוונת למחות על ההחלטה "השגויה" בפני מחלקת המדינה. השגריר הרוסי, אנטולי אנטונוב, אמר בתגובה להחלטה כי ארצות הברית "מבינה רק כוח" וכי היא החליטה "להרוס את מה שנותר" מהיחסים בין המדינות. הוא הוסיף כי התגובה של מוסקבה תהיה פרופורציונלית.

למרות מאמציו של טראמפ לשקם את היחסים עם רוסיה, החודש הוטלו סנקציות נרחבות עליה גם בשל מעורבותה בבחירות לנשיאות ב-2016 וניסיונותיה לפרוץ לתשתיות אנרגיה אמריקניות. הנשיא אף שוחח עם עמיתו ולדימיר פוטין ובירך אותו על ניצחונו, לפי הדיווחים, בניגוד לעמדת יועציו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חיילים עם מסיכות הגנה מפנים כלי רכב ממגרש חניה בעיר סולסברי, בריטניה, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, 11 במרץ 2018. רויטרס
שימוש ראשון בגז עצבים באירופה מאז מלחמת העולם ה-2. צוותים לבחינת חומרים מיוחדים בסולסברי/רויטרס

אל הצעד הסולידרי של ארצות הברית הצטרפו עוד 16 מדינות מהאיחוד האירופי, שהחזיר את השגריר ממוסקבה בשבוע האחרון, וגם קנדה, שתגרש ארבעה דיפלומטים.

גרמניה, צרפת ופולין הודיעו כי יגרשו ארבעה דיפלומטים רוסים כל אחת, ליטא וצ'כיה שלושה, הולנד, דנמרק, ספרד ואיטליה שניים ולטביה, אסטוניה, הונגריה, קרואטיה, פינלנד, רומניה ושבדיה יגרשו דיפלומט אחד כל אחת.

"צעדים נוספים, כולל סנקציות נוספות במסגרת האיחוד האירופי, ייתכנו בימים ושבועות הקרובים", אמר נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, במהלך מסיבת עיתונאים בעיר ורנה שבבולגריה.

בנוסף למדינות האיחוד, גם אוקראינה, הנמצאת בסכסוך עם רוסיה סביב חצי האי קרים והתמיכה בבדלנים במזרח המדינה, הורתה על גירוש 13 דיפלומטים רוסים. הנשיא פטרו פורושנקו אמר כי המהלך נעשה בתיאום עם האיחוד וכאות סולידריות עם בריטניה.

אלבניה - שני דיפלומטים - ונורבגיה ומקדוניה - דיפלומט אחד כל אחת - חברו למהלך הסמלי של מרבית מדינות אירופה.

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
נחשפו בפני גז עצבים נדיר. סקריפל ובתו יוליה

ארצות הברית, מדינות האיחוד האירופי וקנדה הסכימו עם הקביעות שהציגו בפניהם גורמים בכירים בבריטניה, ואמרו כי אין אלטרנטיבה אחרת פרט לסברה שרוסיה אחראית לפגיעה במרגל ובבתו בתקרית שאירעה ב-4 במרץ בעיר סולסברי. זאת על אף הכחשות נמרצות מצד הקרמלין.

הן הצטרפו לבריטניה, שכבר גירשה 23 דיפלומטים רוסים בעקבות ההרעלה. רוסיה גירשה מספר דומה של דיפלומטים בריטים וכן סגרה את המועצה הבריטית, האחראית לקשרי תרבות בין המדינות, ואת הקונסוליה הבריטית בסנט פטרסבורג.

(עדכון ראשון: 16:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully