וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נפל למשכב, כחלון חגג תקציב: היום שאחרי הדרמה הפוליטית

15.3.2018 / 6:30

אחרי שלהטט רה"מ בין משבר פוליטי, חקירות וביקור בוושינגטון, הוא - קרס וחלה. שר האוצר לעומתו יצא כמנצח כפול: דחיית הקץ של איום הבחירות והעברת התקציב. נתניהו, שמשך בחוטי המשבר עד שאיבד שליטה, עשוי לחשוב פעמיים בפעם הבאה שיחליט לשגע את המערכת

באדיבות ערוץ הכנסת

ביום שאחרי הדרמה הפוליטית הגדולה, שהביאה לסיומו את משבר הגיוס ומנעה בחירות מוקדמות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפל למשכב. לשכתו בישרה כי הוא "חש ברע", וכי אבחנתו של רופאו האישי היא דלקת גרון. בשבועיים האחרונים נדמה נתניהו לרגעים כעל-אנושי: במרחק אלפי קילומטרים הוא התמודד במקביל עם ביקור מדיני חשוב, משבר פוליטי בקואליציה, ומשבר אישי-משפטי עם גיוסו של ניר חפץ כעד מדינה. הוא לא הספיק להתאושש מהג'ט-לג כשצלל לתוך הפלונטר הקואליציוני. קשה היה שלא להתרשם מיכולותיו המרשימות לשחק אותה כאילו הכל כרגיל, וללהטט במקביל בין כל הזירות כמו גיבור על. ובכן, כמה שעות אחרי שנתניהו התרברב שהוא "סופרמן" שסיים את משבר הגיוס, הוא קרס. כוחות העל אזלו. שעות של ישיבה בחדר סגור עם השר החולה יריב לוין עשו את שלהם: נתניהו קיבל גימלים מהרופא, הבריז מסדר היום, וחזר לממדים אנושיים.

בזמן שנתניהו ישב חולה בבית, שר האוצר משה כחלון ושותפיו לקואליציה חגגו בכנסת את העברת תקציב 2019. "במקום בחירות - הערב אנחנו מביאים בשורות", הכריז כחלון במליאה כשחיוך רחב על פניו. הוא וחבריו לשולחן הממשלה שילבו השבוע ידיים כדי למנוע בחירות מוקדמות, לימדו את נתניהו מה שהם מכנים "שיעור במגבלות הכוח" והוכיחו לו שהוא לא יכול ללכת נגדם. הם סללו עבורו את המתווה לפתרון המשבר והודיעו לו שהם לא מתכוונים לתת לו תאריך בחירות כמבוקשו, ואילצו אותו לחזור ברברס ולוותר על המהלך. העברת התקציב ויציאת הכנסת לפגרת הפסח מבלי להתכונן לבחירות מוקדמות היא הניצחון של כולם, אבל כחלון הוא זה שיצא ממשבר הגיוס כמנצח כפול: יחד עם בלימת המהלך של נתניהו ודחיית הקץ של איום הבחירות, הוא קיבל את כל מה שדרש ואת התקציב החברתי שייחל להעביר לפני שנכנסים לשנת בחירות.

עוד בוואלה! NEWS:
הכנסת העבירה את התקציב; "במקום בחירות - מביאים בשורות"
ח"כ זועבי קראה לחיילים "רוצחים" - ותורחק לשבוע מהכנסת
לראשונה: הכנסת מנעה מח"כים טיסות במימון מארגוני BDS

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, מרץ 2018. רויטרס
חזר למימדים אנושיים. נתניהו/רויטרס

בפעם הקודמת שבה בנתניהו נכנסה קדחת של בחירות מוקדמות, בשנה שעברה בזמן משבר התאגיד, כחלון היה הקורבן שנקלע למטווח. הפעם הוא נשמר היטב מקו האש ודאג שהמשבר יהיה של מישהו אחר: אמנם הוא זה שקבע את הדד-ליין כשאיים לפרוש מתפקידו במידה שהתקציב לו יעבור עד חג הפסח - אבל אחר כך הוא תפס מרחק מההתרחשויות, ולא נכנס לזירת התרגילים, האיומים והמניפולציות של ראש הממשלה. מול עיניו עמדה רק מטרה אחת - התקציב - והוא לא נכנע ללחץ לדחות אותו לאחרי החג ולאפשר לכולם מרווח נשימה. כפי שהעיר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג במליאה, הדרישה של כחלון להעביר תקציב לשנת 2019 כמעט שנה לפני המועד הנדרש, הייתה "גחמה פוליטית" של כחלון, והוא השיג אותה במלואה. בחסות הדרמות של משבר הגיוס, התקציב עבר בשקט מופתי ונדיר, כמעט בלי פיליבסטרים או צעקות של האופוזיציה על סחיטות. "על זה היה שווה להילחם", השוויץ כבר אתמול כחלון בסדרת פוסטים ברשתות החברתיות שבהם שילב נתונים ומספרים מהטבות ה"נטו תקציב" שהוא מביא לציבור.

בניגוד להנחה הרווחת, שלפיה נתניהו החליט ללכת לבחירות מוקדמות בכל מקרה ומשבר הגיוס היה רק תירוץ, כחלון שב והתעקש שהוא בטוח שההפך הוא נכון. בזמן שחלק מחבריו נכנסו להיסטריה מכך שנתניהו מוביל לבחירות מוקדמות, כחלון שמר על החיוך התמידי, פיזר מסרי הרגעה והבטיח שהכול יהיה בסדר, עד כדי כך שלרגעים היה נדמה שייתכן שהוא קצת בהדחקה. גם על הח"כים המרדניים הוא הצליח הפעם להשתלט, וכולם הצביעו בעד חוק הגיוס, למרות שנאלצו לבלוע את הרוק ולראות איך חבריהם לקואליציה מישראל ביתנו מקבלים אישור להצביע נגד. השבוע, בישיבת סיעת כולנו, ח"כ אלי אללוף התלונן שהכול זה "נטו כחלון", וגם ח"כ רחל עזריה לא עשתה חיים קלים עם ההצבעה, אבל ברגע האמת כולם התיישרו. כך שכחלון סימן לעצמו בסוף המשבר "וי" של מנצחים. הוא לא הוכתם ברבב, קיבל את התקציב לקמפיין הבחירות שלו ונתן לעצמו עוד כמה חודשים להוריד את מחירי הדיור ולחלק לציבור עוד תופינים.

כמו כחלון, כל השותפים בקואליציה - ובראשם נפתלי בנט, איילת שקד ואריה דרעי, שבמשך ימים הפכו כל אבן כדי לייצר פתרון שייאלץ את כולם לרדת מהעץ - חששו מאוד מבחירות מוקדמות, אבל הם לא חששו לעשות לנתניהו שריר משולב ולייצר אפקט הרתעה. הם הצליחו לגייס חזית בכנסת שסנדלה אותו עם תאריך הבחירות, ובשלב מסוים נתניהו גילה שרק הליכוד, יש עתיד ומרצ היו מצביעות בעד בחירות ביוני, מה שאומר שגובש רוב של 74 ח"כים - מהבית היהודי ועד הרשימה המשותפת - נגד ראש הממשלה. נתניהו משך בחוטים, אבל באיזשהו שלב איבד שליטה, וזה עשוי עוד להתברר כתקדים מסוכן בחודשים הקרובים, כשהוא יילחם על חייו הפוליטיים תחת עול החקירות. הסקרים נותנים לנתניהו עליונות אלקטורלית על פני כל שאר השחקנים במגרש, אבל בפעם הבאה שיחליט לשגע את המערכת כי מסתדר לו ללכת לבחירות מוקדמות, ייתכן שיחשוב פעמיים. המחלה שנפלה עליו ביום שאחרי משבר הגיוס עשויה עוד להתברר כמטאפורה לכך שבסופו של דבר - הוא זה שייצא חבול מכל הרעש והגעש.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"וי" של מנצחים. כחלון/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully