וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: שר התחבורה אישר הקמת רכבת קלה לאריאל

15.3.2018 / 11:07

רכבת קלה תוקם בין הערים ראש העין ופתח תקווה לבין האוניברסיטה באריאל, במסלול שבימים אלה נבחן במשרד התחבורה. הצפי לסיום הפרויקט הוא שנת 2025. השר כץ: "יצמצם באופן משמעותי את עומסי התחבורה באזור"

עריכת וידאו:ניר חן

שר התחבורה ישראל כץ אישר את הקמתה של רכבת קלה שתצא ממרכז הארץ ותסיים את מסלולה באוניברסיטת אריאל - כך נודע לוואלה! NEWS. כץ התייחס לראשונה לאישור המתווה, ואמר כי הקמתה של הרכבת, שתעבור בין היתר בערים ראש העין ופתח תקווה, "תאפשר לצמצם באופן משמעותי את עומסי התנועה באזור ותמנע בזבוז של עשרות מיליוני שעות בשנה. רוב תושבי אריאל עובדים לאורך תוואי הרכבת ואזור התעשייה ברקן, והרכבת תאפשר להם להגיע למקום התעסוקה ,למרכזי הקניות או למקומות הבילוי, במהירות ובבטיחות".

עלותו של המיזם המאתגר צפויה לעלות לא פחות מארבעה מיליארד שקלים. הקו, שהנחתו צפויה להסתיים בשנת 2025, נמצא בימים אלה בשלבי תכנון בין שלוש חלופות. החלופה הראשונה היא מתחנת אריאל עד לתחנת רכבת ראש העין-צפון, לאורך של כ-29 קילומטרים. על פי מתווה זה, הקו יעבור לאורך כביש 5 ("חוצה שומרון"), והמרכזים העיקריים לאורכו כוללים את האוניברסיטה, תחנות לאורך שדרות ירושלים באריאל, אזור התעשייה ברקן, אלקנה, אזור התעשייה הצפוני של ראש העין וכפר קאסם.

עוד בוואלה! NEWS:
החקירות - וסערות השבת: חצי שנה לבחירות המקומיות, תמונת מצב
המבקר מזהיר: הקו האדום של הרכבת הקלה לא יושלם בזמן שנקבע
לראשונה פורסם דוח מבקר על קצא"א: ייתכן שמדובר במונופול

אוניברסיטה באריאל. יצחק שליסל, יחצ, יורם לימודים
16 אלף סטודנטים לומדים באוניברסיטה באריאל/יורם לימודים, יצחק שליסל, יחצ

החלופה השנייה היא מתחנת אריאל, דרך תחנת ראש העין, אל תחנת סגולה וקריית אריה. על פי מתווה זה, הקו יעבור באזור התעסוקה בעתידי במחלף כפר קאסם, תוך חצייה מפלסית של כביש 6 ומסילות רכבת ישראל שבאזור, ומשם ימשיך מערבה במקביל לתוואי המסילה של הרכבת עם התחנות סגולה וקריית אריה. בסיומו צפוי הקו, שאורכו בסך הכול הוא 35.5 קילומטרים, לחבור ל"קו האדום" של הרכבת הקלה בגוש דן.

חלופה נוספת שעומדת הפרק היא קו שיעבור דרך תחנת סירקין ומשם אל התחנה המרכזית בפתח תקווה. אם מתווה זה יאושר, הקו ימשיך מתחנת ראש העין לרחובות בראש העין ובפתח תקווה ולבסוף יגיע אל התחנה המרכזית בעיר, לאורך של כ-34 קילומטרים.

גורמים במשרד התחבורה הוסיפו כי הרכבת הקלה עשויה לסיים את מסלולה בצומת תפוח. כבר לפני שש נשים חשף כץ את תכניתו לרישות השומרון במסילות רכבת. התכנית כללה מסילות רכבת באורך של 475 קילומטרים ברחבי השומרון. בין היתר דובר על המשך מסילת הרכבת מראש העין לאריאל ונבחנו בנוסף גם תחנות בהתנחלויות עץ אפרים, אלקנה ואורנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ישראל כץ בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
תכנן לרשת את יהודה ושומרון ברכבות. כץ/ראובן קסטרו

לאחר שבחברת נת"ע החליטו לוותר על הפרויקט, החליט כץ להעביר את פרויקט התשתית המאתגר, שצפוי לחבר את השומרון למרכז הארץ, לאחריות נתיבי ישראל. לחברה זו ניסיון בהנחת מסילות כבדות דוגמת כרמיאל-תל אביב ורכבת העמק.

ראש עיריית אריאל אליהו שבירו בירך על הפרסום בדבר רכבת קלה לאריאל ואמר כי "הרכבת היא בשורה חשובה להמשך פיתוח העיר אריאל. העיר אריאל מונה 20 אלף תושבים ובה פארק תעשיות ענף ואוניברסיטה". לדבריו, "מדי יום מגיעים אליה 15 אלף סטודנטים ועוד עשרות אלפי תושבי הסביבה עבורם היא עיר מחוז. אני מודה לשר ישראל כץ וצוותו על עבודה משותפת למען ביסוס העיר כבירת השומרון וקידומה".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בירך את השר ישראל כץ על ההחלטה לחבר את השומרון לרכבת הקלה ואמר כי "זו בשורה חשובה מאוד להתיישבות ולשומרון. המועצה האזורית שומרון פועלת מזה שבע שנים יד ביד עם משרד התחבורה כבר בשלבי החשיבה והתכנון כדי לקדם את הנושא לטובת התושבים". לדבריו, "תוואי הרכבת צפוי להסתיים בצומת תפוח ואנחנו מאמינים שאכן כך יקרה. המתווה יעבור באיזור תעשייה ברקן באיזור שער השומרון באריאל ויסתיים בצומת תפוח. בכך, היא תחבר גם את יישובי גב ההר לכל חלקי הארץ והשומרון יהפוך לא רק גיאוגרפית אלא גם מעשית למרכז הארץ".

המצב הנוכחי: 160 אוטובוסים בין מרכז הארץ לאריאל בכל יום

ראש המועצה המקומית אלקנה עו"ד אסף מינצר שבתחום המועצה אמורה להיבנות תחנת רכבת קלה בירך על המהלך ואמר כי "יש מי שפועל למעננו בכל הדרכים! מבקש להודות לחברי שר התחבורה ח"כ ישראל כץ, ידיד אמיץ של ההתיישבות, על פיתוח הכבישים והתשתיות לשומרון ועל פיתוח פתרונות להסעת המונים ולתחבורה ציבורית הולמת". הוא הוסיף כי "הפתרונות לתחבורה הציבורית יפתרו את בעיות התחבורה הקיימות והעתידיות שנובעות מהגידול במספר התושבים ומאפשרות את תנופת הבניה שקיימת באלקנה ובכל האיזור". לדבריו, "גם בתוכניות איזור התעשייה הענק שער השומרון-נחל רבה שאנו מקדמים, הרכבת הקלה היא חלק בלתי נפרד, דבר שיאפשר תעסוקה ודרכי הגעה ליישובים ולעבודה לכל תושבי האיזור".

מי שלא יוכל ליהנות מהרכבת הקלה הם המפעלים באזור התעשייה באריאל. הקמתה של מסילת רכבת כבדה הייתה יכולה לסייע למפעלים אלה בשינוע סחורות על גבי רכבות משא, מה שלא אפשרי ברכבת קלה. אתגר נוסף שיעמוד בפני משרד התחבורה הוא נושא הפקעת הקרקעות בתוואי הרכבת, בשל מחלוקת היסטורית שקיימת בין ישראל לבין הפלסטינים באשר לבעלי הקרקע.

חלופות רק"ל בחלק המערבי. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
החלופות שנבחנות במשרד התחבורה בחלק המערבי/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה

אריאל, שהוקמה בשנת 1978 והוכרזה כעיר בשנת 1998, ממוקמת במרחק של כ-22 קילומטרים מזרחית לכפר קאסם על כביש 6, ומחוברת באמצעות עורק תחבורתי אחד - כביש 5. נכון להיום, שירות התחבורה הציבורית במסדרון המוצע לתוואי הרכבת הקלה בין אריאל לבין ראש העין ופתח תקווה ניתן בתדירות גבוהה עם כ-160 אוטובוסים ביום ובין 30 ל-40 לשעה בזמן השיא בבוקר.

באוניברסיטה שבעיר לומדים כיום כ-16 אלף סטודנטים, כשעל פי ההערכה עד שנת 2030 המספר יגדל ל-21,600. חלקם גרים ביישובים לאורך התוואי המוצע. באזור התעשייה ברקן, שנמצא במרחק של כארבעה קילומטרים ממערב לאריאל ונפרס על שטח של כ-1,300 דונם, פועלים כ-140 מפעלים ו-20 נותני שירות בתחומים שונים. מספר המועסקים באזור מוערך כיום ב-7,000 עם צפי גידול עד ל-9,000 בשנים הקרובות.

(עדכון ראשון: 14:52)

חלופות רק"ל בחלק המזרחי. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
החלופות שנבחנות במשרד התחבורה בחלק המזרחי/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully