וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנגד להסכם הגרעין ולפתרון שתי המדינות: היועץ החדש של טראמפ

23.3.2018 / 11:04

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי החדש של טראמפ, הביע בעבר עמדות תקיפות נגד איראן וצפון קוריאה. הוא הציע את תוכנית "שלוש המדינות", לפיה מצרים וירדן יקחו אחריות על רצועת עזה ושטחי הגדה המערבית שאינם בשליטת ישראל, והצהיר שאינו מאמין ששלום עם הפלסטינים אפשרי

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

היועץ המיועד לביטחון לאומי בארצות הברית הוא ג'ון בולטון, שנודע כנץ בדעותיו, והביע בעבר תמיכה בפעולה צבאית הן נגד איראן והן נגד קוריאה הצפונית. הוא כיהן כתת שר החוץ של ארצות הברית בין השנים 2001 ל-2005, וכשגריר ארצות הברית באו"ם בשנים 2006-2005, תחת ממשל ג'ורג' בוש הבן.

רק לפני שלושה שבועות פרסם בולטון מאמר דעה בוול סטריט ג'ונרל ובו כתב כי ארצות הברית צריכה לתקוף את קוריאה הצפונית. "כמה עוד צריכה אמריקה לחכות לפני שהיא מחסלת את האיום הזה?" כתב בולטון. "אלו שמתנגדים למתקפת מנע טוענים כי פעולה אינה מוצדקת כי פיונגיאנג אינה מהווה 'איום מיידי'. הם טועים. האיום הוא מיידי (...) ובגלל הפערים במודיעין האמריקני, אל לנו לחכות לדקה האחרונה", הוסיף.

לדבריו, "זה יסכן את האפשרות של תקיפה אחרי שלקוריאה הצפונית כבר יהיה נשק גרעיני מוכן לשיגור - סיטואציה מסוכנת בהרבה". הוא הוסיף כי "זה לגיטימי לחלוטין כי ארצות הברית תגיב (...) לקוריאה הצפונית בכך שתתקוף ראשונה".

בולטון גם נודע כמתנגד בולט וקולני להסכם הגרעין עם איראן, ויחליף את היועץ הרברט מקמסטר אשר תמך בכך שארצות הברית תישאר בהסכם. העיתוי בו החליט טראמפ להחליף את השניים הוא מסקרן, כיוון שב-12 במאי יצטרך הנשיא להודיע האם הוא דוחה שוב בחצי שנה את הטלת הסנקציות על איראן כחלק מהסכם הגרעין. בפעם האחרונה שהודיע טראמפ על הארכת ההסכם, הוא איים כי אם לא יבוצעו שינויים מהותיים בתוכן, ארצות הברית תיסוג ממנו. מינויו של בולטון עשוי ללמד על הכיוון שאליו הולך טראמפ בנוגע להסכם הגרעין, לאור העובדה כי בכירים בסנאט כמו יושב ראש ועדת החוץ, בוב קורקר, העריכו בשבוע האחרון כי טראמפ יודיע שארצות הברית פורשת ממנו.

עוד בוואלה! NEWS:
החילופים בבית הלבן: טראמפ הודיע על יועץ חדש לביטחון לאומי
החקלאים לא מאמינים לירידה בפשיעה החקלאית: "אין אמון במג"ב"
בתפקיד שוטרי התנועה - חיילי צה"ל: כוח העזר של המשטרה ביו"ש

ג'ון בולטון, מועמד לתפקיד היועץ לביטחון לאומי לנשיא דונלד טראמפ, 18 בפברואר 2017. AP
תמך בתקיפת קוריאה הצפונית, בולטון/AP

במרץ 2015, כתב בולטון מאמר בניו יורק טיימס, תחת הכותרת "כדי לעצור את הפצצה האיראנית - הפציצו את איראן". לדברי בולטון, "איראן לא תוותר במשא ומתן על תכנית הגרעין שלה, וסנקציות לא ימנעו ממנה לבנות תשתית נשק רחבה. האמת היא שרק פעולה צבאית כמו זו של ישראל בשנת 1981 נגד המתקן של סדאם חוסיין בעיראק, או זו ב-2007 אשר הרסה את הכור בסוריה, יכולה להשיג את מה שנדרש. הזמן קצר מאוד, אבל התקפה יכולה עדיין להצליח".

הוא הסביר אז כי "התקיפה לא צריכה להרוס את כל תשתית הגרעין של איראן, אבל היא יכולה להרוס רכיבי מפתח שיוכלו לעכב את התכנית בשלוש עד חמש שנים. ארצות הברית תוכל לבצע עבודה של הרס מוחלט, אבל גם ישראל לבדה יכולה לעשות מה שנדרש. פעולה שכזו תהיה משולבת עם תמיכה נמרצת בכוחות האופוזיציה באיראן, שמטרתם שינוי המשטר בטהראן".

בתקופת ממשל רייגן בשנות השמונים, בולטון מילא מספר תפקידים במחלקת המדינה ובמשרד המשפטים. הוא נחשב לבעל עמדות פרו-ישראליות מובהקות, ובתפקידו כעוזר מזכיר המדינה לארגונים בינלאומיים, הוא היה חלק מהמאמצים האמריקניים לבטל את החלטת האו"ם משנת 1975 שהשוותה בין ציונות לגזענות. המאמצים הדיפלומטיים נשאו פרי, וב-17 בדצמבר 1991, העבירה העצרת הכללית של האו"ם בתמיכת 111 מדינות החלטה המבטלת את ההחלטה משנת 1975.

עוד באותו נושא

החילופים בבית הלבן: טראמפ הודיע על יועץ חדש לביטחון לאומי

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ והיועץ לביטחון לאומי מקמאסטר בבית הלבן, יוני 2017. רויטרס
טראמפ עם היועץ לביטחון לאומי שהוחלף, הרברט מקמאסטר/רויטרס

בשנת 2009, אחרי מבצע עופרת יצוקה, הוא פרסם בוושינגטון פוסט מאמר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני וקרא לו "אופציית שלוש המדינות", ובו הציע כי מצרים תיקח אחריות על רצועת עזה, וירדן תיקח אחריות מסוימת על שטחי הגדה המערבית שאינם בשליטת ישראל. "המלחמה בעזה הוכיחה שוב כי הממשל הפלסטיני הנוכחי נכשל", הוא כתב אז.

"בנוף הנוכחי, עלינו לשאול את עצמנו מדוע אנחנו ממשיכים לתמוך בפתרון שתי המדינות כאשר ישראל ו-'פלסטין' חיות זו לצד זו בשלום. אנחנו בוודאות לא מתקדמים, ואף הולכים אחורה", כתב היועץ המיועד. "במקום זאת, עלינו לבחון את גישת 'שלוש המדינות', שבה עזה מוחזרת למצרים, והגדה המערבית שבה בסידור כלשהו לריבונות ירדן".

כמו כן, בולטון כתב במאמר כי "ישראל תצטרך לקבל את התפקידים הפוליטיים והמנהלתיים שימלאו ירדן ומצרים, אלא אם היא תרצה למלא אותם בעצמה", והבהיר: "יצירת קשר בין ירדן לגדה המערבית הוא דחוף פחות, לפחות לעת עתה". הוא סיכם את המאמר בכך שכתב: "עבור הפלסטינים, להודות בכישלון הברור של הרשות הפלסטינית ובהשלכות של הבחירה בחמאס, משמעותן לקבל את המציאות, גם אם אינה נעימה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מרץ 2018. רויטרס
טראמפ/רויטרס

"אלו הפלסטינים עצמם שיהיו המרוויחים הגדולים מהיציבות", הוסיף. "הרשות הפלסטינית, חלשה, מושחתת ולא אמינה, היא לא מדינה בשום הערכה ריאליסטית, והיא לא תהפוך למדינה המקובלת על ידי ישראל כל עוד חמאס או כוח טרור אחר שומרים על כוח פוליטי משמעותי".

בשנה שעברה אמר בכנס של הג'רוזלם פוסט כי אינו מאמין שטראמפ יצליח להשיג הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים: "זו לא שאלה של אישיות או של מאמץ. זה פשוט בלתי ניתן לביצוע. היו 70 שנה של מאמצים לפיתרון שתי המדינות, והם נכשלו". לדעת בולטון, "טראמפ הוא אדם אופטימי שיעשה כמיטב יכולתו בעניין השלום בין ישראל לפלסטינים, אבל אני לא חושב שהתנאים קיימים. פיתרון שתי המדינות לא מעשי יותר".

לאחר פרישתו מממשל בוש, שימש בולטון גם כיועץ מדיניות חוץ לקמפיין של המועמד הרפובליקני מיט רומני בשנת 2012. בשנים האחרונות שימש פרשן ברשת פוקס ניוז, וחוקר בכיר במספר מכוני מחקר שמרניים בארצות הברית. הוא למד משפטים באוניברסיטת ייל, ועסק לסירוגין בעריכת דין. הוא שקל להתמודד לנשיאות ארצות הברית בשנים 2012 ו-2016 אולם בשני המקרים הודיע כי החליט שלא לרוץ.

(עדכון ראשון: 10:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully