וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לא חוששים מבחירות, אבל אנחנו עדיין לא שם"

במהלך הדיון במליאת הכנסת קרא ראש הממשלה לראשי הקואליציה "לרדת מהעץ ולחזור לקרקע". בהמשך הוא אף עקץ את האופוזיציה: "אתם מפחדים מבחירות". חלק מסיעות האופוזיציה פנו לאדלשטיין בדרישה להעלות ביום ד' את הצעת החוק לפיזור הכנסת אם יועלה חוק הגיוס

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

משבר הגיוס - עדכונים אחרונים:

- נתניהו בכנסת: "קורא לראשי הקואליציה לרדת מצמרות העצים למען אזרחי ישראל"
- המחנה הציוני, מרצ ויש עתיד פנו לאדלשטיין בדרישה להעלות ביום ד' את הצעת החוק לפיזור הכנסת
- הרצוג תקף את רה"מ: "ראשי הקואליציה לא מאמינים לך"
- הערכות: רה"מ יצליח לגייס רוב להקדמת הבחירות ליוני, אם ירצה בכך
- לפיד לנתניהו בכנסת: "הגיע זמנך לפנות את הבמה"
- ליברמן: כל "ישראל ביתנו" תצביע נגד חוק הגיוס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שני) במהלך נאומו במליאת הכנסת כי אם יהיו בחירות בעתיד הקרוב, הליכוד בראשותו ינצח בהן. "צריך לעשות מאמץ עליון אחרון כדי לשמור על הממשלה בהרכבה הנוכחי לאורך זמן, משום שממשלה שנשענת על חודו של קול, פשוט לא תוכל לתפקד", טען ראש הממשלה במסגרת "דיון 40 חתימות" שיזמו סיעות האופוזיציה. הוא אף קרא לראשי הקואליציה, שנעדרו מהדיון, "לרדת מצמרות העצים אל הקרקע".

נתניהו אמר במהלך נאומו בדיון, שנקבע לפני תחילת המשבר הנוכחי וההתפתחויות האחרונות בחקירות כי מדובר ביום מטלטל בפוליטיקה הישראלית. "איני חושב שהיינו צריכים להגיע בכלל למצב הזה, כי הממשלה שלנו היא ממשלה מצוינת. היא מתנהלת באחריות, בשיקול דעת, ביציבות וזו ממשלה שמביאה הישגים גדולים למדינת ישראל. אזרחי ישראל יודעים להעריך את מה שאנחנו עושים לטובתם. אני אומר זאת לא מפני שאני חושש מבחירות, להיפך. אני אומר לכם שלאורך כל השנים מעולם לא ראיתי תמיכה כזו במדיניות של הממשלה בראשותי, תמיכה אדירה ממש כך. אם יהיו בחירות - נתמודד בהן וגם ננצח. אבל אנחנו עוד לא שם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך נאומו במליאת הכנסת 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
"לא חוששים מבחירות", נתניהו בכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

"אני רוצה לפנות לחבריי לקואליציה, דווקא בגלל ההישגים הגדולים, האתגרים הגדולים שעומדים לפנינו - ובראשם שר הביטחון וראשי הסיעות החרדיות", המשיך נתניהו. "השעה מאוחרת, אבל לא מאוחרת מדי, צריך לפעול באחראיות. המדינה זקוקה לממשלה יציבה, איתנה, רחבה שמתפקדת לאורך זמן, היא זקוקה לממשלה שלנו וכדי להמשיך את ההישגים הכבירים שלנו ולעמוד באותם אתגרים שלפנינו, אנחנו צריכים להמשיך יחד".

בהמשך דבריו, פנה נתניהו לסיעות האופוזיציה וטען כי הן צריכות "להעריך קצת יותר את הציבור הישראלי". "הוא יודע להבחין היטב בין אמת לשקר, בין עיקר לתפל", טען נתניהו. "שמעתי את הדברים שלכם ואני חייב להגיד - לא נפתלי מהכיסא. תמיד מדברים גבוהה גבוהה עם אינסוף תלונות, תביעות, מסקנות ואחר כך המאבק שוקע, הענן מתפזר, והדברים מתבררים כהבל. עמדתם כאן, קבעתם, פסקתם בטון אחראי מוסמך יודע דברים. אמרתם שהרסתי את היחסים עם ארצות הברית - שמעולם לא היו בשיא כזה. אמרתם שאני מפריז באיום האיראני - היום כל העולם מבין את גודל האיום. אמרתם שאני מוביל לבידוד מדיני - היום מבינים שהמדיניות שאנחנו מובילים מביאה לישראל פריחה מדינית שלא הייתה כדוגמתה. כך טענתם אתם וחבריכם בתקשורת.

"הייתי בטוח שבעקבות המשבר הזה תגישו חוק לפיזור הכנסת לא בשבוע שעבר אלא היום. אבל זה לא קרה. וזה לא יכול לקרות. עוד לא ראיתי דבר כזה, אופוזיציה שמפחדת מבחירות", אמר נתניהו. "זו אופוזיציה שרוצה שהממשלה תמשיך לכהן כי היא חוששת מבחירות. זו האמת הפשוטה".

יו"ר האופוזציה בוז'י הרצוג במהלך נאומו במליאת הכנסת 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
"לא מאמינים לך". הרצוג במהלך נאומו במליאה, היום/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

מיד לאחר מכן, דחה יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג את טענותיו של נתניהו. "רוב ראשי הקואליציה שלך לא פה כי הם לא מאמינים לך", תקף במהלך נאום התגובה לדבריו של נתניהו. "הם יודעים שאתה רוצה בחירות ומהר כדי לעקוף את היועמ"ש. באו אלינו חבר'ה מהמפלגה שלך לומר לנו 'אנחנו צריכים בחירות ביוני', אבל אנחנו לא פראיירים ולא חיים לפי הגחמות של אף אחד. אנחנו לא מפחדים מבחירות, אנחנו מפחדים ממך. ממה שאתה מעולל למדינה ולחברה, לשלטון החוק ולמערכות האכיפה. היות שאני מכיר אותך וחושב שאתה פטריוט ישראלי, בגלל זה אתה צריך להתפטר. תם הטקס. אי אפשר לגרור את המדינה בשיערות לסאגה בלתי נגמרת של שנים על גבי שנים".

אינפו התנאים שהציב נתניהו לפתרון משבר הגיוס, 11 במרץ 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו התנאים שהציב נתניהו לפתרון משבר הגיוס, 11 במרץ 2018/מערכת וואלה! NEWS, --

בפתח הדיון תקפה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) את ראש הממשלה. "אתה רוצה בחירות לפני שהציבור יידע את האמת על השחיתות שלך, לפני שהאנשים סביבך יספרו את האמת", אמרה. היא הוסיפה כי במערכת הבחירות הבאה, "תשלוף שוב את השנאה והרדיפה מהכיס הקבוע שממנו אתה משסה איש באחיו". היא פנתה לנתניהו שישב באולם ואמרה לו, "הכהונה שלך תסתיים מתישהו. אני לא יודעת מתי זה יקרה. אני מקווה שזה יהיה מהר. השאלה היחידה שנשארת פתוחה היא עד כמה תהרוס עד אז את יסודות ישראל כמדינה דמוקרטית עם ערכים".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר בדיון במליאת הכנסת כי "משטרת ישראל הודיעה שראש ממשלת ישראל חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים". השרה מירי רגב התפרצה לעברו בתגובה: "אתה שבנית בית בלי אישור, אתה אומר את זה? מי אתה בכלל שתגיד את זה. אתה כל כך משעמם. תמתין לבית המשפט. אתה משקשק את העובדות". רוזנטל הוסיף: "הלא היה כלום כי אין כלום הפך להיות ארגון פשע. ראש ממשלה הקיף את עצמו בחבורה של פושעים". רגב המשיכה בקריאות ביניים: "תחזור בך מהאמירות שלך".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף אף הוא במליאה את נתניהו. "עשית דברים טובים למען עם ישראל, אבל די", אמר. למען טובת ילדינו, למען המדינה הזו ששנינו אוהבים, הגיע הזמן שנגיד לך תודה על כל מה שעשית. הגיע זמנך לרדת מהבמה. ראש ממשלה בישראל שנותרה בו טיפת אחריות, לא יכול להגיד בפייסבוק שלו שהמשטרה והפרקליטות לוחצים על עדי מדינה לשקר. הוא לא יכול להגיד לאזרחים שאסור לסמוך על רשויות החוק. הדבר שהכי בולט בכל הפרשיות, בכל התקופה האחרונה, הוא העיסוק האינסופי, האובססיבי, המוחלט, בנושא אחד: בעצמך. בגורלך, במה שטוב לך. במה שכותבים עליך. במה שאומרים עליך. הכול סביבך. אני מכיר אותך יותר מ-20 שנה. לא היית כזה".

שרת התרבות מירי רגב במהלך מליאת הכנסת 12 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קטעה את נאומו של רוזנטל. השרה רגב, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

השר נפתלי בנט (הבית היהודי) היה אמור לנאום במהלך הדיון במליאה, אך דקות קודם לכן הוא שוחח עם ראש הממשלה ויצא מהמליאה בזעם. מי שהחליפו הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ' שטען כי "אין אחד שמאמין שאם נלך לבחירות, זה בגלל חוק הגיוס. צריך לומר דברים ברורים, אם הממשלה הסבירה הזו תקצר את ימיה, זה יהיה לא פחות מהפיכה שלטונית, שימוש לרעה בשלטון החוק במטרה להחליף שלטון". סמוטריץ' יצא להגנת נתניהו ואמר כי "אין אחד שלא יודע שראש הממשלה נרדף בשיטות כאלה ואחרות, נסרק במסרקות של ברזל כדי להביא משהו. נדמה לי שאם אנחנו רוצים לנצל את ההזדמנות הזו, לא להיכנע לניסיונות האלה, אז אנחנו צריכים לשמר את הממשלה הזו וזו ההזדמנות להכריז על תכנית לריסון הגופים הלא נבחרים במדינת ישראל".

בהמשך, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) תקף את שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנסת על סירובו להתפשר בסוגיית חוק הגיוס ואמר כי הוא משת"פ של השמאל הקיצוני ובגללו תיפול ממשלה.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ציין בתחילת נאומו כי לא יתקוף את ראש הממשלה "בגלל סיגרים או שמפניה". לדבריו, "עשית מספיק טעויות שהם הם צריכים לשכנע אותך ואת הציבור שדי כבר. כמה אפשר? כשהילדים של חלק מחברי הכנסת נולדו, אתה היית ראש הממשלה, וככל שזה מתארך - זה מתחיל להיות מביך עם ריח לא נעים. אנשים מרגישים לא בנוח בסביבה. ראש הממשלה לא אמור להחזיק בקרני המזבח בכל מחיר, לא אמור לסמוך על הירונים מזוזים". סגן השר ירון מזוז (הליכוד) שאליו התכוון צעק לעברו בתגובה: "הביתה". ח"כ טיבי הגיב: "רופא הכנסת פה? ד"ר ליפשיץ פה? צריך לטפל במזוז".

יאיר לפיד במהלך מליאת הכנסת 12 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קרא לנתניהו לסיים את כהונתו. לפיד בכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בצל המשבר הפוליטי שנוצר בעקבות חוק הגיוס, בקואליציה מעריכים כי אם ראש הממשלה נתניהו יהיה מעוניין להקדים את הבחירות לחודש יוני - יהיה לו הרוב הדרוש לכך. חלק מהשותפות הקואליציוניות העבירו מסר בימים האחרונים לפיו הן יתנגדו לבחירות מוקדמות תוך שלושה חודשים וינסו לכפות על נתניהו תאריך מאוחר יותר. ואולם, ההצעה תעבור ככל הנראה בתמיכת מרבית סיעות הקואליציה וחלק מחברי האופוזיציה.

ועדת השרים לחקיקה צפויה להתכנס מחר במהלך הדיון של הקבינט המדיני ביטחוני כדי לדון בערר שהגישה השרה סופה לנדבר נגד אישור חוק הגיוס. ההערכה בקואליציה כי הדיונים על התקציב לא יחלו במליאה לפני ההחלטה בוועדת השרים לאור ההתנגדות של החרדים להצביע עליו קודם אישור החוק בקריאה טרומית.

בבוקר פנה יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדרישה שיאפשר לו להעלות להצבעה את החוק לפיזור הכנסת של סיעתו. בעקבות דבריו של אדלשטיין, ולאחר נאומו של ראש הממשלה נגד האופוזיציה על כך שהיא אינה רוצה בבחירות, פנו גם בסיעות יש עתיד ומרצ לאדלשטיין עם דרישה דומה "להעלות השבוע הצעת חוק לפיזור הכנסת", זאת אם יעלה באותו יום להצבעה חוק הגיוס. ח"כ עפר שלח וח"כ תמר זנדברג, ראשי הסיעות, טוענים במכתבם כי "העלאת חוק הגיוס תהיה חריגה מסדר היום של הכנסת, ולכן יש לאפשר לאופוזיציה להניח את ההצעה לפיזור הכנסת".


(עדכון ראשון: 16:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully