וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המתיחות בגדה, בצה"ל מחפשים אחר נקודת האיזון למאבק בהסתה

22.3.2018 / 17:00

סגירת בתי דפוס, הסרת כרזות ומעצרים הם רק חלק מהדרכים לבלימת ההסתה הפלסטינית שמעודדת ומקדמת את טרור הבודדים בתקופה המתוחה ביותר בשנים האחרונות. מומחים מעריכים כי הפלסטינים עשויים להחליף את הרשת החברתית והמסגדים לקבוצות וואטספ סגורות - ולהכין הפתעות נוספות

צילום: דו"צ, משרד הבטחון, צלמי וואלה!NEWS, עריכה: ורד לידני

קריאות המואזין בימי שישי במהלך האינתיפאדה השנייה להגיע למסגד היו סימן לסוכני השב"כ שהגיע הזמן לצאת למשימת איסוף מודיעין ואיתור מחבלים - אך גם שימשו כלי הסתה לטרור. הסוכנים היו מצטופפים בין המתפללים המאזינים לדרשה. אם המטיף היה קורא לטרור - היה מקבל "ביקור" עוד באותו היום. אזהרות היו הצעד הראשון, ומי שהיה מקשיח עמדות היה נעצר כשצה"ל מחרים את הרמקולים מהמסגד.

לרוב, האימאם הקיצוני היה נושא דרשות מתוחכמות, אך היה מאפשר לפעילי טרור לחדור למסגד ולגייס פעילים בחסות שיעורי דת שהתקיימו בכיתות לימוד שלא עולות על עשרה תלמידים. שמם של התלמידים הבולטים היה עובר סינון, והם היו מתמנים כפעילי "דעווא" (קירוב לבבות, א"ב), פעילות לקהילה בשם חמאס. הפעילים המתמידים היו עוברים לשלב "אח'דת", הכולל תליית כרוזים, ריסוס גרפיטי בעד הטרור, חלוקת מנשרי הלל לשאהידים והפצת מידע על הפגנות. המצטיינים היו עוברים לשלב המכריע: גיוס לזרוע הצבאית.

לקריאה נוספת:
שבעה חשודים באי מניעת פיגוע הדקירה בירושלים שוחררו למעצר בית
אין אור בקצה המנהרה: הדילמה הקשה שצה"ל מעמיד בפני חמאס
עזה מכוונת ל-14 במאי: "תגובת הנגד" לחגיגות השגרירות בישראל

מעצר אחיו של המחבל שדרס חיילים באזור ריחן שבשומרון בבית המשפחה בברטעה, 16 במרץ 2018. דובר צה"ל
כוח צה"ל בבית משפחת המחבל מפיגוע הדריסה בברטעה, בשבוע שעבר/דובר צה"ל
"כל אחד שיש לו מכונית או סכין יכול לבצע פיגוע. בלי לעבור את כל תהליך הגיוס הארוך"

"לא כל כך מהר היו בחמאס מכשירים את הצעיר הדתי כפעיל טרור. זה תהליך שכלול בתוכו לא רק כישורים ואופי אלא גם יצירת אמון. גם לא כל כך מהר היה הפעיל מבצע פיגוע", הסביר עדי כרמי, בכיר לשעבר בשב"כ והוסיף, "היום? כל אחד שיש לו מכונית או סכין יכול לבצע פיגוע. בלי לעבור את כל תהליך הגיוס הארוך. תחת מערכת ההסתה בשילוב גורמים נוספים הוא יוצא לבצע פיגוע בקלות. זה אתגר משמעותי". גם בגל הטרור הנוכחי הבינו במערכת הביטחון את הסיכון, והקצו משאבים כדי לאתר את גורמי ההסתה.

המאמץ הרחב של גורמי המודיעין לא כלל רק איתור אנשי דת קיצוניים ומורים במערכות החינוך הפלסטיניות שהטיפו לאלימות וטרור או מאמץ לחדור את ה"כותלות", אגודות הסטודנטים באוניברסיטאות, כדי לנטר את דבריהם של השייחים וראשי החמולות הגדולות אלא פעל בכמה רבדים כדי לסכל את מערכת ההסתה על סוגיה. זו שמצליחה להניע פלסטיני לקום בבוקר אחד ולרוץ לעבר חייל עם סכין מטבח בידו.

עוד באותו נושא

המחבל מפיגוע הדריסה בשומרון: אסיר משוחרר מברטעה

לכתבה המלאה

האתגר של מערכת הביטחון: להבחין בין הסתה מהרחוב לזו של הממסד

מערכת הביטחון נדרשת לשאלה מהי הסתה. האם הטקסים שמארגן אבו מאזן לאסירים ביטחוניים שהורשעו בטרור זו הסתה? האם לקרוא רחובות בגדה המערבית על שם מחבלים זו הסתה? כשמחמוד אל-עאלול, סגנו של אבו מאזן, אומר שכל נשק הוא לגיטימי בהתנגדות לכיבוש זה עידוד לטרור? ומה עם הנרטיב שנלמד בגני הילדים ועד האוניברסיטאות השולל את קיומה של ארץ ישראל ומהלל את תרבות השאהידים? כל זאת כשמערכת ההסתה הפלסטינית התפתחה מכתובות גרפיטי מהללות מחבלים, לסרטוני רשת מעודדי טרור.

"המסרים עוברים במהירות ובמכפלות פי כמה בהשוואה לעבר", אמר השבוע גורם ביטחוני בכיר והוסיף, "הרשתות החברתיות שבהן פועלים פלסטינים מלאות בהסתה, ויש לבצע אבחנה בין הסתה של הממסד לרחוב. צריך לשאול את השאלה מי עוסק בהסתה. האיום הוא השראה לביצוע פיגועים כתוצאה מההסתה ברשת".

תאריכים נפיצים מול הפלסטינים. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
תאריכים נפיצים מול הפלסטינים/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

שילוב נכון בין שב"כ, משטרה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ויחידות נוספות הוביל לפיתוח מענה מידי לאיתור מסיתים ומחבלים בודדים שעומדים לבצע פיגוע. סימנים מעידים ברשת מדליקים נורות אדומות. חלק מקבלים אזהרה בעל פה, חלקם מקבל "ביקור" וחלקם נעצר בלילה שעות אחדות לפני ביצוע פיגוע.

האינטרנט הפך לרכבת משא למסרים מעודדי טרור, וחמאס שפועל בעשור האחרון לכרסם ביסודות הרשות הפלסטינית נוהג בקטר. רובד אחד של חמאס עסוק בהשתלטות על מוקדי כוח כמו אגודות סטודנטים או רשויות, שלכאורה פועלים ללא שיוך ארגוני; במיסוד חוליות טרור שמקבלות אכוונה ומימון - ובעיקר בהסתה. מנגנוני הפקת סרטים ומסרים על פיגועים, מופצים ברשתות החברתיות או בכלי תקשורת מסורתיים. מסרטונים קצרים באיכות גבוהה, תמונות הלל למחבלים הפצת נאומים שמשלהבים את ההמון, ועד שירים.

מה שהביא לתפנית במערכה נגד ההסתה הוא חוק הטרור החדש מ-2016. השינוי מאפשר למערכת אכיפת החוק והמשפט רף ענישה גבוה בתנאי שהוכח קשר ישיר או עקיף להסתה. אחד המקרים הבולטים של טרור תחת השפעה ישירה של הסתה התרחש בחלמיש. המחבל, צעיר בן 19, שדקר למוות את יוסי סלומון, את בנו אלעד ובתו חיה ופצע קשה את אם המשפחה טובה, סיפר בחקירה כי הושפע מההסתה בטלוויזיה שעסקה בהר הבית.

חמאס מנסה להצית אש בגדה ולחתור תחת הרשות

לדברי גורם ביטחוני בכיר, חמאס כל הזמן מנסה לעודד פעולות טרור ולהצית אש. "ככה הוא ניסה לקדם את אינתיפאדת הטרקטורים כשהתחילו מחבלים לבצע פיגועים באמצעות טרקטורים או את אינתיפאדת הסכינים", הסביר הגורם. ניסיון נוסף של חמאס היה לקדם טענות שקריות לפיהן כוחות צה"ל שנטרלו מחבלים שתלו לצדם סכינים כדי לייחס להם פיגוע.

מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף ליאור כרמלי הוביל מערכה שלמה נגד ההסתה שהחלה בשנת 2016, בסיוע השב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, שהתפתחה באופן משמעותי בשנת 2017. שבעה בתי דפוס שהדפיסו חומרי הסתה נסגרו בשנת 2017 לעומת בית דפוס אחד בשנת 2016. שמונה תחנות תקשורת נסגרו בשנת 2017 לעומת אחת בשנת 2016.

בנוסף לכך נמחקו בקביעות כתובות גרפיטי והורדו כרזות הסתה ובחטיבת יהודה בפיקודו של אל"מ איציק כהן קיבלו ראשי חמולות אזהרות לבל יהפכו טקסים לקבלת אסיר ביטחוני משוחרר לאירוע המוני אלים שכולל ירי או חומרי הסתה. באוגוסט 2017 פשט צה"ל על כפר פלסטיני בגזרת בנימין ועצר זמר ושלושת חברי להקתו שהפיקו והפיצו שיר הלל למחבל שרצח את שלושת בני משפחת סלומון. במקרה אחר נגזרו על פלסטיני תושב שכם 14 חודשי מאסר בפועל על רקע הפצת חומר ברשת שמסית לפיגועים ומהלל מחבלים.

מפגינים פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל במהלך עימותים כנגד החלטת טראמפ על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים 10 במרץ 2018. רויטרס
נערים פלסטינים מיידים בקבוקי תבערה/רויטרס

המערכה נגד ההסתה מאוד מורכבת. חלקה כוללת עיסוק בתרבות הפלסטינית וחלקה כוללת התמודדות פוליטית של הרשות הפלסטינית מול חמאס, שמאיים על משילותה בגדה. דוגמה קלאסית לכך באה לידי ביטוי בסיוע למשפחות האסירים הביטחוניים. כך למשל, המחבל מהכפר ברטעה שדרס למוות ביום שישי שעבר שני לוחמי צה"ל וריצה עונש מאסר על יידוי בקבוקי תבערה עד לאפריל 2017 קיבל בזמן מאסרו "דמי כיס" מהרשות. ככל שחלף הזמן משכורתו עלתה מ-1,400 שקל לאלפי שקלים, כולל מענק שחרור. קציני צה"ל שביקרו לאחרונה בבתי הכלא בישראל ונפגשו עם אסירים ביטחוניים קיבלו מהם הסבר לחלוקת הכספים על פי מדרג החשיבות וזמן הענישה.

אחד האסירים שכלוא בישראל כבר 14 שנה סיפר כי המציאות היא כזו שמצד אחד מבקרת ממשלת ישראל בחריפות את הסיוע הכלכלי שנותנת הרשות הפלסטינית ואת מימון הטיפול הרפואי שהוא מקבל, אך מצד שני מונעת מבני משפחתו לעבוד בישראל או בהתנחלויות מכיוון ששב"כ מגדיר אותם כ"מנועים". אותו רף ביטחוני שקבע השב"כ למתן אישורי עבודה. "מי יעזור למשפחה שלי?", שאל האסיר הביטחוני את קצין צה"ל ששוחח עמו.

אבו מאזן רואה בכך סיוע הומניטרי והדרג המדיני בישראל רואה בחקיקה הפנים-פלסטינית פעולת מימון טרור. הרשות הפלסטינית נמצאת תחת מלכוד: הפניית גב לאסירים הכלואים בישראל תשלח אותם לעבר הזרועות הפתוחות של חמאס שישמח לממן את משכורתם בתמורה לפעילות ותמיכה של משפחתם ובכך להרחיב את השפעתו על השטח.

החשש בצה"ל: אדי הדלק שעשויים להצית את האזור כבר באוויר

פיקוד המרכז עומד בפני גל הסתה חדש והמציאות הביטחונית בגדה המערבית מלמדת שהאויב כל הזמן משתכלל ומשדרג את פעילותו. אדי הדלק שעשויים להצית את האזור כבר באוויר וככל שיתקרבו חג הפסח וחודש רמדאן הידועים כתקופה נפיצה, הפגנות ענק בשטחי הרשות ורצועת עזה, ימי אזכור רגישים כמו יום הנכבה ומועד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים כך תתגבר ההסתה ועמה החשש העצום מפיגועי הבודדים.

מומחי רשתות חברתיות מעריכים כי האתגר עבור קהילת המודיעין יתגבר. לא את הכול יהיה ניתן לצפות מראש. חלק יהיה בגדר הפתעה וחלק יהיה בגדר התפתחות ושילוב של הכלים ששימשו את המפגינים בכיכר תחריר להפגנות ענק או עידוד למחבלים הבודדים.

המומחים מעריכים כי את ה"אוסרות" במסגדים עשויות להחליף קבוצות הווטסאפ המצומצמות שמעבירות מסרים רגישים בחשאי או אפליקציות ואתרים בעלי הרשאת חברות. הסרטונים יהיו מתוחכמים יותר כולל ניסיונות להתל ולשבש פעילות של טכנולוגיות ישראליות שנועדו לנטר ולאתר מוקדי הסתה ומחבלים בודדים.

טקס מינוי ראש אגף התקשוב אלוף נדב פדן, 13 ביוני 2016. דובר צה"ל
יידרש לאתגר. אלוף פיקוד מרכז נדב פדן/דובר צה"ל

הסתה היא חרב פיפיות מזהירים גורמים במערכת הביטחון. היא מניעה מערכת שלמה של טרור על סוגיה אך משחקת לרעת הציבור הפלסטיני. מקרה בוחן הוא הכפר ברטעה שממנו יצא המחבל הדורס ביום שישי. תפקיד צה"ל והשב"כ לחקור את האירוע ולמנוע פיגועים דומים מאותו אזור אך גם להימנע מענישה קולקטיבית כדי לא לצרף גורמים נוספים למעגל הטרור.

זו משימה לא פשוטה, במיוחד כשהדרג המדיני מבקש תשובות מראשי מערכת הביטחון לשאלה: כיצד זה שמהכפר הפלסטיני שחלקו בשטח B וחלקו בשטח C יוצאים מחבלים בשנים האחרונות. הלחץ המדיני-פוליטי עשוי להוביל לסנקציות רחבות בכפר שמהווה אטרקציה עבור יהודים וערבים ישראלים, במיוחד לאחר סגירת המרכולים בשבת. היקף ההכנסות של הכפר טיפס דרמטית. קל להעניש אך קשה להחזיר את הגלגל לאחור.

נקודת האיזון הנכונה עומדת לפתחו של מפקד פיקוד המרכז החדש אלוף נדב פדן שיידרש להתמודד עם האתגר. תפקידו הקודם כראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר עשוי לסייע לו לרתום טכנולוגיות וחשיבה מחוץ לקופסה כדי להתמודד עם ההסתה שהפכה למנוע העיקרי לטרור בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully