וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לראשי הסיעות: "הישארו בממשלה"; ליברמן: "נצביע נגד"

ברקע המתיחות בקואליציה קרא ראש הממשלה לשותפיו, ובראשם השר ליברמן, "להישאר בממשלה ולשרת את האזרחים". ליברמן כינה את חוק הגיוס: "פייק חוק קלאסי". גורמים בליכוד: ליברמן שורף גשרים. בנט תקף את "המשבר החלול" סביב החוק אך אמר כי יגבה את נתניהו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

משבר הגיוס - עדכונים אחרונים:

- נתניהו לראשי הסיעות: "הישארו בממשלה"
- ליברמן: כל "ישראל ביתנו" תצביע נגד חוק הגיוס
- החוק אושר בוועדת השרים
- השרה לנדבר הגישה ערר שיעכב את קידום החוק

על רקע המשבר שנוצר בעקבות חוק הגיוס, בקואליציה מעריכים היום (שני) כי אם ראש הממשלה נתניהו יהיה מעוניין להקדים את הבחירות לחודש יוני - יהיה לו הרוב הדרוש לכך. חלק מהשותפות הקואליציוניות העבירו מסר בימים האחרונים לפיהן הם יתנגדו לבחירות מוקדמות תוך שלושה חודשים וינסו לכפות על נתניהו תאריך מאוחר יותר. ואולם, ההצעה תעבור ככל הנראה בתמיכת מרבית סיעות הקואליציה וחלק מחברי האופוזיציה.

נתניהו קרא היום לראשי סיעות הקואליציה, ובראשם השר אביגדור ליברמן, "להישאר בממשלה ולהמשיך את השותפות הזאת כדי להבטיח ביטחון, שגשוג ויציבות למדינת ישראל. אנחנו עומדים בפני אתגרים גדולים וכולנו יודעים מה הם, וגם בפני הזדמנויות גדולות. לכן חשוב להמשיך את השותפות בינינו בממשלה רחבה שרק היא יכולה להמשיך לשרת את אזרחי ישראל".

השר ליברמן אמר בישיבת סיעתו כי "חוק הגיוס הוא פייק חוק קלאסי" והבהיר כי מפלגתו תצביע נגד. "לצפות שישראל ביתנו תתמוך בחוק הזה זה אבסורדי. כל הסיפור הזה לא מתקבל על הדעת. החוק פוגע במרקם העדין בתוך החברה הישראלית. מי שאשם במצב שכולנו נקלענו אליו הם המפלגות החרדיות. זה אבסורד שמועצת גדולי התורה תכתיב למטה הכללי מה הצרכים של צה"ל".

עוד בוואלה! NEWS:
ועדת הכספים מצביעה על התקציב; ישראל ביתנו ערערה על אישור חוק הגיוס
היועמ"ש מתנגד לנוסח החדש של חוק הגיוס: לא יעמוד במבחן בג"ץ
האדמו"רים אישרו את מתווה פשרת הגיוס; "הכדור אצל ליברמן"

שר הביטחון אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סיעת ישראל ביתנו 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
מתנגד לחוק הגיוס. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

ליברמן הוסיף כי "לא נמהר לעזוב, אבל אם החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית - נהיה בחוץ, ואם השרה לנדבר תפוטר - לא נישאר בפנים".

בתגובה לדברי שר הביטחון, גורמים בליכוד אמרו כי: "ליברמן שורף את הגשרים, לא מפסיק לחשק את עצמו, והמשמעות של האמירה שלו לגבי קריאה שניה ושלישית היא לקצוב מראש את זמן תפוגת הממשלה". עוד הוסיפו הגורמים כי בשעות הקרובות יימשכו המאמצים לפתרון המשבר ולמציאת פשרות נוספות, למרות ש"ליברמן לא משאיר מקום להידברות".

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כינה את המתיחות בקואליציה סביב חוק הגיוס "משבר חלול" ואמר כי מדובר ב"פייק מנהיגות שמעדיפה מרדף אחרי סקרים מלהגיד את האמת לבוחרים ולהתמודד איתה". לדבריו, "צריך להגיד את האמת, בעשור האחרון הגיוס של החרדים גדל משנה לשנה, זה נקרא בשורה טובה". הוא הוסיף כי יש מקום לתהות אם קיים רצון לגייס רבבות חרדים.

שר החינוך נפתלי בנט במהלך ישיבת סיעת הבית היהודי 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
תקף את המשבר וגיבה את נתניהו. בנט/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

"אנחנו רוצים את כל ההפרדה המגדרית שקשורה בזה?", אמר בנט. "החרדים מצטרפים לצה"ל, לשוק העבודה, זה קצב טוב. את מה שאני אומר יודעים לפיד וליברמן, גם צה"ל לא רוצה את כל החרדים מחר בבוקר". הוא הוסיף כי "מנהיגות שמעדיפה לקושש קולות במקום להגיד את האמת כשהיא לא ממש נוחה - זו מנהיגות. אנחנו מגבים את מאמצי ראש הממשלה, קורא לכל ראשי הקואליציה - בא נהיה מנהיגים ונמשיך להיות ממשלה לאומית טובה". בסיום דבריו ציין כי הוא אינו יודע מהן כוונותיו של ראש הממשלה והדגיש כי "אין דיל" בין השניים. "יש דבר אחד, רצון לקיים ממשלה טובה", הוסיף.

לפיד: "חוק ההשתמטות הוא הוכחה כמה הפוליטיקה שלנו צינית"

בישיבת סיעת יש עתיד אמר יאיר לפיד כי "הדבר שקוראים לו 'פשרה' על חוק ההשתמטות הוא הוכחה כמה הפוליטיקה שלנו צינית". הוא הוגסיף כי "לפי חוק ההשתמטות, אם לא יבוא לחרדים להתגייס, אין שום בעיה. אין שום סנקציה. זו רמאות. החוק הזה הוא עלבון לצה"ל. למדינה המדהימה הזו מגיע מערכת פוליטית שהיא לא מקולקלת, לא מושחתת, ולא מרעילה אנשים אחד נגד השני".

גם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי התייחס למשבר, ואמר כי "אנחנו ערוכים לבחירות, ומוכנים לנצח ולהחזיר לעם ישראל את התקווה. התנהלות ראשי הקואליציה היא ליקוי מאורות ערכי, ופשיטת רגל מנהיגותית. מנתניהו ושר הביטחון שלו כבר אין לאיש ציפיות. חוק השחיתות החדש שנקרא חוק הגיוס הוא חלטורה וקומבינה פוליטית על גב המשרתים".

הנוסח החדש של חוק הגיוס. עיבוד תמונה
הנוסח החדש של חוק הגיוס/עיבוד תמונה
ישראל ביתנו: "כפי שאמרנו בתחילת הדרך, לא נצביע בעד החוק כי גיוס לצה"ל הוא לא נושא של פוליטיקה"

חוק הגיוס אושר היום בנוסח החדש בוועדת השרים לחקיקה. השר אופיר אקוניס נעדר מההצבעה, ואילו שרת הקליטה סופה לנדבר, שהתנגדה לחוק בישיבת הוועדה, הגישה נגדו ערר לאחר שהסתיימה. הערר שהגישה השר לנדבר צפוי לעכב את קידומו של החוק. כדי להסיר את הערר, על הממשלה יהיה לקיים הצבעה חוזרת על הצעת החוק, כשלנתניהו יש אפשרות לקיים סבב טלפונים עם השרים עוד היום.

בישראל ביתנו דחו הבוקר את הפשרה בחוק שהושגה אמש בעקבות הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. גורמים בישראל ביתנו. הצהירו כי המתווה שהושג לקידום החוק "לא מקובל" עליהם. עוד הוסיפו במפלגה כי "כפי שאמרנו בתחילת הדרך, לא נצביע בעד החוק כי גיוס לצה"ל הוא לא נושא של פוליטיקה".

במשדר וואלה! NEWS הבהיר ראש הסיעה עודד פורר כי המפלגה תתנגד לחוק כבר בקריאה טרומית, וגורמים במפלגה הבהירו כי אם החוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית יפרשו מהממשלה.

"הצעת חוק שירות הביטחון" שיזמו המפלגות החרדיות אושרה בוועדת השרים לאחר שהאדמו"רים במועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל" נסוגו מהדרישה לאשר את חוק הגיוס בשלוש קריאות קודם לאישור התקציב, וקיבלו את מתווה הפשרה.

בתוך כך לוואלה! NEWS נודע כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד לנוסח החוק, בטענה כי אינו חוקתי ולא יעבור בג"ץ. זאת, מכיוון שההצעה אינה כוללת יעדים מינימליים מוגדרים בחוק לגיוס תלמידי ישיבות או סנקציות פליליות וכלכליות במקרה של אי עמידה ביעדים אלה.

(עדכון ראשון: 15:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully