וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו רקוב בממלכת חמאס: מי פועל בחשאי נגד פתח וישראל

16.3.2018 / 6:30

הנחת המטענים על גדר המערכת יומיים לאחר ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ברצועה היא עדות לכך שגורמים בתוך חמאס פועלים שלא על דעת הנהגתו. או, במקרה הפחות טוב, מקבלים את ברכת ראשי הארגון לפעול נגד ישראל. בינתיים, בחמאס ממשיכים לנסות להבעיר מרחוק את הגדה

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

שתי תקריות חריגות ברצועת עזה בימים האחרונים מעלות את החשד שמשהו רקוב בממלכת חמאס. ניסיון הפיגוע אתמול שבו הונחו מטענים על גדר המערכת באזור נחל עוז וכן ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ביום שלישי מציירים תמונה שלפיה יש בחמאס אי אלו גורמים שבמקרה הטוב אינם פועלים על דעת הנהגת הארגון - ובמקרה הפחות טוב אף מקבלים ממנו את ברכת הדרך לפעול בחשאי נגד ישראל.

תקרית הגדר אתמול אינה הפעם הראשונה שבה מופעל מטען חבלה נגד כוחות צה"ל בקרבת הגדר או שמתגלה זירת מטענים. וזאת, באזור שאמור להיות בשליטה מלאה של חמאס.

לקריאה נוספת:
התקרית בעזה: שני מטענים הופעלו במרחק 100 מטר; ייתכן ששוגר טיל נ"ט
מטען פגע בשיירת ראש הממשלה הפלסטיני בעזה; הרשות: חמאס אחראי

זירת הפיצוץ שכוון נגד שיירתו של ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ברצועת עזה, 13 במרץ 2018. רויטרס
זירת ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני, שלשום/רויטרס

התקרית ביום שלישי שבמסגרתה ניסה גורם שזהותו אינה ברורה לחסל את חמדאללה וכן את ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' עם כניסתם בשיירת רכבים רשמיים לרצועת עזה היא יוצאת דופן בחומרתה. לדברי תאופיק אבו נעים, מפקד המנגנונים של חמאס ברצועה, שני מטעני חבלה במשקל 15 קילוגרם הונחו במרחק של 37 מטרים אחד מהשני. מטען אחד התפוצץ בעוד שהשני לא הופעל בשל תקלה טכנית.

שני המטענים הונחו על כביש סלאח א-דין, הציר הראשי שחוצה את רצועת עזה מצפון לדרום, במרחק של כמה מאות מטרים בלבד ממעבר ארז. גם בתקרית זו היה מדובר באזור שאמור להיות בשליטה ביטחונית מלאה של מנגנוני חמאס. "אין סיכוי שמישהו בחמאס לא ידע על הנחת המטענים הזו", אמר בכיר ברשות הפלסטינית בשיחה עם וואלה! NEWS. "מבחינה ביטחונית, מישהו שם עצם את עיניו או נתן את ברכת הדרך. לא יכול להיות שהכול נעשה שם מבלי שאף אחד בחמאס יודע מכך".

ראוי לציין שהבכיר הפלסטיני אינו חשוד באהדה יתרה לחמאס אך דבריו נשמעים יותר מהגיוניים. ממש כשם שקשה להניח שאף גורם בחמאס לא ידע על הנחת המטענים נגד כוחות צה"ל בסמוך כל כך לאזור הגבול עם ישראל.

עוד באותו נושא

קיסם למדורה: הפיצוץ בעזה והפגנות הענק שמביאים את המתח לשיא

לכתבה המלאה
ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה נושא נאום ברצועת עזה אחרי ניסיון חיסולו, 13 במרץ 2018. רויטרס
ראמי חמדאללה בביקורו ברצועה, ביום שלישי/רויטרס

אחד הבכירים בחמאס ששמו הוזכר בעבר כמתנגד חריף לפיוס עם פתח הוא פתחי חאמד, הנחשב לגורם נצי במיוחד במלחמה נגד ישראל. שמו של חאמד מועלה כעת שוב כמי שעלול לעמוד מאחורי ניסיון חיסול שכזה, או שאולי נתן את ברכתו לפעילים סלפיים שאפילו לא ידעו שידו הייתה במעל. חמאס פעל בעבר בדרכים חשאיות, ובכלל זה נגד אנשי פתח, כאשר לרוב היה חאמד קשור לאירוע.

חאמד הינו חשוד בלבד לעת עתה, אך ישנם לא מעט קבוצות וגורמים אחרים שיכולים לעמוד מאחורי ניסיון החיסול של בכירי פתח - או מאחורי זירת המטענים נגד כוחות צה"ל. בינתיים חמאס פועל במרץ, לכאורה, כדי לתפוס את האחראים לניסיון לפגוע בחמדאללה ובפרג'. אפשר אפילו לשער שבקרוב נראה את "האשמים" מתוודים על מעשיהם מול כלי התקשורת הפלסטיניים ואולי אפילו יספרו ש"המוסד" עומד מאחורי המעשה.

פתחי חאמד, שר הפנים לשעבר בממשלת חמאס, ספטבר 2014. טוויטר, צילום מסך
מתנגד לפיוס הפנים פלסטיני. פתחי חאמד/צילום מסך, טוויטר

אולם, ספק אם הווידויים הללו יהיו אמיתיים וישקפו את המציאות. ההתנהלות של חמאס בתקופה הנוכחית, יש לומר, מזגזגת ולעתים לא ברורה. הנהגת הארגון, בעיקר זו ברצועת עזה, מתקרבת למצרים בזמן שהנהגת חו"ל, בראשות סגן ראש הלשכה סאלח אל-עארורי, מנסה להתקרב לאיראנים. חמאס רוצה פיוס ומוכן לפשרות במישור האזרחי אך לא מוכן לוותר על הזרוע הצבאית שלו או על אמצעי הלחימה שברשותו. הארגון עושה לא מעט על מנת למנוע הסלמה מול ישראל ועדיין נראה שמישהו בעזה פועל נגד ישראל - אולי מתחת לאפו של חמאס ואולי בברכתו.

משוחררי עסקת שליט מנסים ליזום מרחוק פיגועים בגדה

אם יש משהו אחד ברור וניכר לעין, אלו הניסיונות הבלתי פוסקים של חמאס להבעיר את הגדה המערבית. לשם כך מקציב הארגון לא מעט משאבים ואנרגיות. כך למשל, פעיל החמאס אחמד ג'ראר שהפך לגיבור בציבור הפלסטיני לאחר שרצח את הרב רזיאל שבח בחוות גלעד בחודש ינואר ונמלט כמה פעמים מכוחות הביטחון - עד שנהרג בכפר יאמון - קיבל כך נראה לא מעט סיוע כספי מחמאס בעזה.

את הסיוע שקיבל ג'ראר העביר ככל הנראה "מטה הגדה" - כ-150 משוחררי עסקת גלעד שליט שגורשו לעזה ופועלים בסמוך ממש לזרוע הצבאית של הארגון ברצועה ומנסים משם להפעיל חוליות טרור בגדה. לרוב הניסיונות הללו כושלים אך כמו במקרה של ג'ראר, נראה שלעיתים המאמץ נושא פרי.

מזכ"ל חיזבאללה נסראללה בפגישה עם סגן מנהיג חמאס אל-עארורי בביירות, 1 בנובמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
סגן מנהיג חמאס אל-עארורי עם מזכ"ל חיזבאללה נסראללה בלבנון, בנובמבר/צילום מסך, טוויטר

במקביל ל"מטה הגדה" מפעיל חמאס את "משרד הגדה" - מפקדה של הארגון שפועלת מחו"ל ומתבססת גם היא בעיקר על משוחררי עסקת שליט. אחד מבסיסי הפעולה של אישים אלה היא טורקיה, וליתר דיוק איסטנבול. טורקיה של ארדואן ממשיכה לארח את פעילות הטרור של חמאס ובכלל זה אישים שמרבים לבקר ולפעול משם: אל-עארורי, זאהר ג'בארין, מוסא דודין ואחרים.

החבורה הזו של ה"חו"לניקים", תושבי הגדה במקור, מנהלת מגעים אינטנסיביים למדי עם איראן, בתקווה לקבל מטהראן צ'קים שמנים מדי פעם בפעם. יחד עם זאת, גם הם מבינים שהתקרבות יתר לאיראן השיעית עלולה לגבות מחיר מול מדינות סוניות כמו מצרים וסעודיה. אולם בסופו של דבר, אם יש משהו אחד משותף שאפשר למצוא בין מפעילי הטרור מחו"ל ואלה מעזה, זו עסקת שליט. אם מישהו בישראל סבר שגירוש אותם פעילי טרור ירחיק את הסכנה שהם מהווים, הרי שהמציאות טפחה על פניו, כמו על זו של פני כל הישראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully