וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צילומי לוויין חושפים: צפון קוריאה חידשה את הפעילות במתקן הפלוטוניום

17.3.2018 / 1:39

לוויינים תיעדו פליטה העולה מהכור, שמעידה על בדיקת המכונות באתר הגרעין ביונגביון. לדברי מומחים שבחנו את הצילומים, האתר יכול לשוב לפעילות עוד השנה, אך לא ברור אם לצורך ייצור חשמל או כחלק מתכנית הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קוריאה הצפונית חידשה את פעילותה באחד מהכורים הגרעיניים שלה במכון המחקר ביונגביון - כך עולה מצילומי לוויין חדשים, שנבחנו על ידי מומחים מערביים. הגילוי מגיע במקביל להכנות לקראת המפגש הצפוי בחודש הבא בין שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לבין נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, ולפני פגישה אפשרית בין קים לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחודש מאי.

על פי דוח שחיברו המומחים, הפעילות זוהתה במתקן הפלוטוניום, שיכול להפוך לפעיל עוד השנה. צילומי הלוויין מ-25 בפברואר תיעדו פליטה העולה מהכור, שמעידה על בדיקה של המכונות באתר. בשלב זה לא ברור אם פיונגיאנג מתכננת להפעיל את האתר לצורך ייצור חשמל או כחלק מתכנית הגרעין שלה.

לקריאה נוספת
ברקע המגעים לפסגה עם טראמפ: שר החוץ הצפון קוריאני מבקר בשבדיה
העולם סוער מפסגת טראמפ וקים, אך בצפון קוריאה לא שמעו עליה
טראמפ על המפגש עם קים: "יכול להוביל להסכם הטוב ביותר לעולם"

הכור הגרעיני ביונגביון, צפון קוריאה, 2008. רויטרס
אתר הגרעין ביונגביון/רויטרס

רוב מונסק, אחד המומחים שבחנו את צילומי הלוויין ועורך כתב העת "ג'יינס" המתמחה בנושאי תחבורה וצבא, אמר כי הכור "יכול לשמש לייצור חשמל אזרחי - מטרתו המוצהרת - או להסיח את הדעת מתכנית הגרעין". הוא הוסיף כי "בתיאוריה, אם הכור יחזור לפעילות ואם הוא יופנה לייצור פלוטוניום וטריטיום, הוא יוכל לאפשר לקוריאה הצפונית להרחיב את המלאי שלה".

במהלך השנה האחרונה זוהתה פעילות מוגברת בחלקים שונים של האתר ביונגביון, הממוקם 75 קילומטרים מצפון לפיונגיאנג. בנייתו של הכור שבו זוהתה פעילות הושלמה ב-2013 והוא מותאם לייצור חשמל אזרחי, אך יש פוטנציאל לשימוש כפול, וניתן לשנותו כדי לייצר חומר לנשק גרעיני.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
קוריאה הצפונית הציגה את שיגור הטיל לשמי יפן, ספטמבר 2017. רויטרס
קים/רויטרס

צילומי לוויין מפברואר זיהו פעילות גם בכור נוסף ביונגביון. בצילומים נראו אדי קיטור שמקורם בגנרטור וקרח שנמס בנהר הסמוך לכור. המסת הקרח עשויה להצביע על כך שצינור המים הקרים הורחב לתוך הנהר כדי להסתיר את המעמד המבצעי של הכור. אם הכור יפעל שוב, כפי שעולה מן העדויות, המשמעות היא שקוריאה הצפונית חידשה את ייצור הפלוטוניום, ככל הנראה לתכנית הנשק הגרעיני שלה.

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעו בפעם האחרונה ליונגביון באפריל 2009. בהיעדר פיקוח בינלאומי, קשה מאוד לקבוע את ייעודם של הכורים, או להעריך כמה חומר בקיע וראשי קרב גרעיניים צברה קוריאה הצפונית. על פי ההערכות שפורסמו בשנה שעברה, פיונגיאנג מחזיקה בין 20 ל-60 ראשי קרב גרעיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully