וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הצהרת טראמפ: הממשל האמריקני לא מכיר בירושלים כחלק מישראל

13.3.2018 / 0:34

נאומי טראמפ והתשואות מפי פוליטיקאים ישראלים לא שינו את המדיניות הרשמית של הממשל האמריקני, שממשיך לראות בירושלים "עיר ללא ארץ". בכך, אזרחים אמריקנים המבקשים בדרכון לרשום את צאצאיהם תחת מקום הלידה "ירושלים, ישראל", עדיין מסורבים

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

יותר משלושה חודשים אחרי הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הכרתו בירושלים כבירת ישראל, ולמרות הודעתו על כך שבעוד חודשיים ייפתח בעיר משרד קדמי של שגרירות ארצו בתל אביב, הממשל האמריקני כלל אינו מכיר בירושלים כנכללת במדינת ישראל. הנאומים הנלהבים של טראמפ, סגנו מייק פנס והשגרירה באו"ם ניקי היילי, כמו גם התרועות והתשואות של פוליטיקאים ישראלים, ובראשם בנימין נתניהו, לא הפכו עובדה פשוטה: רשמית, המדיניות האמריקנית עודנה רואה בירושלים עיר ללא ארץ.

בתשובה לשאלה שהופנתה אליה שלשום הודיעה המחלקה לשירות אזרחים אמריקניים בקונסוליה הכללית בירושלים כי "לא חל שום שינוי, במועד זה, באשר לרישום תינוקות שנולדו בירושלים לאזרחים אמריקנים". המשמעות היא שהורים אזרחי ארצות הברית, המבקשים להנפיק לצאצאיהם שנולדו בעיר ב-100 הימים האחרונים דרכונים שמקום הלידה בהם הוא "ירושלים, ישראל", יסורבו כבעבר. במקום לידתם יירשם רק "ירושלים".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: "לא חוששים מבחירות, אבל אנחנו עדיין לא שם"
"ספסור ברגעים פרטיים": נהג חברת אבטחה נתבע על הקלטת יאיר נתניהו
תרזה מיי: סבירות גבוהה שרוסיה אחראית להרעלת המרגל ובתו

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משיב לשאלת על צפון קוריאה, במהלך מסע"ת בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב  10 במרץ 2018. רויטרס
הכרזתו לא שינתה את המדיניות הרשמית של הממשל. טראמפ/רויטרס

בכך, המדיניות הרשמית שנקבעה לפני 70 שנה בעקבות החלטת החלוקה של האו"ם, הרואה בירושלים ישות נפרדת מישראל, מירדן ומאז תהליך אוסלו - גם מהרשות הפלסטינית, נותרה בעיניה. התוצאה המשונה היא שמצד אחד הנשיא מכיר בירושלים כבירת בישראל - ומהצד השני ממשלו אינו מכיר בכך שהיא בכלל חלק ממנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מקרה זיבוטפסקי: הבקשה שביהמ"ש האמריקני דחה כבר פעמיים

בתגובת הקונסוליה יש משום מענה שלילי לקושייה שמרכז המחקר של הקונגרס הציף בשבוע שעבר: האם עכשיו, לאחר הכרזת טראמפ, יוכל סוף סוף מנחם זיבוטפסקי לקבל דרכון חדש, שבו ייאמר כי נולד בישראל?

בית המשפט העליון של ארצות הברית דחה בתקופת ממשל אובמה, פעמיים, את עתירת זיבוטפסקי, יליד 2002 ובן להורים אמריקאים, לכפות על משרד החוץ האמריקני לציית לחקיקה שלפיה יש להיענות לבקשה לרשום בסעיף מקום הלידה "ישראל". הדיון בתיק זיבוטפסקי נגד קרי הסתיים בניצחונו של שר החוץ הקודם.

מנחם זיווטופסקי, משמאל, עומד עם אביו ארי זיווטופסקי מחוץ לבית המשפט העליון בארצות הברית לאחר החלטה שלא לאפשר רישום אמריקנים שנולדו בירושלים בתור ילידי ישראל 7 בנובמבר 2011 




האמריקני מנחם זיבוטופסקי לא יוכל להירשם כיליד ישראל: "מאוכזבים מאוד". AP
לא יכול להירשם כיליד ישראל. מנחם זיבוטפסקי ואביו/AP

היחסים שהכריעו היו בין הרשויות האמריקניות - המבצעת והמחוקקת, ולא בין וושינגטון לירושלים. השופטים פסקו שהקונגרס מנוע מהתערבות בסמכותו הבלעדית של הנשיא להכיר בשליטת מדינות זרות בשטחים. הנשיאים - ג'ורג' וו בוש בתקופת לידתו כשזיבוטפסקי נולד וברק אובמה בהמשך - דבקו במדיניות אי-ההכרה בזהותה הישראלית של מערב ירושלים. בשל כך, החקיקה האוהדת לא הועילה לזיבוטפסקי ולילידי 15 השנים האחרונות.

לכאורה, הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל, מבלי לקבוע את תחום השיפוט שלה, מיישרת את קווי הממשל והקונגרס - ומאפשרת הנפקת דרכונים המבשרים שהמחזיקים בהם נולדו ב"ירושלים, ישראל". עם זאת, לדברי מומחי מרכז המחקר של הקונגרס, אין בנוסח החלטת בית המשפט העליון היתר מפורש לעשות זאת אם תשתנה המדיניות. לצורך כך יידרש מהלך נוסף של חקיקה או תקנה, שעד כה ממשל טראמפ נמנע ממנה, בין אם משום שעבודת המטה בו מתנהלת בעצלתיים ובין אם משום שאין בכוונתה לשנות את מדיניות הרישום בדרכונים.

אשר למנחם זיבוטפסקי עצמו, לדעת מרכז המחקר של הקונגרס, שינוי במדיניות הרישום לא יועיל לו. זאת, מכיוון שעל פי תקנון משרד החוץ, מקום הלידה נרשם לפי מדינית ההכרה בעת הלידה. כך, למשל, אזרחים אמריקנים שנולדו לפני 14 במאי 1948 בגדה המערבית או בעזה יכולים לבקש לרשום את מקום הלידה שלהם כ"פלסטין", מבלי שיהיה בכך כדי להקרין על סירובם של כל הממשלים בוושינגטון להכיר בקיומה של מדינה בשם זה.

(עדכון ראשון: 20:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully