וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ הרבה - ומכאיב: יתוש הטיגריס האסייתי כבר כאן

28.3.2018 / 12:19

האביב שהגיע לאחרונה העיר את היתושים ובהם גם יתוש הטיגריס האסייתי שנחשב לאחד המינים הטורדניים ביותר. נקבה אחת יכולה לגרום לכמות גדולה של עקיצות בזמן קצר ביותר. את היתוש ניתן לזהות לפי הפסים השחורים שעל גופו. כל הדרכים להתמודדות עם המעופף המטריד

יתוש הטיגריס האסייני. עידו שקדי, מערכת וואלה! NEWS
יתוש הטיגריס האסייתי/מערכת וואלה! NEWS, עידו שקדי

האביב הקדים השנה ועימו הקדימו גם יתושי הטיגריס האסייתי שאותם ניתן לזהות בקלות בעזרת הפסים השחורים שעל גופם, הדומים לאלה של החתול הטורף. היתוש נחשב לאחד המינים הטורדניים - נקבה אחת יכולה לגרום לכמות רבה של עקיצות בתוך זמן קצר. התגובה האלרגית של גירוד, אדמומיות ונפיחות מעקיצת יתוש הטיגריס האסייתי חריפה יותר וכואבת יותר ברוב המקרים מאשר עקיצה רגילה.

במשרד להגנת הסביבה נערכים וקוראים לציבור לדווח על הופעה של מפגעי יתושים ולבצע פעולות מניעה פשוטות על מנת להרחיקם. האחריות של מיגור המפגעים היא של העיריות, המועצות המקומיות והאזוריות ובחודשים הקרובים יקיים המשרד הדרכות לחידוד נהלים להתמודדות עם מזיקים ובהם היתושים.

עוד בוואלה! NEWS:
והוא לפני סיום: לקראת סוף כהונתו - אבו מאזן לא ממהר להצביע על יורש
"הגנה עצמית": נסגר התיק נגד מתנחלים שירו למוות בפלסטיני בטיול בקוסרה
אחרי 11 הרוגים ב-3 חודשים: מבצע רחב למיגור תאונות בתל אביב

יתוש הטיגריס האסייני רמת גן. אלון עתני, מערכת וואלה! NEWS
התגובה לעקיצותיו חריפה יותר מעקיצת יתוש רגילה. יתוש הטיגריס האסייתי/מערכת וואלה! NEWS, אלון עתני

מקורו של היתוש בדרום מזרח אסיה. הוא התגלה לראשונה בישראל בשנת 2002, לפני כ-16 שנה. ד"ר אירנה וולוביק, רופאת נפת חדרה במשרד הבריאות אמרה כי ההערכה היא שהיתוש עשה את מסעותיו לארץ בחריצי הצמיגים החמים והלחים של משאיות שיובאו באניות. בתחילה נמצא היתוש לאורך מישור החוף, בשרון ובגליל המערבי, אבל כיום ניתן למצוא אותו במרבית אזורי הארץ.

גם נשיאת החברה האנטומולוגית בישראל, ד"ר ויקטוריה סורוקר ממכון וולקני, מודה שהיא סובלת במיוחד מהיתוש הזה. "אני נעקצת ממנו כל הזמן וכך גם כל המדינה. אני גרה במושב ומרגע שמתחמם לא ניתן לצאת החוצה מבלי להיעקץ", סיפרה והוסיפה: "אין יום ואין לילה, חייבים להימרח כל הזמן". החברה האנטומולוגית מקדמת מחקר בפרוקי רגליים בכלל ובחרקים בפרט, אולם גם לנשיאת החברה אין נתונים מדעיים כמותיים לתפוצתו של הטיגריס האסייתי בישראל אך היא חשה בהתרבותו. "בשנים האחרונות זה פשוט נורא", ציינה סורוקר, "יש הטוענים כי מספר החרקים הכללי בעולם במגמת ירידה אולם מספר היתושים בעלייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
זחלי יתוש הטיגריס האסייני במים שהצטברו במכונית צעצוע. טל ויינברג, מערכת וואלה! NEWS
חשוב למגר כל מקור מים. זחלי יתוש הטיגריס האסייתי במים שהצטברו במכונית צעצוע/מערכת וואלה! NEWS, טל ויינברג

ד"ר סורוקר הסבירה כי "כאנטומולוגית קשה לי לחשוב על מיגור של היתוש הזה, הייתי מעדיפה שיתושים יפסיקו מלהתקיים או לפחות יפסיקו לעקוץ, אבל הטבע הוא דבר מורכב וצריך להיזהר בהתערבות בו". היא הזכירה כי הזכר אינו עוקץ אלא חי מצוף הפרחים שהוא מוצץ ואף הוסיפה כי ליתושים יש ערך בדאגה לשרשרת המזון והם מהווים מזון לצפרדעים, קרפדות, זיקיות ועכבישים.

בנוסף, יתוש הטיגריס האסייתי נחשב למעביר העיקרי של נגיפים שונים, בהם נגיף הצ'יקונגוניה ונגיף הדנגה. "הוא עלול להעביר את נגיף קדחת הנילוס המערבי אך זה לא הוכח בישראל", אמרה ד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי הלל יפה. היא ציינה כי "טרם היו מקרי מחלה השנה. שיא התחלואה קורית לרוב בחודשים אוגוסט עד אוקטובר".

סמנכ"ל משאבי הטבע במשרד להגנת הסביבה אלון זס"ק אמר: "לשמחתנו עוד לא התוודענו למקרה כמו בברזיל שבו נגיף הזיקה הועבר על ידי בן דוד רחוק של המין של יתוש הטיגריס האסייתי". זס"ק מציע להתמגן ולשמור על מניעה והוסיף כי המשרד להגנת הסביבה מנחה את הרשויות המועדות "לבצע ניטור ברחבי היישובים, לייבש מקווי מים ולייצר מצב כזה שמונע את התפשטות היתושים. גם הצלחת של עציץ הנענע היא מקום אידיאלי להימצאות היתוש".

כיצד להימנע מהתרבות והימצאות יתוש הטיגריס האסייתי?

- לבדוק ביסודיות את הבית, החצר והגינה לפחות פעם בשבוע, ולאתר כל מקור להצטברות מים עומדים ולנקזו. מקורות מים לדוגמה: דלי העומד מתחת לניקוז של מזגן, כלי מים של בעל חיים, מים המצטברים מתחת לעציצים ואדניות.

- להימנע מהשקיית יתר הגורמת להצטברות מים עומדים.

- לסלק או לחורר כל כלי קיבול שאינו הכרחי.

- לאחסן במקום סגור כלי קיבול כמו דליים ופחים, כך שלא יוכלו להצטבר בהם מים.

- לתקן נזילות של מים מצינורות.

- להכניס דגים טורפי יתושים לכל כלי לאגירת מים שלא ניתן לרוקן, כגון עציצים גדולים המשמשים לגידול צמחי מים.

- לאחסן צמיגים באופן שמונע הצטברות מים בצמיג: כיסוי, קירוי, חירור או חיתוך הצמיג.

איך להתגונן מפני עקיצות?

- הדרך העיקרית להתגונן מפני עקיצות היא באמצעות ריסוס או מריחה של תכשירים דוחי יתושים על הגוף. תכשירים אלה מקנים הגנה מקומית בלבד ולכן חשוב לדאוג לכיסוי מלא של כל חלקי הגוף החשופים. יתרה מכך, כדי להתגונן מעקיצות דרך בגדים דקים ניתן למרוח או לרסס תכשירים דוחי יתושים גם על הבגדים. חשוב לציין כי, אין למרוח תכשירים על חלקי גוף מכוסים בבגדים ולפני הריסוס על בגדים יש לבדוק שהתכשיר אינו פוגע בבד. כמו כן, יש להקפיד על השימוש רק בתכשירים הרשומים על ידי משרד הבריאות.

- התקנת רשתות על החלונות והדלתות, והקפדה על סגירה של דלתות וחלונות שאינם מוגנים ברשתות תמנע חדירה של יתושים לבתים.

- רוח מפריעה לתעופת היתושים ולכן הפעלה של מאווררים בבית ומחוצה לו יכולה להקנות הגנה מפני יתושים.

- שימוש בתכשירי נידוף דוחי יתושים בתוך הבית ובסלילי בעירה ולפידים מחוץ לבית - אלו מרחיקים את היתושים מהסביבה שבה הם מופעלים.

המלצות נוספות:

- במשרד להגנת הסביבה אומרים כי נערכים ניסויים לבדיקת היעילות של מלכודות הטלה המצוידות באמצעים לקטילת זחלים, כפתרון היכול לעזור להפחתת הימצאותו של יתוש הטיגריס האסייתי. יעילות אמצעי זה מחייבת פיזור נרחב בצפיפות רבה באזור הנגוע והקפדה כי מלכודות אלה לא יהפכו בעצמן מקור לגידול יתושים.

- הדברת יתושים בוגרים בשכונות מגורים חייבת באישור מיוחד של המשרד להגנת הסביבה. ככלל, אישורים כאלה ניתנים רק במקרים חריגים שבהם קיימת סכנה להתפרצות מחלות.

- קיימות בשוק כמה מלכודות לתפיסה של יתושים בוגרים, אולם יעילותן בתנאים שונים טרם הוכחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully