וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארבים, דקירות וירי: ההיסטוריה העגומה של רחוב הדמים בירושלים

19.3.2018 / 6:20

רחוב הגיא בעיר העתיקה שבו אירע פיגוע הדקירה מוביל בימים כתיקונם מתפללים יהודים ומוסלמים להר הבית ולכותל המערבי. הדרך למוקדי התפילה הפכה במהלך השנים לציר מוות, ושימשה כזירה לפיגועים רצחניים, שגבה את חיי החלל הראשון של היישוב היהודי בעיר בשנת 1851

עריכה: ניב מעוז

"במטרה לשמור על בטיחות כלל הציבור ומניעת עומס וויסותו בסמטאות העיר העתיקה, לא תתאפשר תנועת מתפללים לכותל המערבי דרך שער שכם" - כך הודיעה משטרת מחוז ירושלים לציבור, לקראת חג השבועות האחרון. ואכן, הפיגוע שאירע אתמול (ראשון) ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים, שבו נרצח עדיאל קולמן בן ה-32 מהיישוב כוכב השחר, הוא תזכורת נוספת להיסטוריית הדמים של הציר, היסטוריה שראשיתה באמצע המאה ה-19 ושנמשכה גם אתמול.

באופן טבעי, הרחוב המוליך משער שכם לעבר רחבת הכותל המערבי, הוא מוקד תמידי לחיכוך בין היהודים שמשתמשים בו לבין התושבים המוסלמים המתגוררים לאורכו. מתפללים מתפללים בני שתי הדתות, עושים מדי יום שימוש בציר המוליך למוקדי התפילה השונים - בהר הבית ובכותל המערבי. הפיגוע שאירע אתמול מצטרף לפיגוע הדריסה הקטלני שאירע בשישי, ובעיקר, מהווה שלב נוסף בעבר העקוב מדם של רחוב הגיא, או אל-וואד, בערבית.

עוד בוואלה! NEWS:
הנרצח בפיגוע הדקירה בירושלים: אב לארבעה תושב כוכב השחר
אסד ביקר בחזית בפרברי דמשק: "שיניתם את המפה הפוליטית העולמית"
אין אור בקצה המנהרה: הדילמה הקשה שצה"ל מעמיד בפני חמאס

זירת פיגוע דקירה בשער הגיא, ירושלים, 18 במרץ 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע ברחוב הגיא, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

רק בשנתיים האחרונות, אירעו שורת פיגועים וניסיונות פיגועים ברחוב. באפריל 2017 הבחין צעיר פלסטיני בן 17, המתגורר בשטחים בשני אזרחים שהלכו ברחוב הגיא. הוא זיהה כי מדובר ביהודים, החל ללכת אחריהם, דקר אותם ונמלט מהמקום. כוח מג"ב שהיה במקום החל לרדוף אחריו, ובמהלך המרדף הצליח המחבל לדקור לוחם מג"ב, ולאחר מכן נוטרל.

בנובמבר 2015 אירע פיגוע נוסף. הפעם גבר בן 38 משכם שהגיע לרחוב הגיא הבחין בשני לוחמי מג"ב שהוצבו במקום. הוא הצליח לדקור את אחד הלוחמים בצווארו ולאחר מכן נורה על ידי שוטרים שהיו במקום.

עוד באותו נושא

הנרצח בפיגוע הדקירה בירושלים: אב לארבעה תושב כוכב השחר

לכתבה המלאה
הסכין בפיגוע דקירה בשער הגיא, ירושלים, 18 במרץ 2018. חטיבת דובר המשטרה
הסכין ששימשה את המחבל בפיגוע הדקירה, אתמול/חטיבת דובר המשטרה

שני הפיגועים האלו היו העתק כמעט מדויק של פיגוע נוסף, אחד הקטלניים שאירעו בתחילת גל הטרור, בו נרצחו הרב נחמיה לביא ואהרון בניטה. שוב צעיר כבן 18 המתגורר בסמוך לרמאללה, הגיע לרחוב ודקר את השניים למוות, כמו גם בני משפחה נוספים. הוא נלכד ונגזרו עליו 35 שנות מאסר. אולם, ההיסטוריה של הרחוב מגיעה גם לעבר הרחוק יותר. בשנת 1998 נרצח חיים קרמן, תלמיד ישיבת "עטרת כהנים", בעת שהיה בדרכו לתפילה בכותל המערבי. הוא נדקר כמה פעמים והצליח לפצוע את תוקפיו באמצעות אקדח שהיה ברשותו.

כשנה לפני כן, נרצח גבי הירשברג, אף הוא תלמיד ישיבת "עטרת כהנים", ברחוב הג'בשה, סמטה נוספת שמסתעפת מרחוב הגיא. במהלך לימודיו, באחד הלילות כשחזר מבית המדרש, פתחו עליו מחבלים באש מנשק אוטומטי.

העיר העתיקה, ירושלים, 6 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע שבו נרצחו נחמיה לביא ואהרון בניטה ברחוב הגיא בשנת 2015/נועם מושקוביץ

בפורים 1991 צעד ברחוב אלחנן אתאלי, בן הרובע היהודי ושוב, תלמיד ישיבת "עטרת כהנים", בדרך לפגוש כמה מחבריו. שני מחבלים ארבו לו והתנפלו עליו. הרחוב היה חשוך אחרי שהם ניפצו את התאורה כמה ימים לפני, כהכנה לפיגוע. אתאלי נאבק אך נדקר 13 פעמים. גופתו הוסתרה במחסן ונמצאה רק בבוקר למחרת. בן 26 היה במותו, והותיר אחריו הורים וחמישה אחים ואחיות.

באוקטובר 1987 נרצח יגאל שחף, נשוי טרי, לאחר שהגיע לטייל בעיר העתיקה בשבת. שחף נורה בראשו על ידי חוליית מחבלים ונהרג. מותו היה אירוע מכונן בעיר העתיקה והעניק מוטיבציה לאריאל שרון, שעבר לגור ברובע המוסלמי.
כאמור, הרציחות במקום ממשיכות עד לפרעות תר"פ, ואפילו לימים שקדמו לראשית העליות הציונית לישראל, כשבשנת 1851 נרצח אברהם שלמה זלמן צורף, החלל הראשון, ולמרבה הצער, לא האחרון, של היישוב היהודי החדש בירושלים.

רחוב הגיא שער שכם ירושלים. נועם מושקוביץ
שלט זכרון לאלחנן אתאלי ברחוב הגיא/נועם מושקוביץ
רחוב הגיא שער שכם ירושלים. נועם מושקוביץ
שלט זיכרון בנקודה שבה נרצח גבריאל הירשברג בשנת 1997/נועם מושקוביץ
רחוב הגיא שער שכם ירושלים. נועם מושקוביץ
מקום הירצחו של חיים קדמן ברחוב הגיא בשנת 1998/נועם מושקוביץ
הנרצח בפיגוע עדיאל קולמן. באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה
עדיאל קולמן שנרצח בפיגוע אתמול/באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה
זירת פיגוע דקירה בשער הגיא, ירושלים, 18 במרץ 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע ברחוב הגיא, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
זירת פיגוע דקירה בשער הגיא, ירושלים, 18 במרץ 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע ברחוב הגיא, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully