וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ישראל ביתנו: בכיר לשעבר במפלגה הורשע בהסדר טיעון בלקיחת שוחד

19.3.2018 / 16:14

במסגרת ההסדר שנחתם עם דוד גודובסקי, הוא הודה בלקיחת שוחד, אך לא לכיסו. ההסכם לא כולל הסכמות בנוגע לעונש שייגזר עליו. "הוא שימש כעוזרה של הנאשמת המרכזית פאינה קירשנבאום ופעל לטובת המפלגה", נכתב בהסדר

הפרקליטות חתמה היום (שני) על הסדר טיעון עם דוד (דאוד) גודובסקי, שכיהן כראש מטה הארגון של מפלגת ישראל ביתנו ואחד הנאשמים המרכזיים בפרשת השחיתות במפלגה. גודובסקי הודה בלקיחת שוחד, אך לא לכיסו. ההסדר לא כולל הסכמה של הצדדים לגבי העונש שיוטל על בכיר המפלגה לשעבר. הנאשמת הבכירה ביותר בפרשה, שהמשפט בעניינה נמשך, היא סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום.

גודובסקי נאשם תחילה בעבירות של קבלת שוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות מס. אולם, בכתב האישום המתוקן שהוגש היום כחלק מהסדר הטיעון, נמחקו הסעיפים שייחסו לו באופן אישי קבלת טובות הנאה. בהסדר הטיעון נכתב מפורשות כי גודובסקי "לא קיבל טובת הנאה לכיסו הפרטי, וכי הוא שימש עוזרה של הנאשמת 1 (קירשנבאום) ופעל לטובת המפלגה".

עוד בוואלה! NEWS:
אביה של כוכבת הילדים החשוד בעבירות מין: התחזו לי בפרופיל בדוי ברשת
החשד למרמה במשרד החינוך: השר בנט עודכן בפרטי החקירה
שוטרת סמויה התחזתה לנערה - והובילה למעצר הפדופיל ברשת

דאוד גודובסקי ראש מטה ישראל ביתנו בבית משפט השלום בראשון לציון, ינואר 2015. ניב אהרונסון
הודה בלקיחת שוחד. גודובסקי בבית המשפט, בשנת 2015/ניב אהרונסון

גודובסקי הורשע בשלוש פרשות. בראשונה הודה כי נלי דינוביצקי ואיגור ריז, בעלי חברת הפקות, פנו אליו ואל קירשנבאום בבקשה שיסייעו להם לזכות בתמיכה כלכלית של המדינה, ובתמורה ישלמו להם 10% מהתקציב שיתקבל עבור כל הפקה. ואכן, בין 2006 ל-2010 זכו המפיקים למימון של 19 מופעים, והעבירו לקירשנבאום וגודובסקי עשרות אלפי שקלים.

הפרשה השנייה בה הורשע גודובסקי נוגעת לעמותת איילים, שעוסקת בפיתוח ההתיישבות בארץ, ובעיקר בנגב ובגליל. בסוף 2013 נערכה פגישה בין גודובסקי לאחד ממייסדי העמותה, מתן דהן, בה השתתף גם הלוביסט סטיבן לוי. בפגישה הבהיר גודובסקי כי ישראל ביתנו תתקצב את העמותה, אבל בתנאי שאיילים תעביר לו חצי מיליון שקל במזומן לצרכי מפלגת ישראל ביתנו. אנשי העמותה סירבו וניסו לעצור את העברת התקציב, אך גילו כי הדבר אינו אפשרי. לבסוף סוכם כי נתח משמעותי מהתקציבים שתעביר המפלגה לעמותה יחזור לשימוש המפלגה ב"דרכים יצירתיות".

כך, בנובמבר 2013 נבחר המדליסט האולימפי מיכאל קלגנוב למועצת העיר טבריה מטעם ישראל ביתנו, והחל לשמש כחבר מועצה שלא בשכר. קלגנוב פנה לקירשנבאום כדי שתסייע לו למצוא מקור פרנסה, ובאמצעות גודובסקי נמצא פתרון: נקבע כי קלגנוב ירכז, כביכול, עבור עמותת איילים את תחום הסטודנטים מברית המועצות לשעבר. בפועל העמותה שילמה לחותר האולימפי לשעבר 7,000 שקל בחודש במשך כמעט כל 2014, מבלי שביצע עבורה עבודה כלשהי.

פאינה קירשנבאום. ראובן קסטרו
קירשנבאום/ראובן קסטרו

"פרויקט משותף" נוסף היה בתחום יחסי הציבור של קירשנבאום. לפי כתב האישום שבו הודה גודובסקי, במהלך 2013 החלה קירשנבאום להיוועץ ביועצים האסטרטגיים עובד יחזקאל ורונן צור. לקירשנבאום לא היה מקור תקציבי לשלם להם, ולכן פנה גודובסקי לדהן, כדי שהעמותה תממן את שירותיהם. בהמשך, נערכה פגישה שבה נכחו בין היתר, קירשנבאום, גודובסקי, עמי נעמי - מנכ"ל משרדו של צור - ודהן. בסופה של הפגישה, פרש גודובסקי עם דהן ונעמי לחדרו של האחרון כדי לשוחח על הפרטים הכספיים. סוכם כי בעד שירותי יחסי הציבור ישולם לצור תקשורת סך של 20 אלף שקלים. גודובסקי הבהיר לנעמי כי ההתקשרות בפועל תעשה מול עמותת איילים.

כדי להסוות את תשלום הכספים פנה דהן אל אלישבע מזי"א, מנכ"לית עמותת "רוח חדשה", ואמר לה כי במסגרת הפעילות המשותפת עם קירשנבאום עליהם לשכור את צור תקשורת, וכי העמותה תממן הוצאה זו. סוכם כי "רוח חדשה" תשלם למשרדו של צור 20 אלף שקלים בחודש, אך תקבל סכום דומה מעמותת איילים. בין מאי 2014 לנובמבר באותה שנה הועברו כך למשרדו של צור כ-140 אלף שקלים.

מתן דהן מנכ"ל עמותת איילים מובא להארכת מעצר בבית השפט ראשון לציון. ניב אהרונסון
נתח משמעותי מתקציב העמותה הועבר למפלגה. דהן/ניב אהרונסון

הפרשה שלישית בה הורשע גודובסקי נוגעת למימון טיסות שלו ושל יועץ התקשורת של קירשנבאום באמצעות עמותת "התאחדות היזמים בישראל". באפריל 2014 ובחודש אוגוסט שלאחר מכן, ביקש גודובסקי לטוס לרוסיה, לסרביה ולאוקראינה. בהנחיית קירשנבאום פנה גודובסקי לאירנה וולדברג, מנכ"לית התאחדות היזמים בישראל, כדי שהעמותה תממן את כרטיסי הטיסה שלו ושל יועץ התקשורת, בסך כ-20 אלף שקלים. וולדברג, שקיבלה תקציבים לעמותה, בין היתר בזכות קירשנבאום, הסכימה לשלם. אתמול, במסגרת משפטים של נותני השוחד בפרשה, נגזרו שישה חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות, על וולדברג. בתחילת השנה חתמה וולדברג על הסכם טיעון, במסגרתו הודתה והורשעה במתן שוחד לקירשנבאום וגודובסקי. נגזרו עליה גם תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 30 אלף שקלים.

עו"ד לירן זילברמן ומאור ברדיצ'בסקי המייצגים את גודובסקי מסרו בתגובה להגשת הסדר הטיעון: "מר גודובסקי אמנם סטה מכללים של מנהל תקין והתנהלות תקינה בכספי ציבור, אך יחד עם זאת הוא לא לקח שקל לכיסו - לא מעל בכספים קואליציוניים ולא לקח לכיסו טובות הנאה. מהרגע שכך התברר, כל שעניין אותנו במשא ומתן מול הפרקליטות הוא לחדד את נקודה זו ואני שמח שהיום לאחר משא ומתן קדחתני של שלושה חודשים, הגענו לכלל הסכמה והמדינה קיבלה את הטענה העקרונית שהלקוח שלנו לא לקח כסף לכיסו וכל מה שעמד לנגד עיניו הוא להחזיר את הכספים הקואליציוניים לציבור בדרך של שירותים ציבוריים. ברור שעל האופן שבו הועברו הכספים מר גודובסקי יתן את הדין". מול זילברמן וברדיצ'בסקי חתמו על ההסדר עורכי הדין שמובילים את התיק מטעם המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה - ד"ר מאור אבן חן וד"ר יונתן קרמר.

במסגרת המשפטים שנערכו לשאר המעורבים בפרשה, בספטמבר האחרון חתם על הסדר טיעון נאשם נוסף, אפי פלס, שהיה גזבר המועצה האזורית מטה בנימין. במסגרת ההסדר נמחקו העבירות החמורות ביותר, ובראשן מתן שוחד, מכתב האישום נגד פלס. במקום זאת הוא הודה בהפרת אמונים, ללא מרמה. פלס הודה כי ב-2010 העביר לבקשת קירשנבאום, שהיתה אז מזכ"לית ישראל ביתנו והאחראית על הכספים הקואליציוניים של המפלגה, כ-57 אלף שקל ממתנ"ס מטה בנימין, לחברת ההפקות "דינוביצקי". הוא הודה שלא בדק האם ניתנה למתנ"ס תמורה כלשהי לכסף - ולכן הורשע בהפרת אמונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully