וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין אור בקצה המנהרה: הדילמה הקשה שצה"ל מעמיד בפני חמאס

19.3.2018 / 0:14

התקיפה האחרונה של מנהרת הטרור בדרום רצועת עזה נעשתה כחלק ממאמץ מבצעי נרחב של איתור והשמדה, שמגביר את הלחץ בהנהגת הארגון. כשבכיריו יודעים ששעון החול של הנשק האסטרטגי עומד להיגמר, הבחירה תנוע בין ויתור למען שקט או שמא הפעלתו כמוצא אחרון

עריכת וידאו: ניר חן

חיל האוויר תקף אתמול (ראשון) מנהרה בעומק השטח הפלסטיני בצפון רצועת עזה ובמקביל השמיד חיל ההנדסה מנהרה בדרום הרצועה בפעולה מורכבת. מה שבעבר העלה ספק בצד הפלסטיני כאילו מדובר ביד המקרה, לאחר מכן הוגדר כצרוף מקרים והפך לשיטה. מדובר אומנם בעבודת נמלים שמורכבת מפעילות של מומחים רבים מתחומים שונים, אך צה"ל ומשרד הביטחון יודעים לאתר מנהרות גם כשהם נחפרות בעומק השטח הפלסטיני. זה לא מוצר מוגמר ואין 100% הצלחה, נדרשת לא מעט סבלנות. איתור מנהרה או חלק ממנה דורש מאמץ מבצעי גדול, היקף רחב של משאבים וכמות רבה של מוחות אבל צה"ל כבר אחרי שלב פריצת הדרך בתחום התת-קרקע.

ההצלחות של מערכת הביטחון בדגש על קהילת המודיעין מדאיגות מאוד את חמאס שאתמול שחרר סרטונים בהם נראים חופרי המנהרות ב"חדרי תפילה" במעמקי האדמה בתוך המנהרות. במהלך הסרטון שצולם כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית מספרים רעולי הפנים כי הם חופרים באמצעים מיושנים כמו דליים ומעדרים אך בפועל לא כך הם פני הדברים. חמאס רכש בשנים האחרונות מיומנות גבוהה באמצעות כלי עבודה חשמליים, מסילות להעברת חול ולוחות בטון. דפוס פעולה שמאפשר קצב חפירה גבוה מאוד ועמוק יותר מבעבר. למרות זאת, החשאיות והמידור הגבוה שחמאס הטיל על יחידת חופרי המנהרות נסדקה פעם אחרי פעם. החומות נפלו מזמן.

עוד בוואלה! NEWS:
בתגובה להנחת מטעני החבלה: חיל האוויר תקף מטרת חמאס ברצועה
כשהמשבר בעזה והמתח בין חמאס לפתח התפוצצו לחמדאללה בפרצוף
משהו רקוב בממלכת חמאס: מי פועל בחשאי נגד פתח וישראל

אילוסטרציה - סיכול ניסיון לחידוש תוואי מנהרת טרור במרחב כרם שלום. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כלים הנדסיים של צה"ל בפעילות באזור המנהרה שסוכלה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בשלב הזה שתי שאלות מרכזיות עולות מעצם השמדת המנהרות על ידי צה"ל ומשחרור סרטון התעמולה אתמול על ידי חמאס. הארגון הסוני ששולט היום ברצועת עזה נמצא בלחץ אדיר. מנהיגיו מבינים שהשילוב בין היכולת המתקדמת של צה"ל ומשרד הביטחון לאתר מנהרות לבין החומה התת קרקעית (הכוללת טכנולוגיה מסוגים שונים) שנבנית בימים אלו ואמורה לסכל מנהרות תביא לסוף הפרויקט האסטרטגי בו השקיעה סכומי עתק כמעט שני עשורים.

עד כדי כך חמאס, בלחץ שהוא פועל בכמה צירים. הראשון תכליתו להמשיך לבנות מנהרות במקומות שבהם בשלב זה צה"ל לא בונה את החומה התת קרקעית. כמוכן, חמאס מנהל מאמץ לחדש את הפעילות במנהרות שבהם צה"ל פגע אך לא השמיד בעבר באופן מוחלט, כמו זו שהושמדה אתמול במרחב החטיבה הדרומית של אוגדת עזה בפיקודו של אלוף-משנה קובי הלר. במהלך מבצע "צוק איתן" השמיד צה"ל עשרות מנהרות כנראה לא באופן מושלם, ולא ברור מה עושה החמאס כדי לשקם אותן. מאז המבצע איתר צה"ל שש מנהרות חוצות גדר משטח הרצועה. בנוסף לכך מתאמץ החמאס להעלות את המורל סביב חופרי המנהרות שחוששים מאוד מתקיפת המנהרות בזמן שהם חופרים במעמקי האדמה. עוד סימן למצוקה בה הוא שרוי בשנה האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סיכום משדר מנהרות- ראיונות עם תושבי עוטף עזה. מערכת וואלה!
מאז "צוק איתן" איתר צה"ל שש מנהרות חוצות גדר. אנשי חמאס במנהרה/מערכת וואלה!

הזמן משחק לרעת חמאס. לפי קצב חשיפת המנהרות על ידי צה"ל, יידרש הארגון להחליט אם הוא מקריב אותן בשם השקט והיציבות האזורית או שמא הוא יעז לנצל הזדמנות לפני שיורד עליהן הגרזן ולממש פעולה אסטרטגית באמצעותן. לא בכדי הזהיר אתמול דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס את הפלסטינים כי צה"ל ערוך לכל תרחיש. במטה הכללי לוקחים את האפשרות שחמאס או הג'יהאד האסלאמי בלחץ איראני ינסו לבצע פעילות באמצעות מנהרה. גם אם יידרש צה"ל לפעול נגד המנהרות תוך כדי לחימה ותמרון בשטח הפלסטיני, המדיניות של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ברורה מאוד.

לאחרונה אמר הרמטכ"ל למפקדי החטיבות הסדירות של צה"ל כי הוא אינו מעוניין שיכנסו להילחם בתוך המנהרות למעט מקרים חריגים ביותר (ניתן להעריך כי רק במקרה של אירועי חטיפה א.ב). עוד אמר הרמטכ"ל כי הוא מצפה מהם : "להפוך את המנהרות למלכודות מוות". ככל שתתגבר העבודה לבניית החומה התת קרקעית וצה"ל ימשיך במקביל לחשוף מנהרות התקפיות יתקרב הרגע בו חמאס יידרש להכריע בשאלה הגדולה. לפחות בראייה של מפקד פיקוד הדרום אלוף איל זמיר תפקידו הוא לאפשר את בניית החומה התת קרקעית, לאתר במקביל מנהרות ועדיין לשמר יציבות ביטחונית.

(עדכון ראשון: 22:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully