וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמשבר בעזה והמתח בין חמאס לפתח התפוצצו לחמדאללה בפרצוף

13.3.2018 / 17:03

לא ברור מי עומד מאחורי פיצוץ המטען שאיים לפגוע בראש הממשלה הפלסטיני, אך במערכת הביטחון מעריכים כי המודיעין שנדרש להפעלתו מעיד כי מדובר ביותר מחוליות סוררות. השאלה היא האם המטרה הייתה לחסל את ראש הממשלה הפלסטיני - או רק להעביר מסר

עריכה: יאיר דניאל

פיצוץ מטעני החבלה, שאירע מוקדם יותר היום (שלישי) בסמוך לשיירת ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, מעיד עד כמה שברירי ומסוכן המצב ברצועת עזה, כמה נפיצה המציאות כיום ומה הסיכוי שההסלמה תפרוץ בגבול הישראלי. גם הציניות משחקת פה תפקיד מרכזי. הפיצוץ התרחש בזמן שחמדאללה עשה את דרכו לעבר טקס חניכת מתקן טיהור מי שפכים.

לא ברור בשלב זה מי אחראי להפעלת מטעני החבלה. האם חמאס ביד אחת פותח את שערי רצועת עזה לראש הממשלה הפלסטיני, וביד השנייה לוחץ על הכפתור האדום ומפעיל מטענים שנועדו, אולי, לאותת על העתיד לבוא? או שמא מדובר באנשיו המתוסכלים של מוחמד דחלאן, שבשנה האחרונה עושה את הכול כדי לחזור לצמרת הפתח?

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ הדיח את שר החוץ טילרסון; ראש ה-CIA יחליף אותו בתפקיד
גורם בקואליציה: "המשבר כנראה נבלם, נתניהו יורד מהעץ"
על רקע האפשרות לבחירות: הצעת חוק הלאום אושרה בוועדה המיוחדת

ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה נושא נאום ברצועת עזה אחרי ניסיון חיסולו, 13 במרץ 2018. רויטרס
מי שיזם את הפיצוץ ידע היכן שיירתו עוברת. חמדאללה בביקורו בעזה, היום/רויטרס

למרות המאמץ המצרי לגשר בין הרשות הפלסטינית לבין דחלאן, השנאה של אבו מאזן הכריעה את הכף. זאת, לאחר שבשנה שעברה הורחקו דחלאן ואנשיו מוועידת הפתח השביעית.

אסור להוציא מכלל אפשרות שמדובר בגורמים קיצוניים אחרים, אך במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי הסבירות שמדובר בחוליות סלפיות סוררות נמוכה. זירת המטענים דרשה יותר מהטמנה של חומר נפץ בעמוד חשמל - לא רק ידע בחבלה ומודיעין כללי מקדים, אלא גם הבנה באיזה נתיב תעבור השיירה המאובטחת.

בזמן שבעזה הלהבות בעזה, בקהיר עסוקים בבחירות

הסיר העזתי רותח. חמאס יותר ממאותת שהוא זקוק לעזרה כדי להרים את הראש מעל המים לפני שהרחוב הפלסטיני קם עליו ומרסק את משילותו. משבר כלכלי, משבר חשמל, משבר מים, והבעיה החמורה ביותר - היעדר האופק המדיני. לפחות לא כזה שיכול להוציא את העגלה של החמאס מהבוץ.

מעל הכול עדיין מרחף המתח בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס, שהולך ומתגבר ככל שמתקרבים לחודשים הקיץ. למעט התקצוב של החשמל לחודשים הקרובים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא הסיר את הסנקציות החריפות על רצועת עזה וממשלת החמאס. אבו מאזן ממשיך להתנות את העברת כספים בהעברת האחריות על מערכת הביטחון ומערכת המשפט מהחמאס לאחריות מלאה של הרשות הפלסטינית. הנהגת החמאס מצדה מסרבת. היא מבינה שהשלב הבא יהיה פירוק הזרוע הצבאית מנשקה.

נשיא הרש"פ, אבו מאזן נואם במהלך ועידה של ה- OIC באיסטנבול, טורקיה 13 בדצמבר 2017. רויטרס
קשיחותו מגדילה את האיבה. אבו מאזן/רויטרס

לכן זו עובדה: הקשיחות של אבו מאזן מגדילה את האיבה ומעצימה את הלהבות ברצועה. המצרים לא אמרו נואש ומנסים להפיח חיים בתהליך הפיוס בין החמאס לבין הרשות בכל כוחם, על אף שקהיר עסוקה בימים אלו במערכת בחירות לנשיאות שתתקיים בין 26עד ה-28 במרץ.

בשבוע שעבר פרסם עיתון "אל חיאת" כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, קיים פגישות במצרים כדי לדון עם בכירים במודיעין המצרי על האפשרות לרכז תרומות ממדינות ערביות ומהמערב עבור הרחוב הפלסטיני בעזה.

ממש בימים אלה מתקיימות בוושינגטון שיחות בנושא זה, שבהן לוקח חלק גם אלוף מדרכי, מי שאמור להרכיב את מנגנון העברת הכספים, אם יתקבלו כאלה, תחת תנאים מאוד ברורים. גורמים לא רשמיים במערכת הביטחון אמרו כי בכל התקדמות מכל סוג שהוא בענייני רצועת עזה עולים שמם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל.

השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט עם האלוף יואב מרדכי במעבר גלבוע. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
לוקח חלק בשיחות בוושינגטון בנושא המשבר ברצועה. אלוף מדרכי, עם גרינבלט/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

הדיונים בוושינגטון הם חלק מתהליך הכנה לכנס ועידת המדינות התורמות בבריסל בתאריכים 19-20 החודש. תרומות רבות, ומנגנון העברת כספים בשיתוף הרשות הפלסטינית, עשויים להביא לשינוי המצב האזורי ולייצוב הגבול עם ישראל.

לא ברור בשלב הזה לאן יוביל הפיצוץ המסתורי שאירע היום. כרגע אינספור שמועות מתרוצצות ברחובות עזה. האבק ישקע ואבו מאזן יידרש להחליט לאן פניו מועדות: האם הוא לוקח חלק בתהליך שנועד לסייע לרצועת עזה, ממשיך בקו הסנקציות או מפוצץ את תהליך הפיוס ומודיע על קבורתו.

נכון לעכשיו, האפקט הראשון לפיצוץ הוא עזיבה של משלחת אנשי המודיעין המצרים, שבשבועיים האחרונים עסוקים דיונים ושיחות מול החמאס כדי לנסות ולחפש אחר הנתיב שיתניע מחדש את תהליך הפיוס הגוסס. שאלת המיליון דולר היא מי אחראי לפיצוץ ומה הייתה כוונתו - האם לאותת, או לחסל?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully