וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה שבין המלחמות: פוטין מקרין את הסרט הישן שהעולם רוצה לגנוז

20.3.2018 / 10:38

הרעלת המרגל הרוסי על אדמת בריטניה עוררה ביקורת חריפה מצד "המערב", שלעיתים משתמש גם הוא בשיטות חיסול מגוונות ופוגע בריבונות מדינות אחרות. נשיא רוסיה לא מתרגש מהסערה הדיפלומטית, וממשיך לקצור הישגים בעזרת הנכס העיקרי שלו בוושינגטון - נשיא ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בנימין נתניהו ניסה להרוג את חאלד משעל בנשק כימי-ביולוגי. דוייט אייזנהואר וג'ון קנדי זממו לחסל את פידל קסטרו בשלושה אמצעים רעילים, לכל הפחות - גלולות, סיגר ועט. המדריך למתנקש של הסי.איי.אי לימד מתי כדאי לסמם או להזריק, כך שהמוות ייראה תמים, במיוחד כשהקורבן שיכור.

אם הארסנל כלל תמיד גם ארסניק, אז מה כל כך מיוחד בסיפור של ולדימיר פוטין וסרגיי סקריפל, שחולל את המשבר הנוכחי ביחסי רוסיה ובריטניה? בעצם, רק הזמן. לקראת סוף העשור השני של המאה ה-21 מקרין פוטין סרט ישן בן יובל שנים, בשחור-לבן, ההולם יותר את תקופת |"המרגל שחזר מן הכפור", והרי זה קור במובנו הכפול, של המלחמה הקרה ושל ג'ון לה-קארה, המובהק במתעדי הדו-קרב הצונן והאכזרי בין ארגוני הביון.

עוד בנושא:
ניסיון חיסול המרגל הרוסי: "הורעל דרך מערכת האוורור של רכבו"
התגובה הרוסית למיי: פוטין מגרש 23 דיפלומטים בריטיים
בריטניה: פוטין הורה על הרעלת המרגל סקריפל; רוסיה: בלתי-נסלח

ולדימיר פוטין לקראת פגישה עם מומחי בריאות בסנט פטרסבורג. רויטרס
פוטין/רויטרס

קצין הקג"ב לשעבר המבכה את התפוררות הקיסרות הסובייטית ומבקש להחזיר עטרה ליושנה, מנהל את מה שבמונחי צה"ל עכשיו נקרא מב"ם - המערכה שבין המלחמות. רע, רעיל, או רוסי בהווייתו השלטונית, פוטין הוא תבנית נוף קג"ביותו. המב"ם שלו היא תרכובת של אמצעים גלויים וסמויים, היברידיים במינוח המקובל גם על אמריקנים וישראלים, המעדכנים את הכלל הנושן של קלאוזביץ'. ההתנקשות, החתרנות, התעמולה, ההתערבות בבחירות - כל אלה המשך של המלחמה, וגם מבוא לה, באמצעים אחרים, תת-מלחמתיים.

פוטין יודע שעוצמתה הצבאית והכלכלית של רוסיה נחותה בהרבה מזו של היריב, "המערב" - אם יש עדיין משמעות להכללה כזו - או נאט"ו בהנהגה אמריקנית. לסגירת הפער, לאיזון יחסי הכוחות, הוא נוקט בשיטות שהדמוקרטיה הגדולה שמנגד מתנזרת מהן, לפחות ככל הידוע, מאז שבאמצע שנות ה-70 נחשפו פעלולי הסי.אי.איי ופורסמו צווים נשיאותיים האוסרים התנקשויות. ההיגיון שביסוד האיסור היה תכליתי יותר ממוסרי: החשד שהמאמצים לקיפוד ראשו של קסטרו, בכלל זה בשיתוף פעולה עם המאפיה, המריצו את הקובנים לתכנן התנקשות בקנדי - אף שלא הוכח שהרוצח לי הארווי אוסוולד פעל בשליחות קסטרו.

עוד באותו נושא

מת מחבלות בצוואר: משטרת בריטניה חוקרת רצח מקורב למתנגד פוטין

לכתבה המלאה
מומחים בוחנים את הזירה שבה הורעל המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בעיר סולסברי, בריטניה, 8 במרץ 2018. רויטרס
מומחים בוחנים את זירת ההתנקשות בסקריפל/רויטרס

הקג"ב פעל בעקביות נגד עריקים ובוגדים, לענישתם ולהרתעת זולתם. זה מה שמעסיק את פוטין. סקריפל בגד? סקריפל יושמד. זאת הגישה הרוסית, הנוקשה, אוכפת המרות והמשמעת. היו גם ישראלים, כולל ראשי מוסד, שהאמינו ש"לבוגדים מגיע כדור בראש", עם משפט או בלעדיו, אך כל מדינה, כל ארגון, וסולם ערכיהם. ישראל נלחמת בטרור. היא מוכנה לשלוח מעטפות נפץ לקצין המודיעין המצרי מוסטפה חאפז בעזה, להרוג את ראש הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני פתחי שקאקי במלטה, להמית את מחמוד אל-מבחוח בדובאי ולהפר את ריבונותה של ירדן במבצע נגד משעל בעמאן.

מייחסים לה גם התנקשויות במדעני גרעין בתוככי איראן, מה שאינו מפריע לה להזדעק כשאיראן שולחת לשטחה כלי טיס. עוד ערך ישראלי: מרדף אחר נאצים, ולעזאזל הריבונות הארגנטינית כשאדולף אייכמן נמצא ונצוד.

ראש ממשלת קובה פידל קסטרו, 1976. רויטרס
פידל קסטרו/רויטרס

באותו מדריך סודי למתנקש של הסי.אי.איי מ-1953 מתוארות שבע מיתות בלי בית דין, לשימוש בלי לעורר חשד, או לפחות לייצור אליבי. בין המומלצות: מכל הבא ליד (גרזן, כמו ברצח טרוצקי); הטלה מגובה של 22.5 מטרים ומעלה - מספר מדוייק, כנראה פאר המחקר המדעי - אל משטח קשה, כגון מדרכה, פיר מעלית, גרם מדרגות או תחתית גשר, אך לא לנהר או אגם, פן המוטל ישרוד (לזכרון קופץ אשרף מרוואן, שנפל למותו ממרפסת, אמנם נמוכה מהמוצע); הטבעה, כשהמטביע מתחזה למושיע, שלמרבה הצער נכשל במאמץ ההצלה.

נשק כימי וביולוגי אסור בשימוש, אבל מדינות רבות שהכריזו כי ויתרו עליו השאירו לעצמן קצת חומר וידע, כדי ללמוד איך להתגונן מפני אויב נטול עכבות ולעתים גם חסר עקבות. משהו מזה הושאל מהמעבדות והמכונים לאירגוני הביון ונשמר במקררים שלהם.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משיב לשאלת על צפון קוריאה, במהלך מסע"ת בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב  10 במרץ 2018. רויטרס
הישגים גדולים במב?ם של פוטין. טראמפ/רויטרס

לפי הגרסה המאוחרת ולא בהכרח האחרונה של המבצע הרוסי נגד סקריפל, עם החומר הרעיל שהוטמן בין חפציה של בתו ונועד להתפזר בהגיעם לבריטניה, פוטין - אם טרח להתמצא בפרטים - רצה להשיג את המטרות האמורות של ענישה והרתעה, כי הרי במותו של סקריפל היה מתעורר חשד ומפחיד את יעדיו, אך ללא החדרת חוליה המחייבת מילוט ובלי לחולל משבר. כמו במבצע משעל, הטעות המקצועית - שאינה פוטרת מאחריות את הדרג המאשר, נתניהו ופוטין - גרמה לתסבוכת המדינית. התקלה העיקרית היא באיטיות פעולתו של החומר, כך שבמקום שהסקריפלים יגססו בביתם, הם התמוטטו בחוץ, באופן שלכאורה פגע גם באזרחים בריטיים למהדרין והבהיל עיר ומדינה.

דומה שפוטין אינו מתרגש מכך. הבריטים שוב אינם בעלי ברית הדוקים כל כך של שתי גדות האוקיינוס האטלנטי, האמריקנית והאירופית; איש, או אי, לגורלו. הנכס הרוסי הגדול ביותר בוושינגטון אינו מרגל שנטמע בסי.אי.איי, אלא דונלד טראמפ. העזרה לניצחון טראמפ על הילרי קלינטון; ההסתערות הפראית של טראמפ על קהילת המודיעין האמריקנית ובמיוחד על האף.בי.איי, המודיעין המסכל הפועל נגד המודיעין הרוסי; מתקפת הסייבר הנמשכת על יעדים שלטוניים, ביטחוניים וכלכליים; וערעור אמונם של האזרחים האמריקנים בטוהר הדמוקרטיה ובשפיות שליטיהם - אלה הישגים גדולים במב"ם של פוטין. ואם פה ושם איזה סקריפל צריך לשלם, או מטריה מורעלת דוקרת מישהו אחר, זה כסף קטן במשחק המעצמות.

5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully