וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע האפשרות לבחירות: הצעת חוק הלאום אושרה בוועדה המיוחדת

13.3.2018 / 13:20

נוסח מרוכך של ההצעה עבר בתמיכת תשעה ח"כים, ללא הכוונה המקורית לכלול את העדפת אופיה היהודי של המדינה לפני ערכים דמוקרטיים. יו"ר הוועדה אוחנה: "הקשבנו לטיעוני האופוזיציה והשינויים באים לביטוי". ח"כ חנין תקף: "מגילת חמאס בתרגום לעברית"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת אישרה היום (שלישי) את הצעת חוק הלאום לקריאה ראשונה. תשעה ח"כים תמכו ושבעה התנגדו. הוועדה אישרה נוסח חדש ומרוכך שאינו כולל את הסעיף המרכזי בחוק המכפיף את המשטר הדמוקרטי בישראל ללאום היהודי. לפני שבוע נחשף בוואלה! NEWS כי ברקע המשבר הפוליטי על חוק הגיוס מתעקשים בליכוד לאשר את החוק שעורר קודם התנגדות בקואליציה עוד השבוע בקריאה ראשונה.

הצעת החוק המקורית נועדה לאפשר לבג"ץ להעדיף את אופיה היהודי של המדינה על פני ערכים דמוקרטיים, ואולם, המילה דמוקרטיה הוסרה מהצעת החוק. מהצעת החוק שאושרה הוסרו סעיפים רבים שעליהם התעקשו בשבועות האחרונים בכירים בליכוד, זאת לאור האפשרות לפיזור הכנסת והניסיון לאשר את החוק בקריאה ראשונה עוד השבוע.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: "אם ראש הממשלה לא רוצה בחירות - הוא יכול למנוע זאת"
מחפשים סימנים בסקרים: נתניהו הוא באמת האחרון שמפחד מבחירות
רוסיה: אם ארה"ב תתקוף שוב בסוריה - נגיב

חבר הכנסת אמיר אוחנה נואם במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
אוחנה/נועם מושקוביץ

כך, סעיף המשפט העברי, שנועד להפנות שופטים להלכה בסוגיות בהן אין תקדימים משפטיים או חקיקה המספקת מענה ראוי, הוסר מהצעת החוק, זאת לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד. גם הסעיף שמטרתו להכפיף את כל חוקי היסוד והחוקים הרגילים לקביעות המופיעות בחוק הלאום הוסר.

הנוסח הנוכחי של הצעת החוק מעגן בחוק יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כ"מדינת הלאום של העם היהודי" ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, ואת עקרון קיבוץ הגלויות. בהצעה נכתב כי "עברית היא שפת המדינה", ובנוסף כי "לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינה, לדובריה זכות נגישות לשונית לשירותי המדינה; אין בסעיף זה כדי לפגוע במעמד השפה הערבית".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ח"כ אבי דיכטר, אירוע שבתרבות כפר סבא. 21 במאי 2016. ניב אהרונסון
"עברנו שלב נוסף חשוב מאוד באישור החוק". דיכטר/ניב אהרונסון

ח"כ אוחנה אמר כי "התוצאה היא פרי איזונים ומו"מ בתוך הקואליציה וכן עם האופוזיציה. הקשבנו רוב קשב לטיעוני האופוזיציה והשינויים באים לביטוי גם אם לא במלואם". יוזם החוק ח"כ אבי דיכטר שאיים לאחרונה כי לא יצביע עם התקציב אם החוק לא יקודם אמר "עברנו שלב נוסף חשוב מאוד באישור החוק". השר יריב לוין, מיוזמי החוק הוסיף: "חוק הלאום הוא חוק הדגל של הציונות ומהחוקים החשובים ביותר בהם עסקה הכנסת. הוא מבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת היסודות שעל בסיסם נבנתה מדינת ישראל". ח"כ שרן השכל ציינה כי "כל ניסיון של השמאל לקשור את החוק הזה לבחירות הוא דמגוגיה זולה. הרי אנו דנים בחוק הזה כבר חודשים ארוכים".

לעומת זאת, באופוזיציה תקפו את הצעת החוק, וח"כ דב חנין טען כי זוהי "מגילת חמאס בתרגום לעברית עם מעמד חוקתי". הוא הוסיף כי הצעת החוק מקדמת "אג'נדה של ארץ ישראל השלמה ורק ליהודים". ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) טענה כי "חוק לאום צריך להיות חגיגה אך בהבאתו עכשיו הופך להיות כלי שרת בידי הפוליטיקה הקטנה, עוד חוק שבו שהליכוד החליט להראות את הלאומיות והלאומנות שלו כשריח הבחירות באוויר. זה לא ראוי ,לא נכון וראוי שנוריד את זה".

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן אמר כי "היום, מדינת ישראל התקדמה צעד אחד נוסף בכינון החוקה הישראלית. אמנם קיימים ליקויים הדורשים תיקון לקראת הקריאה השלישית ובראשם סעיף ההתיישבות הנפרדת. יחד עם זאת, לאור דרישתי ובגיבוי היועץ המשפטי לממשלה, השגנו איזון נכון המקיים את מדינת ישראל כמדינת העם היהודי בדמוקרטיה המקיימת שוויון מלא לכלל אזרחיה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully