וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עוברים השפלות, זה גיהינום": האם המדינה מפקירה את הלומי הקרב?

18.3.2018 / 16:00

המוזיקאי ישראל כסיף הוא רק אחד מרבים שחוויות שירותם הצבאי ממשיכות ללוות אותם ביומיום. שיעור המקרים המוכרים כהלם קרב בארץ נמוך משמעותית בהשוואה לעולם ובעמותת "לוחמים לחיים" טוענים שמנגנון הטיפול רק מזיק לאותם נפגעים: "כדורים לא יוציאו אותנו מהטראומה"

ישראל כסיף - הלום קרב. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"זה רץ איתי יותר מעשרים שנה". כסיף/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

המוזיקאי ישראל כסיף סובל שנים ארוכות מהלם קרב. ההתפרצות הראשונה שלו הופיעה רק שנתיים אחרי השחרור, כשהיה בכלל בהולנד. "אחי הבכור והיחיד, מנחם, נפצע אנושות בתאונת דרכים. הגעתי אלוי, הייתי לידו כשהוא גסס, וככה, באחד הלילות, זה התפרץ אצלי", שחזר כסיף.

"מאז זה הלך והתגבר ורץ איתי יותר מעשרים שנה", סיפר. "בעיקר בסיוטי לילה, בעיקר שני חלומות, דברים שקרו לי בשירות".

נתונים של הצבא האמריקני מצביעים על שיעור של 16% הלומי קרב מתוך כלל הלוחמים, בעוד בארץ רק 3% מהמקרים מקבלים הכרה ככאלה. ח"כ ענת ברקו (הליכוד) אמרה בדיון בוועדת החוץ והביטחון שהתקיים בחודש יולי האחרון כי "נתוני החסר האלה מעידים שיש אנשים שחיים חיים שלמים עם הטראומות האלה, ללא מסגרות טיפוליות ותמיכה ממי שלח אותם לקרב".

עוד בוואלה! NEWS:
זיו שנהרג בפיגוע הובא למנוחות: "אלוהים לוקח את כל המלאכים"
יסבך את טראמפ? סגן ראש ה-FBI המודח מחזיק במזכרי פגישות עם הנשיא
מעוז הכורדים נפל: צבא טורקיה והמורדים נכנסו לעפרין

חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו במליאת הכנסת, 11 בפברואר 2016. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
הצביעה על נתוני חסר. ברקו/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

כסיף הוא אחד מהאנשים האלה. גם לאחר שהתברר לו שהוא זקוק לטיפול, הוא לא ביקש עזרה מהמדינה.

על פי נתונים שמסר בדיון ראש אגף השיקום, תא"ל במיל' חזי משיטה, משרד הביטחון מטפל בסך הכול ב-4,649 מקרים, מתוכם 143 חיילים שנפצעו במבצע "צוק איתן". הדיון היה סוער. חיים קנובלר מארגון נכה צה"ל אמר כי "עד שלא ישונו התקנות שמכוחן פועל אגף השיקום, שיתאימו לנפגעי תגובות הקרב, האגף מתקשה לעשות את הפעולות הנכונות".

על אף שאינו מוכר רשמית, זכה כסיף לרישיון לצרוך גראס רפואי באופן קבוע על ידי מרשם רופא. זו תרופת הפלא שלו. "אם אני לא משתמש בתרופה, בגראס הרפואי, הסיוטים חוזרים", העיד.

אולם, יש תרופה נוספת חשובה לא פחות עבורו, הנכללת תחת מה שהוא מגדיר בתור "השליחות". יחד עם המשורר רובי קפלן הוא יצר את אופרת הרוק "ילד תוף", המספרת את סיפורו של מוזיקאי צעיר שרוצה לכבוש את העולם, אך בעקבות תגובת קרב שהוא חווה, העניינים מסתבכים, אהבה גדולה הופכת למשבר גדול והוא מתחיל לאבד את שפיותו. ההופעה עלתה על במות כבר עשרות פעמים, וכסיף הוא הכוכב שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"תגיעו במיידי, הדרדר של קודקוד אירופה התרסק"

"מקרה אחד היה עם יוסי שבתאי, בג'בליה", נזכר כסיף. "הייתי חובש צעיר שרק יצא מקורס חובשים, ושמו אותי שם, בלוע האריות, להחליף חובש מהפלוגה הוותיקה".

ישראל כסיף - הלום קרב. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"המקרים חוזרים ופוקדים אותי". כסיף/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

ב-4:00 בבוקר הוא יצא עם יחידתו לסיור ברחובות עם סמל יוסי שבתאי, שאותו הכיר כמה שעות לפני כן, כשהחיילים נתקלו בחוליה של חמאס. "החבר'ה ירדו מהרכב והתחילו לרוץ, ופתאום שמעתי קריאות 'חובש, חובש'", סיפר כסיף. "רצתי אליו, מצאתי אתו עם כדור בין העיניים. אסור היה לי לקבוע מוות עד שיגיע רופא ובינתיים חלפו הדקות שנראו כנצח. תראה מה זה, זה קרה ב-20 למרץ 1993, ממש השבוע לפני 25 שנה".

סיפור נוסף, שכמו אחרים מופיע ב"ילד תוף", הוא סיפור התרסקותו של אלוף נחמיה תמרי בפיקוד מרכז יחד עם שני טייסים וראש הלשכה שלו. "השעה הייתה 2:00 לפנות בוקר והייתי באיזו נקודה ברמאללה", המשיך כסיף. "בפיקוד מרכז הייתה רק חובשת תורנית, אז הזעיקו אותנו". כסיף זוכר את הקריאה בקשר: "משנה תורן כאן קודקוד, תגיעו במיידי, הדרדר של קודקוד אירופה התרסק", וכן כיצד היה הראשון להגיע לזירת ההתרסקות ולראות את המראה המזעזע.

ישראל כסיף - הלום קרב. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
מספר את החוויות הקשות שעבר דרך ההופעה. כסיף/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

"שני המקרים האלה, מבין המון מקרים אחרים, חוזרים ופוקדים אותי", אמר. "בדרך כלל זה קורה בלילה, בשינה, אבל לא רק. לפני כמה חדשים נסעתי לאום אל פחם ועם ההדרכה של ה-waze מצאתי את עצמי נוהג בסמטאות מתעקלות. כשהגעתי לסמטה צרה, היה חושך, תנועה, פקקים ופירות, נכנסתי בבת אחת למצב הזה שם". היום הוא כבר יודע לחלץ את עצמו. לדבריו, הוא מרגיש באותו הרגע שהוא חייב להיעלם, ונכנס למצב "mute".

"אנחנו מתאבדים, ואפילו את זה אתם לא בודקים"

כסיף בחר שלא לקבל סיוע מהמדינה. עם זאת, יש מי שנזקקים לו - ולא מצליחים להשיגו. "ההשפלות שעוברים הלומי הקרב כדי להוכיח את מה שהם סובלים, זה גיהינום שלא יתואר", הוא ציין.

עמותת "לוחמים לחיים" מסייעת ללוחמים פוסט-טראומטיים בתהליך המשפטי והרפואי שאותו הם נאלצים לעבור כדי לקבל הכרה רשמית. העמותה הוקמה בשנת 2017 לאחר שנחשפו מאות מקרים של משפחות שחייהן נהרסו בעקבות פציעות מהשירות הצבאי של אחד מבני המשפחה. משפחות אלה נאלצו להוציא מכיסן עשרות ומאות אלפי שקלים בהוצאות על עורכי דין ורופאים שיעזרו להם להוכיח את חומרת הפציעה בפני ועדות ההחלטה של משרד הביטחון.

עידו גל רזון, שנפצע ב-2007 בעת שירותו בעזה במהלך קרבות שגבו את חיי הלוחמים שלצדו, הקים את העמותה לצד התמודדותו עם הפוסט-טראומה שהוא חווה בעצמו. במהלך אותו דיון בוועדת החוץ וביטחון של הכנסת, שהוא הוא נכח אף הוא, הוא הטיח בנוכחים דברים קשים: "מישהו מכם ראה איך היחידה לתגובות קרב נראית? נראה לכם שעם כדורים פסיכדליים מישהו יצא מהטראומה? אתם לא מראים לנו את החיים, אלא אתם גוף שמדכא אותנו, והמערכת רק יוצרת אצלנו חרדת נטישה. צריך לתת חיבוק ולחזק, ובמקום זה אנחנו מתאבדים, ואפילו את זה אתם לא בודקים".

פוסט טראומה. ShutterStock
משפחות נאלצות לשלם על מומחים שיסייעו להוכיח זכאות לטיפול/ShutterStock

העמותה נאבקת לשינוי אופן הטיפול שהמדינה מעניקה להלומי קרב, בטענה שהוא שגוי מבסיסו, ואף מחמיר את הסימפטומים שאיתם הם מתמודדים. בנוסף, היא מסייעת לאותם לוחמים לקבל את הזכויות המגיעות להם באמצעות מימון עורכי דין ורופאים וכן סיוע בהמשך שיקומם וקליטתם בחזרה לחברה. בין היתר חברי העמותה עובדים על הקמת כפר שיקומי לפצועים שבו הם יוכלו לקבל את הטיפול שהוא בעיניה הראוי והנכון עבורם.

העמותה תקיים הערב אירוע התרמה מיוחד, ביוזמתו ובהנחייתו של השחקן אביב אלוש ובהשתתפות להקת היהודים, אמיר דדון, עידן עמדי, קובי אפללו, עילי בוטנר, נטע רד וגלעד ויטל. על ארוחת הערב הופקד השף יונתן רושפלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully