וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים לא מאמינים לירידה בפשיעה החקלאית: "אין אמון במג"ב"

23.3.2018 / 10:23

על אף שלטענת מג"ב, תקריות הפשיעה החקלאית ירדו ביותר מ-60% והטיפול בהן שקול לחקירת זירות רצח, חקלאי אזור זכרון יעקב מתוסכלים ומסתמכים בעיקר על שמירה פרטית ועל ארגון "השומר החדש". "אנשים מאסו במערכת, נוכחות בשטח זה הסוד"

עריכה: יאיר דניאל

בעוד משמר הגבול (מג"ב) משווה את יחסו לפשיעה החקלאית לטיפול לזירות רצח, חקלאי אזור זכרון יעקב לא מאמינים לנתונים המצביעים על ירידה בפשיעה - ומתוסכלים מנוכחותם הדלה של שוטרים ואנשי מג"ב. בעקבות זאת, סומכים החקלאים בעיקר על חברות שמירה פרטיות, ארגון "השומר החדש" ועל עצמם.

לטענת ראובן נאווי, קצין מודיעין ארצי במג"ב, ביחידות השיטור הכפרי מתייחסים לפשיעה החקלאית "כשוות ערך לזירות רצח - החל מהגעת כלל הגורמים הרלוונטיים לטיפול בזירות וכלה במעבדה ניידת בזירות המורכבות". בדברים שאמר במהלך אירוע התאחדות האיכרים בישראל, שהתמקד הפשיעה החקלאית ונערך בגבעת עדה בנוכחות יו"ר קק"ל וראשי המועצות באזור, אמר כי מג"ב קיבל "אחריות משימתית" לפשיעה החקלאית בכל המחוזות, למעט מחוז ש"י.

כמו כן, הכריז נאווי על הקמת '"מרכז הבינה" של מג"ב, שנועד "להעצמת יכולות מודיעיניות וטכנולוגיות ללחימה בפשיעה החקלאית".

בנוסף להצהרות אלה, הציג נאווי נתונים בפני החקלאים, לפיהם בעשור האחרון צומצם היקף הפשיעה משמעותית. בסך הכול, כך עולה מהנתונים שהוצגו, ירד היקף הפשיעה החקלאית במצטבר ב-64%. כמה מהחקלאים טענו בתגובה כי ייתכן שמדובר בירידה בדיווחים על פשיעה מצד קורבנות שהתייאשו.

עוד בנושא
"נזק של אלפי שקלים": נעצרו שני חשודים בגניבת 400 ק"ג תפוזים
ארגון הפשע שגנב אבוקדו בעשרות אלפי שקלים בצפון
הכבש ה-27: תושב הצפון כבן 20 נעצר בחשד לגניבת צאן

הסחורה הגנובה שנתפסה במסגרת פרשיית ?זהב ירוק? , 18 בפברואר 2018. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
נזקים שם מאות אלפים. שקי פירות שנגנבו ונתפסו בידי המשטרה בצפון/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

גם בהתאחדות האיכרים מנסים לטפל בפשיעה החקלאית הפושה בשדות וביישובים ברחבי הארץ. לדברי דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, הארגון החליט להיכנס בעובי הקורה בנושא "בשיתוף פעולה עם מג"ב שמוכיח את התוצאות בשטח, מול ממשלת ישראל והשר לביטחון פנים, ומול הציבור בהעלאת המודעות לטרור החקלאי ולנזקי המטיילים".

אך למרות המאמצים וההצהרות, החקלאים עצמם לא השתכנעו מעמדת מג"ב - ורובם מרגישים לא מוגנים. "אזור החוף לא מכוסה", קבע יחיאל אלטשולר, בן 72 מבנימינה, מוותיקי החקלאים בארץ. "לא מג"ב ולא בטיח. רק 'השומר החדש'. מרגע שהם הציבו מצפה אצלי, הגניבות ירדו ב-90%-95%, חד וחלק. נוכחות בשטח זה הסוד", הסביר באירוע. מצפים מסוג זה מאוישים בידי אנשי "השומר החדש" במקומות שונים בארץ.

לפי אלטשולר, הנזק שנגרם לו מגניבות נאמד בכ-280 אלף שקלים עד כה, בעיקר מגניבות בקר. לדבריו, גניבת הפירות ממשקו נמשכת. "אני חי את המציאות פה, מה מסתובב באזור? ניידת מחוף הכרמל? לעתים רחוקות אני רואה כאן איש מג"ב". לפני כשלושה שבועות, הגיש תלונה לאחר שנגנבו ממנו שישה שקי אבוקדו, אך לטענתו רבים לא טורחים להגיש תלונה כלל. "אנשים מאסו במערכת ולא מאמינים בה, מקבלים אחר כך תשובה של 'אין עניין לציבור', אז בשביל מה לבזבז זמן?", אמר. "הם רוצים שנגיש תלונה גם על גניבה של עשרה קילוגרמים של פרי. אתה בא לשם, אין חוקר ואין מי שייקח ממך את התלונה, ואתה מבזבז יום. לא כל כך מעניינות אותם הגניבות החקלאיות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
גניבת תפוזים מפרדס, מטולה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"מה שמתחיל במרחב הכפרי עלול לגלוש לאלימות". תפוזים שנגנבו מפרדס במטולה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

"אין מספיק נוכחות בשטח", אמר גם ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא. "ישנו מרחב אדיר שמחייב נוכחות בשטח של מג"ב ומחובתנו לפעול מול השר לביטחון פנים, כי מה שמתחיל במרחב הכפרי, גולש גם לעירוני ועלול להסתיים באלימות". הוא קרא לאחרונה למשטרה "לנקוט במדיניות 'החלונות השבורים' המבטאת אפס סובלנות לפשיעה החקלאית". ואכן, חקלאי זכרון יעקב מפעילים זה שנים חברת אבטחה פרטית להגנה על השטחים, הסככות והציוד שלהם, וכן למרדפים יומיומיים אחר גנבים. אחד החקלאים אף פנה למג"ב בכנס ואמר כי "אתם צריכים לעשות מעשה להחזרת האמון בכם".

ראש המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, איתי וייסברג, החליט לפעול בעצמו ויצא השבוע למשמרת הראשונה שלו כמתנדב ב"שומר החדש". לטענתו, בכל מקום שבו יש שמירה בשטחים חקלאיים, יורדת הפשיעה החקלאית ועולה הביטחון האישי של התושבים.

בתגובה לטענות, מודים במג"ב כי ישנה כוונה לעבות את כוח האדם בגזרה בעשרות תקנים חדשים. במקביל, מעמיקה משטרת ישראל את הקשר עם "השומר החדש" וממסדת אותו. בחודש שעבר באירוע מתוקשר בעין חרוד, הבטיח מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך לגייס 500 מתנדבים של "השומר החדש" לשורות מג"ב עד לסוף השנה.

יחיאל אלטשולר והבקר שלו, בשטח. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
"נוכחות בשטח זה הסוד", יחיאל אלטשולר עם הבקר שלו/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully