וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי מחזיר את השגריר מרוסיה בשל הרעלת המרגל בבריטניה

מנהיגי הגוש נעמדו לצד לונדון ואמרו כי רוסיה אחראית ב"סבירות גבוהה" לניסיון החיסול של סרגיי סקריפל ובתו, שנפגעו מגז עצבים. הם הבטיחו צעדים נוספים, ומוסקבה האשימו אותם בהצטרפות ל"קמפיין האנטי-רוסי"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

האיחוד האירופי החזיר את שגרירו מרוסיה ואיים אמש (שישי) לנקוט צעדים נוספים נגדה - זאת בעקבות ההסכמה בין מנהיגי הגוש כי מוסקבה אחראית "בסבירות גבוהה" להרעלת הסוכן הכפול לשעבר בגז עצבים על אדמת בריטניה. הדיפלומט הגרמני מרקוס אדרר צפוי לחזור בסוף השבוע ממוסקבה לבריסל "לצורך התייעצויות".

המועצה האירופית מסרה כי "אין אלטרנטיבה סבירה" להנחה זו, על אף שבקרמלין מתנערים מניסיון החיסול של סרגיי סקריפל ושל בתו ומאשימים את האיחוד בהצטרפות ל"קמפיין האנטי-רוסי של לונדון". המנהיגים הדגישו: "אנו עומדים בסולידריות עם הממלכה המאוחדת מול האתגר העצום הזה על ביטחוננו המשותף".

במקביל, 23 הדיפלומטים הבריטים שאותם גירשה רוסיה עזבו היום את השגרירות במוסקבה לקראת תום השבוע שהוקצב לכך. רוסיה החליטה לגרשם בתגובה לגירוש 23 דיפלומטים רוסים מלונדון, שהואשמו על ידי הממשלה בהיותם סוכני מודיעין במסווה.

לקריאה נוספת בנושא
שר החוץ הבריטי: פוטין ינצל את המונדיאל - כמו היטלר באולימפיאדה

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בבריסל, 23 במרץ 2018. רויטרס
מזהירה מהאיום של רוסיה. מיי בפסגת האיחוד/רויטרס

המרגל לשעבר ובתו יוליה נותרו מאושפזים במצב אנוש אך יציב מאז התקרית, שאירעה ב-4 במרץ בעיר סולסברי. שופט בריטי קבע ביום חמישי כי ייתכן שהשניים סובלים מנזק מוחי בעקבות התקיפה בגז העצבים, שהייתה הראשונה שאירעה על אדמת אירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה. שוטר שנפגע קשות אחרי שמצא את האב והבת על ספסל מעולפים שוחרר מבית החולים לאחר שחל שיפור במצבו.

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, המנהלת משא ומתן קשוח עם האיחוד על הליך הפרישה, הודתה על התמיכה שקיבלה ממנהיגי הגוש. היא אמרה כי זה הדבר נכון ש"אנו עומדים יחד" מול האיום שמציבה רוסיה, שלדבריה "אינו מכבד גבולות ומהווה איום על ערכינו".

עוד באותו נושא

משחק הריגול הגדול לא עוצר: 150 שנה של בגידות, תככים והקזת דם

לכתבה המלאה
קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת מקרון במסיבת עיתונאים בבריסל, 23 במרץ 2018. רויטרס
לצד בריטניה. מקרון ומרקל במסיבת עיתונאים בבריסל/רויטרס

ההצהרה שנמסרה בתום פסגת מנהיגי האיחוד מסמלת קו נוקשה יותר נגד רוסיה, אחרי שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון התייצבו לצדה של מיי על מנת להתגבר על ההיסוס שנשמע מצד כמה מדינות שמנהלות יחסים ידידותיים יותר עם רוסיה. חלקן תהו עד כמה מוצקות הראיות שבידי בריטניה.

מרקל אמרה כי הראיות שהציגה בפניה מיי "מוצקות מאוד" והבטיחה לנקוט צעדים נוספים. "גרמניה וצרפת מסכימות כי צעדים נוספים, לצד החזרת השגריר, נחוצים", אמרה במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם מקרון.

מקרון אמר כי המתקפה היא חסרת תקדים וכי אירופה חייבת להגיב. "זאת מתקפה נגד ביטחונה וריבונותה של בעלת ברית, החברה באיחוד האירופי כיום. זה דורש תגובה, זה ברור", הדגיש מקרון.

"זמנים קשים יותר מהמלחמה הקרה"

מנהיגי פולין, צ'כיה ושלוש המדינות הבלטיות - לטביה, אסטוניה וליטא - הן בין המדינות שצפויות לגרש משטחן דיפלומטים רוסים בימים הקרובים.

עם זאת, בויקו בוריסוב, ראש ממשלת בולגריה המחזיקה בנשיאות התורנית של האיחוד, אמר כי הוא רוצה לקבל עוד ראיות כך ש"הסבירות הגבוהה תהפוך לסבירות ודאית" בכל הנוגע למעורבות הרוסית.

"אני צופה למתיחות רבה בשבועות הקרובים, מאחר שמדינות רבות יחזירו גם הן את השגרירים. הזמנים הללו קשים יותר מתקופת המלחמה הקרה", אמר בוריסוב, בדברים שהבהירו כי הוא אינו תומך בנקיטת צעדים נוספים נגד מוסקבה.

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully