וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש פגיעה, אלפא": כך השמיד חיל האוויר את הכור בסוריה ב-2007

21.3.2018 / 5:00

הותר לפרסום: בלילה שבין 5 ל-6 בספטמבר 2007 תקפו שמונה מטוסי קרב של צה"ל את המתקן החשאי שהקים אסד בלב המדבר הסורי, והסירו איום קיומי על ישראל. כעת, אחרי יותר מעשור של עמימות ישראלית, מבצע "מחוץ לקופסה" נחשף. הרמטכ"ל: "מסר עתידי לאויבינו". צפו בתיעוד התקיפה

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ניב מעוז

צה"ל התיר היום (רביעי) לפרסום כי חיל האוויר אחראי להשמדת הכור הגרעיני שהקימה סוריה, יותר מעשור אחרי התקיפה ב-2007 שיוחסה לישראל על ידי כלי תקשורת זרים, ועד היום נשמרה בעמימות בשל רגישותה.

מבצע "מחוץ לקופסה" יצא לדרך בלילה שבין 5 ל-6 בספטמבר 2007, ומטרתו הייתה להשמיד את הכור שהקים בחשאי משטרו של בשאר אסד במחוז דיר א-זור המדברי. בתקיפה השתתפו שמונה מטוסי קרב - ארבעה מטייסת 69, שניים מטייסת 119 ושניים מטייסת 253, שהמריאו מבסיסי חצרים ורמון שבדרום.

בתיעוד שפרסם צה"ל מתא הטייס, נראה מבנה דמוי קוביה סופג פגיעה ישירה ומושמד. היה זה "עין הבשור", הכינוי שניתן למבנה שבו הסתירה דמשק את הפעילות הגרעינית שלה.

בישראל שלאחר התקיפה, עת כיהן אהוד אולמרט כראש הממשלה, העריכו שקבלת אחריות על השמדת הכור תחייב את אסד להגיב, אולם במרוצת השנים פורסמו בכלי תקשורת זרים דיווחים רבים על פרטי המבצע וכן בכירים אמריקנים רמזו לאחריות ישראל.

תקיפת הכור בסוריה נחשפת | סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
קבינט הצללים שהוביל את תקיפת הכור הסורי | אמיר אורן
"הרעיון שאסד מפתח נשק גרעיני היה כמעט לא הגיוני"
כך הוביל "אבי פצצת הגרעין האסלאמית" את המוסד לדיר א-זור | אבי יששכרוף

איזור הכור לפני התקיפה לאייטם תקיפת כור. דובר צה"ל
הכור בדיר א-זור לפני התקיפה/דובר צה"ל
איזור הכור אחרי התקיפה לאייטם תקיפת כור. --, מערכת וואלה! NEWS
הכור בדיר א-זור אחרי התקיפה/מערכת וואלה! NEWS, --

בצמרת צה"ל מתוארת הפעולה כאחת המשמעותיות ביותר בעשורים האחרונים, שמנעה איום קיומי על ישראל. "זו הייתה התקיפה המשמעותית ביותר בסוריה מאז מלחמת יום הכיפורים", אמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שהיה אז מפקד פיקוד הצפון.

לדבריו, ההכנות על המבצע הסודי, שמעטים מאוד ידעו עליו, החלו זמן לא רב אחרי תום מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006. "הגעתי לקריה ו'איש מודיעין בכיר', נקרא לו כך, עדכן אותי על האתר שהתגלה בסוריה ועל המשמעויות שלו. סוכם ששותפי הסוד יהיו קצין המודיעין הפיקודי ואני בלבד וכל שאר המפקדים הבכירים ילמדו סיפור אחר, שהוא שיפור מוכנות הפיקוד למלחמה בקיץ 2007".

אהוד ברק גבי אשכנזי אהוד אולמרט. רויטרס
אורי לנץ', עיבוד תמונה
פיקדו על המבצע שיוגדר כאחד המשמעותיים בתולדות ישראל. הרמטכ"ל אשכנזי, שר הביטחון ברק וראש הממשלה אולמרט/עיבוד תמונה, רויטרס אורי לנץ'

איזנקוט אמר כי היה חשש מפני התלקחותה של מלחמה בעקבות תקיפת הכור. "כינסתי את המפקדים
של הפיקוד ואמרתי שהולכת להיות תקיפה משמעותית מאוד במהלך 24-48 השעות הקרובות, אירוע שבסבירות נמוכה יכול להוביל גם למלחמה", סיפר הרמטכ"ל. "סבירות נמוכה מבחינתי זה בין 15% ל-20%, שזה המון. אמרתי להם שהעקרון פה הוא הפתעה על חשבון מוכנות, ולכן לא עושים כלום, חוץ מפתיחת מפקדת פיקוד בסמוך לתקיפה".

טייסת 69 לאייטם תקיפת כור. --, מערכת וואלה! NEWS
טייסת 69 לפני ההמראה לתקיפה/מערכת וואלה! NEWS, --
טייסת 119 לאייטם תקיפת כור. --, מערכת וואלה! NEWS
טייסת 119 לפני ההמראה לתקיפה/מערכת וואלה! NEWS, --

הרמטכ"ל שיבח את יכולות המודיעין שאפשרו את הצלחת המבצע לחיסול הכור, והזכיר אותו לצד "מבצע אופרה" ב-1981 להשמדת הכור הגרעיני של עיראק. "ישראל התברכה בקהילת מודיעין יוצאת מן הכלל ושיתוף הפעולה ושילוב הכוחות מהווה מכפיל כוח ביכולות שלנו", אמר. "זה בא לידי ביטוי אז, אני חושב שמאז זה התעצם".

הוא הדגיש: "המסר מתקיפת הכור ב-2007 היה שישראל לא תשלים עם בנייה של יכולת שתהווה איום קיומי על מדינת ישראל. זה המסר שהיה ב-'81, זה המסר שהיה ב-2007 וזה המסר העתידי לאויבים שלנו".

מפת אזור התקיפה בסוריה

מפת האיזור לאייטם תקיפת כור. --, מערכת וואלה! NEWS
מפת האיזור לאייטם תקיפת כור/מערכת וואלה! NEWS, --
"מפקד חיל האוויר התניע נוהל קרב"

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, היה אז ראש מחלקת מבצעים בחיל. "כשאנחנו מסתכלים על המזרח התיכון כיום, אנחנו מבינים היטב עד כמה המבצע השפיע ושינה את מה שאנחנו מוצאים. תארו לעצמכם שהיום היה כור גרעיני בסוריה, לאיזה מצב היינו מגיעים", אמר.

נורקין אמר כי בצה"ל היו עסוקים אז בלמידת הלקחים מלבנון עד הגעת המודיעין מסוריה במרץ 2007. "מפקד חיל האוויר התניע נוהל קרב בהובלתי", תיאר את השתלשלות האירועים. "במידה מסוימת, כרמ"ח מבצעים, המורכבות היותר גדולה היא להכין את חיל האוויר למלחמה שנה אחרי שהייתה מלחמה, כשלמעשה חיל האוויר לא מבין מדוע הוא צריך להתכונן למלחמה וכל ההתרחשות הזאת מתקיימת בתוך סיפור כיסוי".

תמונה קבוצתית לאייטם תקיפת כור. ללא, אתר רשמי
תמונה קבוצתית של משתתפי המבצע ומתכנניו/אתר רשמי, ללא

נורקין אמר עוד כי היה חשש שהתכנית תיחשף. "כולנו הבנו שחשיפה עלולה להביא למצב שהכור יופעל טרם הזמן המתוכנן ואחרי הפעלתו לא נוכל לתקוף אותו", אמר. לדבריו, "חיל האוויר למד מאוד מההכנות למבצע שנמשכו למעלה מחצי שנה, ובעצם הגיע למקום שבראייה של עשר שנים אחורה זאת ראשית הצירים של מה שאנחנו עושים היום, של פעילות התקפית בחתימה נמוכה".

הוא הוסיף כי "התחלנו במבצע שהיה עלול לדרדר את ישראל למלחמה והגענו לשיטת פעולה, שהיא יחסית בחתימה נמוכה. היא מביאה לידי ביטוי את העוצמה של חיל האוויר, את הדיוק של חיל האוויר ותוצאה סופית ומדויקת".

מפקד חיל האוויר אמר כי תקיפת הכור הגרעיני בעיראק והכור הגרעיני בסוריה משקפת את ההתקדמות של החיל. "מה שלא השתנה זה אומץ הלב, הנחישות, החתירה למגע, אלא הפלטפורמות, החימושים, שיטות הפעולה והטכנולוגיה המתקדמת וכמו שהיתה קפיצת מדרגה בין עיראק לבין סוריה, אז אנחנו נמצאים עכשיו באותה קפיצת מדרגה במידה ונידרש לפעול במקומות אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully